Een klein stukje WhatsApp geschiedenis
Laten we bij het begin beginnen. Met WhatsApp chatten wij elke dag behoorlijk wat af. Deze gratis chatservice zorgt er sinds 2009 voor dat sms’en uit is. Brian Acton en Jan Koum lanceerden toen deze onmisbare app. Meer dan 2 miljard mensen maken dagelijks gebruik van het gratis versturen van berichten. "Even een appje sturen" of "We appen nog wel", je zegt het vast weleens. Dat deze app onmisbaar is voor ons allemaal zag Facebook — nu bekend als Meta — in 2014 ook. Daarom kocht Meta WhatsApp voor 19 miljard dollar. Als Facebook er zo’n smak geld voor neerlegt, dan moet er toch ook geld verdiend worden? Wat is nu precies het verdienmodel van WhatsApp?
In de begintijd van WhatsApp moesten veel gebruikers € 1,— per jaar betalen om WhatsApp te gebruiken (Ik ben daar toevallig altijd aan ontkomen). WhatsApp maakte dus gebruik van een abonnement verdienmodel. € 1,— klinkt natuurlijk niet als veel geld, maar in de tijd van dit verdienmodel had de app al 700 miljoen gebruikers. Als je daar dus 700 miljoen x € 1 = € 700 miljoen per jaar mee verdient, doe je natuurlijk goede zaken!
De oprichters verdienden op een gegeven moment genoeg geld om dit verdienmodel overbodig te maken. Om Whatsapp nog toegankelijker te maken, werd WhatsApp in 2016 gratis voor iedereen. Daarna zocht Meta naar een nieuw verdienmodel.
Data en privacy
Meta gebruikt de data van Whatsapp om hun advertentiemodel op Instagram en Facebook te verhogen. Zo verdiende ze indirect aan Whatsapp. In 2021 ging dat om meer dan 8 miljar dollar! En dat terwijl Facebook beloofde de privacy van gebruikers niet te misbruiken. Het ligt er soms aan dat gebruikers hun instellingen niet hebben verandert naar privé, of omdat Meta indirect data van gebruikers kan achterhalen
Zelf geld verdienen zoals Whatsapp
Als jij geld wil verdienen aan een app, zoals aan Whatsapp, dan heb je waarschijnlijk geen advertentieplatform zoals Facebook om eraan te verdienen. Wil je dat toch, dan zijn er hier wat opties om met data geld te verdienen. Maar slimmer is het om eenvoudiger geld te verdienen, zoals Whatsapp dat doet me WhatsApp Business!
"Geen gedoe meer met privé- en klantenberichten door elkaar op dezelfde telefoon."
Wat is WhatsApp Business?
Volgens het bedrijf zelf is WhatsApp Business speciaal ontwikkeld voor eigenaren van kleine bedrijven. Overal ter wereld gebruikten kleine bedrijven WhatsApp al voor het communiceren met klanten. Om daarop slim in te spelen lanceerden de makers WhatsApp Business.
Kleine bedrijven gebruiken de gratis Android app om een betere klantenservice te verlenen aan hun klanten. Geen gedoe meer met berichten op je privé telefoon en klanten tussen je persoonlijke contacten. Daarnaast biedt WhatsApp Business standaardantwoorden voor veel gestelde vragen. En zoeken klanten contact buiten werktijd? Dan verstuurt de app een automatisch bericht.
In 2022 verdiende Facebook ruim $900 miljoen aan Whatsapp business.
Hoe verdient WhatsApp Business geld aan bedrijven?
Nu hoor ik je al denken: ‘Als het weer een gratis app is, hoe kan WhatsApp dan geld verdienen?’. Het klopt dat WhatsApp Business gratis is voor KLEINE bedrijven. Maar GROTE bedrijven moeten wel voor de app betalen.
WhatsApp Business helpt grotere bedrijven kosten verminderen voor hun klantenservice. Voor deze kostenbesparing willen ze betalen. Maar hét belangrijkste voordeel van WhatsApp Business voor bedrijven? Zij krijgen statistieken van hun klanten. Zo zien bedrijven meteen welke berichten populair zijn, veel worden gelezen en welke op veel reacties kunnen rekenen. Hierdoor beoordelen ze welke communicatie wél en niét werkt. In de toekomst komen er hoogstwaarschijnlijk nog meer statistieken bij.
