Begin 2018 zag het zijn levenslicht: WhatsApp Business! De zakelijke app verscheen eerst in in Indonesië, Italië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De app sloeg meteen in als een bom. Ondertussen gebruiken bedrijven wereldwijd WhatsApp Business. Maar hoe verdient Meta zoveel geld met deze gratis app?
In dit artikel leg ik uit hoe je WhatsApp Business tactisch inzet als verdienmodel. Daarnaast vertel ik je ook wat jij hiervan kan leren voor jouw app.
Onderaan het artikel vind je ook een overzicht van 14 verdienmodellen en hoeveel geld ze opleveren!
Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:
Laten we bij het begin beginnen. Met WhatsApp chatten wij elke dag behoorlijk wat af. Deze gratis chatservice zorgt er sinds 2009 voor dat sms’en uit is. Brian Acton en Jan Koum lanceerden toen deze onmisbare app. Meer dan 2 miljard mensen maken dagelijks gebruik van het gratis versturen van berichten. "Even een appje sturen" of "We appen nog wel", je zegt het vast weleens. Dat deze app onmisbaar is voor ons allemaal zag Facebook — nu bekend als Meta — in 2014 ook. Daarom kocht Meta WhatsApp voor 19 miljard dollar. Als Facebook er zo’n smak geld voor neerlegt, dan moet er toch ook geld verdiend worden? Wat is nu precies het verdienmodel van WhatsApp?
In de begintijd van WhatsApp moesten veel gebruikers € 1,— per jaar betalen om WhatsApp te gebruiken (Ik ben daar toevallig altijd aan ontkomen). WhatsApp maakte dus gebruik van een abonnement verdienmodel. € 1,— klinkt natuurlijk niet als veel geld, maar in de tijd van dit verdienmodel had de app al 700 miljoen gebruikers. Als je daar dus 700 miljoen x € 1 = € 700 miljoen per jaar mee verdient, doe je natuurlijk goede zaken!
De oprichters verdienden op een gegeven moment genoeg geld om dit verdienmodel overbodig te maken. Om Whatsapp nog toegankelijker te maken, werd WhatsApp in 2016 gratis voor iedereen. Daarna zocht Meta naar een nieuw verdienmodel. Wat denk je? Inderdaad, WhatsApp Business werd geboren!
"Geen gedoe meer met privé- en klantenberichten door elkaar op dezelfde telefoon."
Volgens het bedrijf zelf is WhatsApp Business speciaal ontwikkeld voor eigenaren van kleine bedrijven. Overal ter wereld gebruikten kleine bedrijven WhatsApp al voor het communiceren met klanten. Om daarop slim in te spelen lanceerden de makers WhatsApp Business.
Kleine bedrijven gebruiken de gratis Android app om een betere klantenservice te verlenen aan hun klanten. Geen gedoe meer met berichten op je privé telefoon en klanten tussen je persoonlijke contacten. Daarnaast biedt WhatsApp Business standaardantwoorden voor veel gestelde vragen. En zoeken klanten contact buiten werktijd? Dan verstuurt de app een automatisch bericht.
Nu hoor ik je al denken: ‘Als het weer een gratis app is, hoe kan WhatsApp dan geld verdienen?’. Het klopt dat WhatsApp Business gratis is voor KLEINE bedrijven. Maar GROTE bedrijven moeten wel voor de app betalen.
WhatsApp Business helpt grotere bedrijven kosten verminderen voor hun klantenservice. Voor deze kostenbesparing willen ze betalen. Maar hét belangrijkste voordeel van WhatsApp Business voor bedrijven? Zij krijgen statistieken van hun klanten. Zo zien bedrijven meteen welke berichten populair zijn, veel worden gelezen en welke op veel reacties kunnen rekenen. Hierdoor beoordelen ze welke communicatie wél en niét werkt. In de toekomst komen er hoogstwaarschijnlijk nog meer statistieken bij.
Meta zelf geeft niet vrij uit welk van diens bedrijven de jaarlijkse omzet komt (Facebook, Instagram of WhatsApp etc). Zelf zeggen zij dus niks over hoeveel het verdienmodel hen oplevert. Amerikaans zakenblad Forbes doet toch een duit in het zakje: Zij schatten dat de totale omzet in 2020 voor Whatsapp Business $5 miljard bedraagt met een gemiddelde omzet van $4 per gebruiker. Geen slechte business dus, die Whatsapp Business.
"Door op bestaand gedrag uit hun markt in te spelen heeft WhatsApp een eigen verdienmodel gecreëerd."
WhatsApp onderzocht zijn eigen markt. Daaruit bleek dat meer dan 80% van de kleine bedrijven in India en Brazilië zeggen dat WhatsApp bijdraagt aan de groei van hun bedrijf (Bron: Morning Consult-onderzoek). Door hierop in te spelen creëerde Meta een eigen verdienmodel. Slim!
Ze helpen niet alleen kleine bedrijven, maar ook hun eigen gebruikers in contact te brengen met hun favoriete bedrijven. Daarnaast ontlast WhatsApp zijn 2 miljard gebruikers door niet hen, maar juist de grote bedrijven te laten betalen. Ook zorgt dit verdienmodel ervoor dat het niet nodig is om advertenties in te zetten, wat natuurlijk ook erg fijn is. Ik zou me er flink aan irriteren als ik steeds reclames zou zien met elk appje dat ik verstuur, jij niet?
De grootste les die je leert van WhatsApp Business: speel op de trends en grote spelers van je markt in! Zijn er ook grote bedrijven of instanties die baat bij jouw app kunnen hebben? Een slimme app ondernemer maakt hier gebruik van en ontlast zijn eigen gebruikers van kosten!
Een andere les die we leren van WhatsApp: Blijf altijd innoveren! Tot voor enkele jaren terug kon je als bedrijf al veel kosten besparen op je klantenservice met de app. Sinds november 2019 heb je de mogelijkheid om ook geld te gaan verdienen met WhatsApp Business dankzij de ingebouwde catalogus. Deze upgrade maakt de app nóg aantrekkelijker voor zowel grote als kleine bedrijven. Met deze innovatie maakt Meta hun app stap voor stap onmisbaar voor bedrijven over de hele wereld. En daar zal het vast niet bij stoppen, dus houd het app-nieuws maar goed in de gaten!
Weet je al hoe jij geld gaat verdienen met jouw app? Hopelijk zorgde het verhaal van WhatsApp voor inspiratie voor een richting met jouw app.
Wil je op de hoogte blijven van andere verdienmoddelen voor apps? Download dan hieronder 'Het Verdienmodel Sjabloon'. In dit sjabloon vind je 14 verschillende verdienmodellen én wat ze opleveren per gebruiker.
Ontdek met het Verdienmodel Sjabloon hoe en hoeveel geld je gaat verdienen met je app-idee
Door ervaring met meer dan 14 verdienmodellen, ontdek je welk verdienmodel het meeste voor jou oplevert
Je krijgt:
✔️ Volledig overzicht van kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
✔️ Voorbeelden van andere apps die het verdienmodel hebben toegepast
Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5,
nu tijdelijk beschikbaar voor €0:
Deze tijdelijke aanbieding loopt tot de volgende maand. Maak er nu gebruik van en behoud dit voordeel zodat je er later niet voor hoeft te betalen.
Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.
Ik wens je een succesvolle app toe.
-David van AppSpecialisten
Homepage
Klanten
Boek
Werk met David
Over David
Contact
Hosting op een van de zuinigste servers van Nederland (met PUE van 1.3) met elektriciteit 100% opgewekt uit waterkracht en wind. Certificering via Mihos.net
Illustraties door Storyset
AppSpecialisten is trotse partner van Stichting Appt
1. Hoe maak je een app die hoog scoort in de appstore? 5 tips
2. Een eigen app maken: de 10 meest populaire verdienmodellen
3. App ontwikkelen: 5 tips voor een succesvolle app
4. App ontwikkelen: kosten-overzicht van Nederlandse apps
5. De kosten van een app laten maken? Zie wat andere apps hebben gekost: van € 2.500 tot € 100.000+
Willem II straat 49, Tilburg
013 7009 739
info@appspecialisten.nl
Hoeveel kost een app maken? Hoe vind je een goede app-ontwikkelaar? Hoe begin je met een app ontwikkelen? AppSpecialisten geeft je de antwoorden. Online met een zoekmachine van app-ontwikkelaars en kennisbank, offline door direct samen te werken met David.
Copyright by Appspecialisten.nl
Plaats mijn reactie