Zorg dat je app niet verwijderd wordt: 5 tips! | kennisbank

"Ga je een app bouwen? Dan moet je dit niet doen." Met deze prikkelende titel ging Erwin Reijnaerts aan de slag om erachter te komen waarom mensen apps verwijderen. Hij studeerde af bij AppSpecialisten als student van de Universiteit van Tilburg. Hiervoor ondervroeg hij meer dan 400 (!!) mensen. Dus hoe zorg je dat je app niet verwijderd wordt? In dit artikel laten we zien wat zijn onderzoek jou oplevert, in hapklare brokken. Ere wie ere toekomt: dit hele artikel refereert naar "Reijnaerts, 2015" :)

app niet verwijderd1. Geheugen tekort is belangrijkste reden voor deinstallatie

Iets wat je waarschijnlijk niet zal verbazen is dat gebruikers vaak apps verwijderen omdat hun telefoongeheugen vol zit. Apps concurreren continue met video's, afbeeldingen en andere apps om opslagruimte op het toestel van de gebruiker. Moet je app dan kleiner zijn? Nou, niet persé! Slecht 6% van de ondervraagden met een volle telefoon gaf aan naar de grootte van de app te kijken voordat deze verwijdert wordt. Je app hoeft dus niet perse klein te zijn als je wil dat je app niet verwijderd wordt. 

app niet verwijderd2. Ook frustratie leidt tot veel deinstallaties

Naast een tekort aan telefoongeheugen leidt ook de frustratie met apps tot veel deinstallaties. Onder frustraties vallen 3 categorieen: een lage kwaliteit van de app, een slechte gebruiksvriendelijkheid of te veel afleidingen. Lage kwaliteit betekent zoveel als een apps die technisch laagwaardig is gebouwd. Gebruiksvriendelijkheid heeft onder andere te maken met dat de gebruiker functies kan vinden, er een overzichtelijk interface ter beschikking is en de app snel is. Afleidingen bestaan uit advertenties, overbodige informatie en (te veel)  pushnotificaties.  Alledrie de categorien moet je onder controle te hebben om je app frustratieloos te maken.

app niet verwijderd3. Frustrerende app? Dan worden concurrende apps overwogen

Als een app frustrerend is, dan heeft de gebruiker hem geprobeerd omdat hij op zoek is naar een bepaalde functie, maar hij zal de app waarschijnlijk verwijderen. Misschien heeft de verwijderde app de gezochte functie dus wel, maar op een frustrerende manier. Dan zal de gebruiker verder zoeken naar deze functie in andere apps. Dat blijkt ook uit Erwin's onderzoek: als een app frustreert, dan gaat een gebruiker vaker op zoek naar een app van de concurrent

''Het is belangrijk dat een app makkelijk opnieuw gevonden kan worden na verwijdering''

app niet verwijderd

4. Gebruikers herinstalleren apps

Apps kosten wat moeite om te installeren. Je gaat naar de appstore, gebruikt zoekwoorden om de juiste app te vinden, bekijkt de details van een app, je kiest voor installeren, je wacht op de download en de installatie en kiest daarna voor het openen van de app. Dat klinkt als veel gedoe, maar uit het onderzoek van Erwin blijkt iets anders: steeds meer gebruikers herinstalleren apps. Dat zit zo: als een app verwijderd is door ruimtegebrek dan zullen gebruikers op een later tijdstip de app vaker herinstalleren. Als de app verwijderd is uit frustratie, dan heb je maar weinig kans dat een gebruiker bij je terugkomt.

app niet verwijderd5. Voorkom deinstallatie door 'regelmatig gebruik' en 'nut'

Natuurlijk, jouw app moet frustratieloos zijn als je wil dat je app niet verwijderd wordt. Maar hoe kun je voorkomen dat een gebruiker je app alsnog verwijderd omdat hij geheugentekort heeft? Erwin's onderzoek geeft de uitkomst: apps die regelmatig gebruikt worden en als nuttig worden ervaren hebben een lagere kans op deinstallatie. Zo zal een evenementen app die één keer per jaar wordt gebruikt snel verwijderd worden, terwijl een chat app waarop je dagelijks berichten ontvangt minder snel verwijderd worden. Met een nuttige app bedoelen we dat je app een belangrijk probleem oplost of een duidelijk winstpunt geeft. Denk bijvoorbeeld aan mobiel bankieren. Zonder deze app moet je weer je laptop openklappen om je saldo te zien. We hebben het eerder over nut gehad bij het afstudeeronderzoek van een andere student: Boy Alberts.

Hoe zorg je dat een app niet verwijderd wordt?

app niet verwijderdDavid van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: Ik vind het gaaf om studenten te begeleiden bij hun afstuderen. Ze ontwikkelen zich, zetten zich in om een vraagstelling op te lossen en worden langszaam een deskundige op een gebied. Bij Erwin is dat zeker het geval: hij heeft zich helemaal verdiept in dit vakgebied en de opgedane kennis pas ik nu dagelijks toe. Bijvoorbeeld bij adviesgesprekken over het succesvol maken van app-ideeen en natuurlijk ook door deze kennis te delen in dit blog.

Hieronder wat praktische tips die jij direct kan inzetten om jouw te zorgen dat jouw app niet verwijderd wordt!

1. Bestaande app in de appstore? Kom erachter hoe je gebruikers langer in jouw app houdt

De kennis die uit Erwin's onderzoek kwam, hebben we een tijdje terug verwerkt in een enquete. Tijdens een pilot van een app voor een klant hebben we deze enquete getest en er kwamen meteen interessante resultaten uit. Bijvoorbeeld dat de app door gebruikers werd ervaren als "interessante voor een korte tijd". Dat had deze klant niet verwacht. Hij weet hierdoor dat hij regelmatig gebruik van de app moet stimuleren, bijvoorbeeld door klanten periodiek te herinneren dat de app op hun telefoon staat. Test de factoren die hierboven zijn besproken ook voor jouw app. Dat geeft je inzicht hoe je klanten langer in je app kunt houden. Of neem contact op als je meer informatie wil hebben over hoe we een enquete voor jou kunnen doen.

2. Blijf zichtbaar na deinstallatie

Als een gebruiker jouw app deinstalleert om ruimte te maken voor foto's, dan is de kans groot dat hij later opnieuw op zoek gaat naar je app. Zorg dan dat je zichtbaar bent. Je staat op dat moment niet meer geinstalleerd de telefoon van de gebruiker, maar je kunt bijvoorbeeld een e-mail nieuwsbrief of gerichte online advertenties gebruiken om klanten je eenvoudiger terug te laten vinden. Nog een tip om sneller teruggevonden te worden: kies een eenvoudig te onthouden naam voor je app!

3. Concurreer op frustratie

Wil je met jouw app een markt betreden waar er al apps actief zijn? Zorg dan dat jouw app een frustratie oplost dat de gebruiker heeft met de bestaande apps. Het blijkt uit Erwin's onderzoek dat een deinstallatie van een app door frustratie vaker zorgt voor het zoeken naar een alternatief. Dat betere alternatief kun jij zijn. Heb je een bestaande app en ben je bang om gebruikers door frustratie te verliezen: ontdek dan hun frustraties en lost ze op om hun loyaliteit te vergroten.

Deze aspecten komen ook terug in de App Try-out, die een volledige analyse maakt van een app-idee. Download de App-idee scan die gebruikt wordt in de Try-out en maak je eigen analyse. Of bespreek je idee met een expert en kom erachter hoe je van jouw app-idee een succes maakt.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen