Hoe maak je een app die hoog scoort in de appstore? 5 tips| kennisbank

Ga jij een app ontwikkelen of heb je al een app laten ontwikkelen door een app-ontwikkelaar? Dat doe je bijvoorbeeld omdat jouw bedrijf meer omzet wil draaien of omdat je een app-idee hebt. Dan moet deze app natuurlijk goed scoren in de appstore. Maar hoe maak je een app die hoog scoort? Ik geef je 5 tips die je helpen bij het maken van een app die succesvol is in de appstores van Android, Apple en Windows.

Lees het artikel of bekijk de video (in de video zie je hoe Whatsapp hoog in de appstore kwam):

1. Bouw aan de hand van een plan

Hoe maak je een appDe kwaliteit van de app die je in de appstore plaatst, doet ertoe. Als je gebruikers jouw app goed vinden, zullen ze hem ook zo beoordelen en zelfs doorvertellen aan hun vrienden. Ook voor een app binnen een bedrijf is de beoordeling van gebruikers belangrijk. Als personeel de app handig in gebruik vinden, zal de app beter en meer gebruikt worden. Start daarom met het maken van een app met een hoge kwaliteit. Dat begint bij een plan.

Je maakt jouw app met een gedachte, een doel. Misschien bouw je een app voor je personeel, of is de app onderdeel van een marketingcampagne. Hoe beter je weet wát je gaat bereiken hoe beter je de daarop kan inrichten. Bedenk daarom wie de doelgroep is, wat je specifiek wil bereiken, wanneer je dit wil bereiken en hoeveel omzet of gebruikers je moet hebben om je doel te bereiken.

Zodra je het doel helder hebt, dan weet je wat je app moet bereiken. Maar je weet nog niet hóe je app eruit moet zien om zover te komen. Dat kun je vragen aan de doelgroep die je hebt gesteld voor de jouw app. Hun behoeftes zijn de sleutel tot het bouwen van de ultieme app die jouw doel gaat bereiken. Door marktonderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld door interviews en enquêtes, kun je erachter komen wat van jouw app een killer app maakt. Het doen van marktonderzoek bespaart je geld, omdat je vooraf weet wat je app moet doen om een groot succes te worden.

"Door veel reviews te krijgen voor je app, zullen mensen ook digitale aanbevelingen krijgen van vrienden."

2. Leer je doelgroep kennen

hoe maak je een appTijdens feestjes, borrels en tijdens het werk worden apps besproken. Misschien ken je (of ben je) ze wel, de vrienden die altijd die nieuwste apps lijken te hebben. Deze personen moet je weten te bereiken, want de weg naar de app downloads start vaak bij hen, ruim vóórdat mensen in de appstore zoeken. Deze beïnvloedende vrienden worden ook wel de 'early adopters' genoemd. Dit wordt jouw uitdaging: ontdekken wie deze groep is. Daar kom je achter door met je doelgroep te praten. Voor iedere app is deze groep namelijk anders. Een slimme manier om deze early adopters aan te trekken, is door ze helden te maken. Lees hier hoe je app helden maakt!

Naast het ontdekken van je doelgroep en je richten op je early adopters kun je nog iets anders doen. Door veel reviews te krijgen voor je app, zullen mensen ook digitale aanbevelingen krijgen van vrienden. Google is daar met zijn Play Store al ver mee, doordat gebruikers eenvoudig kunnen zien welke van hun vrienden de app een "+1" hebben gegeven. Hoe maak je een app die hoog scoort? Ken je doelgroep en laat ze jouw app verspreiden bij hun sociale kring!

hoe maak je een app

3. Doe aan appstore marketing

hoe maak je een appAls mensen de Apple App Store of Google Play Store doorzoeken dan doen ze dat veelal doelgericht. Ze zoeken dan naar óf een app-naam óf functie van een app. Dat wil zeggen dat een gedeelte al weet waar ze naar op zoek zijn. Zij hebben namelijk al een app-naam in gedachte.

Een ander deel zoekt juist een oplossing door een handige functie van een app. Vooral in de doelgroep die zoekt op functie kun je gebruikers winnen. Maak bijvoorbeeld duidelijk waarvóór mensen je app kunnen gebruiken. Door de toepassingen voor de app duidelijk te maken aan nieuwe gebruikers tijdens hun zoektocht in de appstore kun je meer downloads genereren.

We weten inmiddels uit onderzoek dat met name spelletjes apps voordeel hebben bij een sterke appstore marketing. Zet dus vol in op appstore marketing als je een game-app gaat ontwikkelen. Ga je een meer functionele app maken? Dan is appstore marketing nog steeds van belang, maar is onderschikt aan marketing buiten de appstore.

Hoe maak je een app met goede appstore marketing? Let hier ook op:

> Maak het eenvoudig voor mensen om jouw app aan te bevelen aan vrienden

> Gebruik de naam én functies van de app in de beschrijving

> Zorg voor aansprekende screenshots en video's

> Zorg voor een gratis versie van je app

> Vraag je geld voor je app? Maak de prijs van de app dan redelijk en duidelijk voor mensen

"Appstore marketing is slechts een onderdeel van app marketing."

4. Doe aan marketing buiten de appstore

hoe maak je een appAls je eenmaal een goede app ontwikkelaar hebt gevonden en je hebt jouw app laten maken, dan moet je de app nog vermarkten om hem succesvol te maken. Maar wat houdt app marketing eigenlijk in? Het is méér dan alleen het vermarkten in de appstore: de zogenaamde ‘appstore marketing’ is slechts een onderdeel van app marketing. De appstore is namelijk één van de vele manieren waarop je jouw doelgroep kunt bereiken, er zijn vele communicatiekanalen beschikbaar!

Met name voor functionele apps (in tegenstelling tot entertainment/spelletjes apps) is marketing buiten de appstore belangrijk. Functionele apps worden namelijk het meest gevonden via mond-tot-mond reclame. Ga voor de marketing buiten de appstore dan ook uit van de kenmerken van je doelgroep. In welke situatie gebruiken ze jouw app? Wanneer bespreken ze die situatie met anderen? Wat is hierbij hun grootste probleem? En, hoe kun je dat probleem voor hun oplossen? Jouw app vult hopelijk dat probleem en is daarom ook een voor de hand liggend gespreksonderwerp. Ga met je app marketing zo dicht mogelijk tegen deze situatie aan zitten. Zo stimuleer je de mond-tot-mond reclame.

5. Overweeg je app te laten maken door een professional

hoe maak je een appDe kwaliteit van je app bepaald voor een groot deel de reviews van gebruikers. Die hebben weer invloed op downloads van nieuwe gebruikers. Je wilt dus dat de kwaliteit van je app hoog is. Een ervaren app-ontwikkelaar kan dat beter.

Misschien heb je niet veel technische kennis of wil je graag een professionele app laten maken. Dan is het verstandig om erover na te denken om je app door een app developer te laten maken.

Je komt dan obstakels tegen. Hoe kun je zakendoen met een ontwikkelaar? We hebben de meest voorkomende obstakels én hun oplossingen hieronder voor je op een rij gezet:

5 oplossingen voor obstakels om je app te laten maken door een professional:

1) Je hebt een app-idee, maar is het goed genoeg om het uit te voeren? Test je app-idee

2) Heb je een goed idee? Dan verdient je idee een goede uitvoering! Maar dat kost veel geld. Financier je app op deze 16 manieren

3) Welke ontwikkelaar past bij je budget en heeft de juiste ervaring? Vergelijk ontwikkelaars in de ontwikkelaarszoekmachine

4) Je gaat in gesprek met een professional. Waar moet je dan op letten? Let op deze 5 zaken bij zakendoen met een app-ontwikkelaar

5) Je wil de investering in je app terugverdienen. Ontdek 10 verschillende verdienmodellen voor je app

hoe maak je een appHoe maak je een app die hoog scoort: met het Gebruiksroutine stappenplan!

Om hoog te scoren in de app store is het belangrijk dat je gebruikers jouw app vaak gebruiken. Een manier om dat voor elkaar te krijgen is door een routine of gewoonte van jouw app te maken. 

Met dit stappenplan zorg jij ervoor dat gebruikers jouw app zó graag gebruiken, dat ze er een routine van maken. 

Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het Gebruikersroutine stappenplan, door je e-mailadres in te vullen.

Plus: elke week een tip om van je app een succes te maken!

Je gegevens worden beschermd door onze Privacy Statement

Op het succes van jouw app-droom!

-David

markten
onderwerpen

Reacties

Bedankt voor je interesse in dit artikel en video. Als jij ook toegang wil tot het stappenplan gebruikersroutine als PDF, laat dan een reactie achter met de fase waarin jouw app zich bevindt:

A) Het is nog een idee
B) De app wordt ontwikkelt
C) De app staat in de appstore
D) Er wordt al omzet gemaakt met de app

Ik hoor graag van je,

-David

PS als je een vraag of opmerking hebt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag in een reactie :)

beste David,

goeie video!

de app is nog maar een idee

David, wederom een goed stuk dat juist op hoofdlijnen helpt je focus te krijgen. de link naar het stukje overhoe je van gebruikers helden maakt is de spijker op zijn kop! je gebruikers gaan delen vanuit hun enthousiasme in hun sociale omgeving. Waarom? zij zoeken bevestiging voor hun enthousiasme binnen hun kring. de echte ambassadeurs kortom.Ook nuttig was de opmerking laat situaties zien wat het nut is

Fase app: A

Thanks voor de uitleg, altijd
handig meer tips.
Ik ben op dit moment nog in fase : A

het is nog een idee

zie graag pdf tegemoet.

Het is nog een idee, zie graag pdf tegemoet

ik ben het idee aan het uitwerken, 

bedankt voor de pdf!

Het is een game !!

Beste David,

De app die ik voor ogen heb, valt in de catagorie van €20.000,-

Graag ontvang het overzicht, waar je het over hebt in je filmpje over prijzen van apps.

 

Met vriendelijke groet, Ferdinand van Dam

Dag David,

Ik zit zelf nog in fase A een plan

ik zie graag van u een PDF bestand tegemoet

alle nieuwe info is natuurlijk van harte welkom

Met vriendelijke groet, Teun

Ik heb een fase A app.

Mijn app zit nog in fase A

Plaats mijn reactie