Gebruik deze 5 tips:

1. Hoe maak je een app aan de hand van een plan

Hoe maak je een appDe kwaliteit van de app die je in de appstore plaatst, doet ertoe. Als je gebruikers jouw app goed vinden, zullen ze hem ook zo beoordelen en er zelfs over vertellen aan hun vrienden. Ook voor een app binnen een bedrijf is de beoordeling van gebruikers belangrijk. Als personeel de app handig in gebruik vindt, zal de app beter en meer gebruikt worden. Start daarom met het maken van een app van hoge kwaliteit. Hoe doe je dat? Dat begint bij een plan.

Je maakt jouw app met een gedachte, een doel. Visualiseer dit voor jezelf. Jan Koum, de oprichter van WhatsApp, deed dit met een simpele post-it: "no ads, no , no games, no gimmicks". Oftewel, de app simpel houden. Dat heeft geholpen, want de kans is groot dat jij nu ook gebruik maakt van WhatsApp! Misschien maak jij een app voor je personeel, of is de app onderdeel van een marketingcampagne. Hoe beter je weet wát je wilt bereiken, hoe beter je de app daarop kan inrichten. Bedenk daarom wie de doelgroep is, wat je specifiek wilt bereiken, wanneer je dit wilt bereiken en hoeveel omzet of gebruikers je moet hebben om je doel te bereiken.

Zodra je het doel helder hebt, dan weet je wat je app moet bereiken. Maar je weet nog niet hóe je app eruit moet zien om zover te komen. Dat kun je vragen aan de doelgroep die je hebt vastgesteld voor jouw app. Hun behoeftes zijn de sleutel tot het bouwen van de ultieme app die jouw doel gaat bereiken. Door marktonderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld door interviews en enquêtes, kun je erachter komen wat van jouw app een killer app maakt. Het doen van marktonderzoek bespaart je geld, omdat je vooraf weet wat je app moet doen om een groot succes te worden.

"Als je app veel reviews krijgt, zullen mensen ook digitale aanbevelingen krijgen van vrienden."

2. Leer je doelgroep kennen

hoe maak je een appTijdens feestjes, borrels en tijdens het werk worden apps besproken. Misschien ken je (of ben je) ze wel, de vrienden die altijd die nieuwste apps lijken te hebben. Deze personen moet je weten te bereiken, want de weg naar de app downloads start vaak bij hen, ruim vóórdat mensen in de appstore zoeken. Deze beïnvloedende vrienden worden ook wel de 'early adopters' genoemd. Dit wordt jouw uitdaging: ontdekken wie deze groep is. Daar kom je achter door met je doelgroep te praten. Voor iedere app is deze groep namelijk anders. Een slimme manier om deze early adopters aan te trekken, is door ze helden te maken. Lees hier hoe je app helden maakt!

Terug naar WhatsApp: Jan Koum zag dat veel mensen sms'ten en wist dat dit flink geld kon kosten. Toen hij een gratis alternatief bood in de vorm van WhatsApp, stapten al gauw veel mensen over naar zijn app. Hij wist dus wie zijn gebruikers waren en wat zij nodig hadden of wilden hebben.

Naast het ontdekken van je doelgroep en je richten op je early adopters kun je nog iets anders doen. Als je app veel reviews krijgt, zullen mensen ook digitale aanbevelingen krijgen van vrienden. Google is daar met zijn Play Store al ver mee, doordat gebruikers eenvoudig kunnen zien welke van hun vrienden de app een "+1" hebben gegeven. Hoe maak je een app aan die hoog scoort? Ken je doelgroep en laat ze jouw app verspreiden bij hun sociale kring!

lachende mensen met smartphone

3. Doe aan appstore marketing

hoe maak je een appAls mensen de Apple App Store of Google Play Store doorzoeken dan doen ze dat vaak doelgericht. Ze zoeken dan naar óf een app-naam óf functie van een app. Dat wil zeggen dat een gedeelte al weet waar ze naar op zoek zijn. Zij hebben namelijk al een app-naam in gedachten.

Een ander deel zoekt juist een oplossing door een handige functie van een app. Vooral in de doelgroep die zoekt op functie kun je gebruikers winnen. Maak bijvoorbeeld duidelijk waarvóór mensen je app kunnen gebruiken. Door de toepassingen voor de app duidelijk te maken aan nieuwe gebruikers tijdens hun zoektocht in de appstore kun je meer downloads genereren.

We weten inmiddels uit onderzoek dat vooral spelletjes apps voordeel hebben bij een sterke appstore marketing. Zet dus vol in op appstore marketing als je een game-app gaat ontwikkelen. Ga je een meer functionele app maken? Dan is appstore marketing nog steeds van belang, maar is dit onderschikt aan marketing buiten de appstore. De marketing is dan vooral een toevoeging waarbij zoekresultaten beter aansluiten op jouw app, oftewel app store optimalisatie.

We nemen WhatsApp weer even als voorbeeld. Zoek maar eens naar WhatsApp in de AppStore. Wat je dan te zien krijgt is WhatsApp Messenger. Niet WhatsApp! Want zo laten ze bij WhatsApp weten aan mensen die zoeken op een messenger app dat zij daarvoor een goede partij zijn. Als je dus zoekt op 'messenger', komt WhatsApp Messenger ook bovenaan te staan.

Hoe maak ik een app aan met goede appstore marketing? Let hier ook op:

> Maak het eenvoudig voor mensen om jouw app aan te bevelen aan vrienden

> Gebruik de naam én functies van de app in de beschrijving

> Zorg voor aansprekende screenshots en video's

> Zorg voor een gratis versie van je app

> Vraag je geld voor je app? Maak de prijs van de app dan redelijk en duidelijk voor mensen

"Appstore marketing is slechts een onderdeel van app marketing."

