Chat apps: ontwikkelaar-verdienmodellen die de markt veroveren| kennisbank

Chat apps groeien als kool. Volgens marktonderzoekbureau Flurry met zo’n 100% in het afgelopen jaar. Tijd dus om te onderzoeken wat we kunnen leren van hoe er geld verdiend wordt door ontwikkelaars met chat-verdienmodellen.

Whatsapp

Het meest bekende chat-app is Whatsapp. Het lijkt een eenvoudig verdienmodel, maar het blijkt een uitzondering. Want terwijl de meeste messaging-diensten gratis zijn, rekent WhatsApp een abonnementsprijs van 89 cent per jaar voor haar apps. Ontwikkelaar-verdienmodel of niet, andere sociale netwerken vinden het nog eng om abonnementsgeld te vragen. Whatsapp gaat ervan uit dat zodra gebruikers gewend zijn een bepaalde berichtendienst, het gemakkelijker zal zijn om hen een kleine jaarlijkse betaling op te laten hoesten. Als je kijkt naar hun enorme aantal gebruikers én hun lage bedrijfskosten, dat komt daar een behoorlijke winst uitgerold. Verdienmodellen van apps, ontwikkelaar kosten die laag blijven en hoge winsten: alleen Whatsapp lijkt dit als grootste platform te kunnen. Wat doen andere platforms?

Stickers in Azië

Om geld te verdienen met een chat app zijn er verschillende manieren. Een daarvan is door de verkoop van add-ons via “in-app purchases”, tegen een bescheiden prijs, maar in grote volumes. In veel Aziatische landen zijn zogenaamde "stickers" populair: kleine foto’s waarmee gebruikers hun berichten expressiever maken, ze worden verkocht voor een euro per 10 stuks.

Een percentage van transacties

Een andere manier om geld te verdienen is om een ​​percentage te vragen van elke aankoop of geldtransactie die plaatsvindt in de app. WeChat gebruikers zijn bijvoorbeeld al lange tijd in staat om een ​​taxi te bestellen en vliegtickets te kopen via hun apps. Ontwikkelaar Snapchat laat al diverse nieuwsmedia artikelen publiceren in haar app. In ruil daarvoor krijgt ze een aandeel van de reclame-inkomsten. Line en Snapchat hebben sinds kort een betalingsdienst ingebouwd en Facebook Messenger is hiermee bezig.

Zakelijke chat apps: ontwikkelaar-verdienmodel

Voor zakelijke messaging-diensten, zijn er zelfs nog meer mogelijkheden voor verdienmodellen.  Bedrijven zijn nu eenmaal gewend aan het betalen van jaarlijkse licentie- en onderhoudskosten voor de e-mail systemen en andere software, die chat apps hopen te vervangen. Diverse app bedrijven hebben allerlei online functies, van customer support tot het volgen van fouten in de software, die hen voorzien van notificaties en alerts zodat ze efficiënter kunnen werken. De Slack-app rekent $ 7 per maand voor elke gebruiker. Dit abonnement geeft iedere gebruiker de mogelijkheid om een onbeperkt aantal externe berichten te typen in de app en informatie in projectgroepen eenvoudig te delen met collega’s in een centrale hub.

Platform voor verdienmodellen

De sappigste vooruitzichten kunnen we afkijken bij Facebook. Zij bouwen met de Facebook Messenger-app aan een platform waarop andere bedrijven hun content en apps kunnen ontwikkelen, die elk weer mogelijkheden bieden om extra inkomsten te genereren. WeChat, met zijn verschillende add-ons, is al zo’n soort platform. Facebook is nu van plan om nog verder te gaan en wil haar Messenger-app met andere diensten en apps integreren. Zo zullen gebruikers in de toekomst in staat zijn om een ​​andere app te openen door het klikken op een link in een chatbericht.

Competitie van de chat-platforms

Dit wordt dus een strijd der titanen, platform tegen platform, en chat-applicaties lijken het strijdtoneel te worden. Vergelijkbare gevechten in de software branche hebben zich al eerder afgespeeld, bijvoorbeeld  tijdens de "browser-oorlogen" in het midden van de jaren 1990. Toen probeerde Netscape Navigator, een browser, het alom gebruikte Microsoft Windows te vervangen als dominante platform. Nu zijn echter Android en Apple’s iOS de gevestigde platformen, en zij zullen zeker terugvechten.

 

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen