App laten maken? 8 afspraken die je zeker moet maken| kennisbank

Een app laten maken door een gespecialiseerde app ontwikkelaar zorgt vaak voor een goed resultaat. Als je tevreden gebruikers wilt hebben, dan moet je zorgen voor een professionele app. Afspraken zorgen ervoor dat je tijdens de ontwikkeling niet voor verrassingen komt te staan. Maak daarom een overeenkomst waar deze 8 afspraken in zijn opgenomen.

Lees het artikel of bekijk de video:

1. Specialismen

app laten makenEen app developer kies je uit omdat je een klik hebt met je contactpersoon of hij aantoonbare ervaring in huis heeft die voor jouw app essentieel is. Let ook op of hij bepaalde specialisten in zijn team heeft die jouw app laten uitblinken. Zo is het fijn om een toegewijde projectmanager te hebben die beschikbaar is om contact met jou te houden tijdens het app laten maken.

Overweeg ook om verschillende toegewijde specialisten in het ontwikkelteam ook op te nemen. Een grafisch designer, interactie ontwerper, user experience designer, tester en programmeur met ervaring in de programmeertaal van jouw app kunnen nodig zijn. Niet elk team bevat personen op elk van deze rollen, meer gespecialiseerde teams zijn over het algemeen ook duurder. Spreek in de offerte ook af hoeveel uren iedere specialist besteed aan de ontwikkeling van jouw app.

2. Promotie

app laten makenEen belangrijk vraag die je moet beantwoorden is “Wie gaat ervoor zorgen dat jouw app gepromoot wordt?”. Deze vraag is voor iedereen belangrijk, ongeacht of jouw app gericht is op een grote (externe) groep consumenten waarbij geld verdienen met apps belangrijk is, of een (interne) groep medewerkers om hun productiviteit te vergroten. Bij een app laten maken gaan mensen er soms vanuit dat de ontwikkelaar de promotie wel regelt. Dat is niet altijd het geval. Communiceer dus goed wie deze rol op zich neemt.

De appstore is goede plek om te beginnen, maar het is erg lastig om op te vallen tussen de miljoen apps die er al in staan. Zie de appstore daarom vooral als een distributiekanaal en zorg voor promotie via andere kanalen. Sommige app-makers helpen je bij deze promotie door hun ervaring in een markt en ervaring met app-marketing. Je kan er ook voor kiezen om een marketing bureau in te schakelen om te zorgen dat jouw app gezien wordt. Bekijk dit artikel om meer te weten te komen over app promotie.

"Whitelabel apps hebben een hoge mate van standaardisatie waardoor er weinig maatwerk mogelijk is."

3. Data

app laten makenHet is belangrijk dat de inhoud van een app relevant blijft. Daarom wil je controle houden over deze inhoud. Bijvoorbeeld door dit zelf in te voegen of door deze informatie via een externe databron te importeren. Zelf data invoeren doe je met een content management systeem (CMS) of ontsluit data op een beveiligde manier met een goed gebouwde datakoppeling (API). Meer weten over hoe een API samenwerkt met bestaande systemen van jouw bedrijf? Dat vind je in deze video.

4. Intellectuele eigendom

app laten makenApp ontwikkelaars zullen een app maken in hun eigen ‘programmeeromgeving’. Hierin zijn algemene stukken programmeercode verwerkt die hergebruikt worden in meerdere apps, bijvoorbeeld om data op te halen of te laten zien in een app. Hierdoor kan een programmeur schaalbaar en efficiënt werken. Deze programmeercode heeft veel waarde voor een bedrijf en een app-maker zal deze dus niet graag openbaar maken. Het is daarom voor een app-maker lastig om aan een klant het ‘eigendom’ van deze programmeercode te verkopen, de zogenaamde intellectuele eigendom van deze app.

Het design, kleur en logo van een app zijn meestal wel jouw eigendom, maar je hebt de programmeercode nodig om je app te laten uitbreiden door een andere app-maker. Maak hier afspraken over met de app-maker, bijvoorbeeld de mogelijkheid van afkopen van de code te bespreken of door afspraken te maken over doorontwikkeling van de app. Veel bedrijven gaan echter een lange termijn partnerschap aan met hun app-ontwikkelaar en betalen graag voor de service en onderhoud, zonder dat ze betalen voor het eigendom. Als je blijft samenwerken met dezelfde app-ontwikkelaar is het ook niet nodig om eigenaar van de programmeercode te zijn.

app laten maken

5. Gebruikte ontwikkeltechniek

app laten makenEen app laten maken door een programmeur, kan op 3 manieren: 1) Native, 2) Hybride, 3) Whitelabel. Native betekent zoveel als dat ze een app laten maken in de programmeertaal die gemaakt is voor het mobiele besturingssysteem van de app. Oftewel, de app wordt speciaal gemaakt voor Android, iOS of Windows. Met Native ontwikkeling haal je zo het onderste uit de kan wat betreft app-ontwikkeling. Bijna iedere professionele app is op deze manier gemaakt en deze methode is voor bijna iedereen aan te bevelen.

Een hybride app betekent dat een ontwikkelaar programmatuur gebruikt die niet volledig aansluit op het mobiele apparaat. Je kan dan in 1 keer een app laten maken die werkt op alle mobiele platformen. Sommige ontwikkelaars gebruiken hier HTML5 voor, andere zijn ‘Near Native’. Door deze technieken kan een ontwikkelaar sneller werken, een groot nadeel van deze methode is dat gebruikers vaak een kwalitatief lage app in handen krijgen. Als je Android telefoons gewend bent, verwacht je dat je telefoon op een bepaalde manier werkt. Hetzelfde geldt voor Apple gebruikers. Met een hybride app maak je een app die bij geen van de twee gebruikers qua verwachtigen écht aansluit.

Whitelabel apps hebben een hoge mate van standaardisatie waardoor er weinig maatwerk mogelijk is. Denk hierbij aan apps die geoptimaliseerd zijn voor specifieke toepassingen waarin de techniek hetzelfde blijft en alleen de inhoud en het design van de app verandert. Het is belangrijk om een Whitelabel app te vinden die aansluit op het doel dat je hebt; veel bedrijven laten een Whitelabel 'app voor de heb' bouwen zonder specifiek doel. Hou er ook rekening mee dat deze vorm van apps vaak goedkoop is maar niet of nauwelijks is uit te breiden. AppSpecialisten heeft een interview gehouden met een app-ontwikkelaar van Fenetrê die de technieken haarfijn uitlegt. Dat interview vind je hier. Een voorbeeld van een Whitelabel app is bijvoorbeeld een evenementen-app. Een simpele app die hetzelfde blijft per evenement, maar de inhoud en het design wordt aangesloten op het specifieke evenement.

6.  Mobiele platformen

app laten makenJe gaat een iPhone, iPad, (Windows Phone) en/of Android app laten maken. Denk goed na over welke platformen ondersteund moeten worden: zoveel mogelijk platformen is het beste, maar dit brengt ook hogere kosten met zich mee. Houd er rekening mee dat een tweede platform kosten verdubbelt. Ga je een app maken voor je werknemers? Dan kan je het beste een app laten maken voor Android én iOS. Je wil uiteraard dat een app werkt op alle telefoons van je werknemers.

Als je een app gaat maken voor je klanten, kan je ervoor kiezen om eerst een app voor Android te maken. Android heeft een groter marktaandeel en meer gebruikers, hierdoor kan je meteen een grote groep bereiken. Hou er ook rekening mee dat het design voor tablet, telefoon en ieder platform anders is. Gebruik bijvoorbeeld geen Android design op een iPhone of een smartphone design op een tablet. Ieder platform heeft zijn eigen richtlijnen voor design die je terugvindt op hun websites.

"Blijf je dan stug doorgaan of ben je flexibel en pas je je aan?"

7. Ondersteuning achteraf

app laten makenJe hebt je app laten maken en jouw app staat in de appstore. Top! Maar wat als er iets veranderd? Zo veranderen Apple en Android hun besturingssystemen af en toe. Dat kan ervoor zorgen dat sommige apps slechter of zelfs helemaal niet meer werken. Dat is eventjes zweten voor sommige bedrijven. Het kan ook zijn dat je functies of updates aan je app wilt toevoegen. Zorg daarom dat jíj een goed opgebouwd service contract hebt met je app-maker. Denk hierbij aan het oplossen van fouten (zogenaamde bugs), beveiligingseisen, beheer van data en gebruikers en voorwaarden voor server en app-prestaties (een SLA of “Service Level Agreement”). Lees hier meer over 4 onderhoudskosten die je moet weten.

8. Project uitloop

app laten makenLast but definitely not least. Hét punt waar veel app-projecten (of ICT projecten) op stuklopen: het uitlopen van het project. Je maakt bijna vanzelfsprekend vooraf afspraken over de prijs, ontwikkelperiode en welke informatie je wanneer aanlevert. Als je afspraken maakt over prijs en ontwikkelperiode, bespreek dan ook wat er gebeurt als de omstandigheden veranderen, als er obstakels of nieuwe eisen ontstaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je tijdens de ontwikkeling erachter komt dat gebruikers bepaalde functies van de app niet handig vinden? Blijf je dan stug doorgaan of ben je flexibel en pas je je aan?

Een ‘best-practice’ is de zogenaamde SCRUM/Agile methode. Deze methode stelt je in staat om apps maken flexibel aan te pakken. Het kan naadloos omgaan met veranderende eisen en omstandigheden door in korte periodes te ontwikkelen (zogenaamde Sprints) en jouw als klant centraal te stellen. Bij elke periode wordt je meegenomen in het traject en ben je écht betrokken bij de ontwikkeling. Bovendien werkt dit beter voor relatief grote app-projecten, omdat sprints vaak opgedeeld zijn in weken en bij kleine projecten de app ‘dan al af kan zijn’. Ideaal voor bedrijven dus. Kortom, SCRUM/Agile kan beter omgaan met verandering en geeft je tijdens het proces van een app maken meer controle over planning en budget.

Een ‘worst-practice’ is het outsourcen van je app-ontwikkeling naar een ver land, zonder directe controle en communicatie op het proces. Een app laten ontwikkelen in lagelonenlanden zoals India of China lijkt aanlokkelijk, maar veel Nederlandse bedrijven kwamen van een koude kermis thuis. Enerzijds zorgt het cultuurverschil voor veel communicatie-frustratie en kwaliteitsverlies, anderzijds verdwijnt het kostenvoordeel door de vele projectmanagementuren vanuit Nederland. En hoe maak je een app naar je wensen als je er geen controle over hebt? De oplossing hiervoor is een partij die werkt als intermediair en ervaring heeft met zakendoen in deze landen. Zorg dat deze partij meedraagt in je risico om zo de neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Zo zorg je dat je projectuitloop in een outsourcingtraject voorkomt.

Met welke technologie kan jij het beste een app laten maken?

Per idee moet geëvalueerd worden welke techniek het beste werkt voor jouw app. Gelukkig kan jij nu al bekijken welke techniek een goed idee is voor jouw app!

AppSpecialisten heeft daarvoor een Ontwikkelingsvergelijker gemaakt.

Om je de Ontwikkelingsvergelijker makkelijk te verzenden, kan je hieronder je e-mailadres achterlaten:

ontwikkelingsmethode

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Op het succes van jouw app-droom!

-David

markten
onderwerpen

Reacties

Leuk dat je het artikel hebt gelezen en/of de video hebt bekeken. Laat me hier gerust weten wat je vond van het artikel en de video.

En wil je de ontwikkelingsvergelijker ontvangen? Laat dan weten of je een app gaat maken voor:
A) werknemers
B) klanten
C) brede doelgroep in de appstore

Natuurlijk hoef je daarbij niets over je app te vertellen.

Ik hoor graag van je,

Groeten,

-David

Verkoop honkbal artikelen.

Thanks voor al je info! 

Brede doelgroep in de app store

Graag gedaan Lucinda :)

Mail met Ontwikkelingsvergelijker PDF is naar je verstuurd.

Plaats mijn reactie