4. Doe aan marketing buiten de appstore

hoe maak je een appAls je eenmaal een goede app ontwikkelaar hebt gevonden en je hebt jouw app laten maken, dan moet je de app nog vermarkten om hem succesvol te maken. Maar wat houdt app marketing eigenlijk in? Het is méér dan alleen het vermarkten in de appstore: de zogenaamde ‘appstore marketing’ is slechts een onderdeel van app marketing. De appstore is namelijk één van de vele manieren waarop je jouw doelgroep kunt bereiken, er zijn vele communicatiekanalen beschikbaar!

Met name voor functionele apps (in tegenstelling tot entertainment/spelletjes apps) is marketing buiten de appstore belangrijk. Functionele apps worden namelijk het meest gevonden via mond-tot-mond reclame. Ga voor de marketing buiten de appstore dan ook uit van de kenmerken van je doelgroep. In welke situatie gebruiken ze jouw app? Wanneer bespreken ze die situatie met anderen? Wat is hierbij hun grootste probleem? En, hoe kun je dat probleem voor hun oplossen? Jouw app vult hopelijk dat probleem en is daarom ook een voor de hand liggend gespreksonderwerp. Ga met je app marketing zo dicht mogelijk tegen deze situatie aan zitten. Zo stimuleer je de mond-tot-mond reclame.

5. Overweeg je app te laten maken door een professional

hoe maak je een appDe kwaliteit van je app bepaalt voor een groot deel de reviews van gebruikers. Die hebben weer invloed op downloads van nieuwe gebruikers. Je wilt dus dat de kwaliteit van je app hoog is. Een ervaren app-ontwikkelaar kan daar voor zorgen.

Misschien heb je niet veel technische kennis of wil je graag een professionele app laten maken. Dan is het verstandig om erover na te denken om je app door een app developer te laten maken.

Je komt dan obstakels tegen. Hoe kun je zakendoen met een ontwikkelaar? We hebben de meest voorkomende obstakels én hun oplossingen hieronder voor je op een rij gezet:

Hoe maak ik een app met behulp van een professional? 5 obstakels én oplossingen

1) Je hebt een app-idee, maar is het goed genoeg om het uit te voeren? Test je app-idee

2) Heb je een goed idee? Dan verdient je idee een goede uitvoering! Maar dat kost veel geld. Financier je app op deze 16 manieren

3) Welke ontwikkelaar past bij je budget en heeft de juiste ervaring? Vergelijk ontwikkelaars in de ontwikkelaarszoekmachine

4) Je gaat in gesprek met een professional. Waar moet je dan op letten? Let op deze 5 zaken bij zakendoen met een app-ontwikkelaar

5) Je wilt de investering in je app terugverdienen. Ontdek 10 verschillende verdienmodellen voor je app

hoe maak je een appZo maak je een app die hoog scoort: gebruik het Gebruiksroutine stappenplan!

Om hoog te scoren in de app store is het belangrijk dat je gebruikers jouw app vaak gebruiken. Een manier om dat voor elkaar te krijgen is door een routine of gewoonte van jouw app te maken. 

Met dit stappenplan zorg jij ervoor dat gebruikers jouw app zó graag gebruiken, dat ze er een routine van maken. 

Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het Gebruikersroutine stappenplan, door je e-mailadres in te vullen:

Vasthouden routine
Hoe hou je gebruikers langer vast in je app
Stappenplan gebruikersroutine PDF
Vul de gegevens in en ontvang het Stappenplan Gebruikersroutine:

Ontdek:

✔️ Hoe je gebruikers langer vasthoud in je app

✔️ Of jouw app gebruikers lang gaat vasthouden

✔️ Wat je moet doen om meer te verdienen aan gebruikers

 


Toegang tot het Stappenplan Gebruikersroutine kost normaal €7 in onze shop, nu Gratis:

-David van AppSpecialisten

Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties

Ingediend door david@appar.nl op

Bedankt voor je interesse in dit artikel en video. Als jij ook toegang wil tot het stappenplan gebruikersroutine als PDF, laat dan een reactie achter met de fase waarin jouw app zich bevindt:

A) Het is nog een idee
B) De app wordt ontwikkelt
C) De app staat in de appstore
D) Er wordt al omzet gemaakt met de app

Ik hoor graag van je,

-David

PS als je een vraag of opmerking hebt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag in een reactie :)

beste David,

goeie video!

de app is nog maar een idee

Ingediend door Freek op

David, wederom een goed stuk dat juist op hoofdlijnen helpt je focus te krijgen. de link naar het stukje overhoe je van gebruikers helden maakt is de spijker op zijn kop! je gebruikers gaan delen vanuit hun enthousiasme in hun sociale omgeving. Waarom? zij zoeken bevestiging voor hun enthousiasme binnen hun kring. de echte ambassadeurs kortom.Ook nuttig was de opmerking laat situaties zien wat het nut is

Ingediend door erman op

Fase app: A

Ingediend door Ramon op

Thanks voor de uitleg, altijd
handig meer tips.
Ik ben op dit moment nog in fase : A

Ingediend door henrie op

het is nog een idee

zie graag pdf tegemoet.

Ingediend door Charlie Unicorn op

Het is nog een idee, zie graag pdf tegemoet

Ingediend door jeff op

ik ben het idee aan het uitwerken, 

bedankt voor de pdf!

Ingediend door Arnold op

Het is een game !!

Ingediend door Ferdinand van Dam op

Beste David,

De app die ik voor ogen heb, valt in de catagorie van €20.000,-

Graag ontvang het overzicht, waar je het over hebt in je filmpje over prijzen van apps.

 

Met vriendelijke groet, Ferdinand van Dam