Meta zelf geeft niet vrij uit welk van diens bedrijven de jaarlijkse omzet komt (Facebook, Instagram of WhatsApp etc). Zelf zeggen zij dus niks over hoeveel het verdienmodel hen oplevert. Amerikaans zakenblad Forbes doet toch een duit in het zakje: Zij schatten dat de totale omzet in 2020 voor Whatsapp Business $5 miljard bedraagt met een gemiddelde omzet van $4 per gebruiker. Geen slechte business dus, die Whatsapp Business.
"Door op bestaand gedrag uit hun markt in te spelen heeft WhatsApp een eigen verdienmodel gecreëerd."
Wat leer je van WhatsApp Business?
WhatsApp onderzocht zijn eigen markt. Daaruit bleek dat meer dan 80% van de kleine bedrijven in India en Brazilië zeggen dat WhatsApp bijdraagt aan de groei van hun bedrijf (Bron: Morning Consult-onderzoek). Door hierop in te spelen creëerde Meta een eigen verdienmodel. Slim!
Ze helpen niet alleen kleine bedrijven, maar ook hun eigen gebruikers in contact te brengen met hun favoriete bedrijven. Daarnaast ontlast WhatsApp zijn 2 miljard gebruikers door niet hen, maar juist de grote bedrijven te laten betalen. Ook zorgt dit verdienmodel ervoor dat het niet nodig is om advertenties in te zetten, wat natuurlijk ook erg fijn is. Ik zou me er flink aan irriteren als ik steeds reclames zou zien met elk appje dat ik verstuur, jij niet?
De grootste les die je leert van WhatsApp Business: speel op de trends en grote spelers van je markt in! Zijn er ook grote bedrijven of instanties die baat bij jouw app kunnen hebben? Een slimme app ondernemer maakt hier gebruik van en ontlast zijn eigen gebruikers van kosten!
Sta niet stil maar blijf innoveren
Een andere les die we leren van WhatsApp: Blijf altijd innoveren! Tot voor enkele jaren terug kon je als bedrijf al veel kosten besparen op je klantenservice met de app. Sinds november 2019 heb je de mogelijkheid om ook geld te gaan verdienen met WhatsApp Business dankzij de ingebouwde catalogus. Deze upgrade maakt de app nóg aantrekkelijker voor zowel grote als kleine bedrijven. Met deze innovatie maakt Meta hun app stap voor stap onmisbaar voor bedrijven over de hele wereld. En daar zal het vast niet bij stoppen, dus houd het app-nieuws maar goed in de gaten!
Nieuw verdienmodel in 2024: Conversational Commerce en Betalingsintegraties
In de eerste helft van 2024 introduceerde WhatsApp Business een belangrijke nieuwe toevoeging aan hun verdienmodel: conversational commerce in combinatie met betalingsintegraties. Deze functionaliteit stelt bedrijven in staat om direct via WhatsApp producten te verkopen en betalingen af te handelen binnen de chat zelf. Vooral in snelgroeiende markten zoals India en Brazilië heeft dit model tractie gekregen, waar veel bedrijven nu transacties via WhatsApp verwerken. Meta verdient hierbij aan transactiekosten, wat een significante inkomstenstroom vormt. Door een platform te bieden dat klantcommunicatie en verkoop in één naadloze ervaring integreert, versterkt WhatsApp Business zijn positie als onmisbaar hulpmiddel voor zowel kleine bedrijven als grote spelers. Deze innovatie, bouwt voort op eerdere ontwikkelingen en biedt jouw idee of bedrijf meer schaalbare groeikansen.
Maar, hoeveel levert een app-verdienmodel jou nu op?
Weet je al hoe jij geld gaat verdienen met jouw app? Hopelijk zorgde het verhaal van WhatsApp voor inspiratie voor een richting met jouw app.
Wil je op de hoogte blijven van andere verdienmoddelen voor apps? Download dan hieronder 'Het Verdienmodel Sjabloon'. In dit sjabloon vind je 14 verschillende verdienmodellen én wat ze opleveren per gebruiker.
Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:
✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter