Collega Katja neemt afscheid van AppSpecialisten| kennisbank

Met een beetje sentiment maar ook met mooie herinneringen ga ik afscheid nemen van expert David en AppSpecialisten zelf. Het eind van een tijdperk! 

Bijna 5 jaar lang ben ik onderdeel van AppSpecialisten geweest en heb ik tientallen app-ondernemers gezien, gehoord en geholpen. Nu is het tijd voor de volgende stap in mijn carrière. Ik schrijf dit artikel om terug te kijken op een mooie tijd maar ook om jullie, de app-bedenkers, te bedanken voor jullie enthousiasme, inspiratie en vertrouwen om samen met je idee aan de slag te gaan. En natuurlijk om David mijn eeuwige dankbaarheid te tonen om hierin mijn Yoda te zijn :).

katja nagelkerke1+1 = Team

Mijn eerste aanraking met AppSpecialisten was toen ik op zoek was naar een eindstage, om mijn scriptie te schrijven. Ik kwam bij David terecht en hij had een mooi onderzoek voor mij in petto. Ik ging onderzoeken hoe app-ontwikkelaars in Engeland te werk gaan. De stage werd succesvol afgerond en mijn diploma was behaald!

Toen ik en David dat gingen vieren met een lunch in de buurt, bood David mij aan baan aan. Ik zou hem gaan ondersteunen bij het verder helpen van mensen met app-ideeën. Op dat moment was hij druk met de Tilburg Studentenstad App. Deze app was in opdracht gemaakt voor de Gemeente Tilburg als een soort agenda om studenten evenementen te laten zien en hen zo meer te binden aan de stad. Ik begon met werken aan deze app door de content te maken en studenten te begeleiden met werken aan deze app. 

Samen deden we hard ons best. Alles deden we dat je volgens het boekje moet doen: promotie, functies maken waar gebruikers om vragen, de app van content voorzien etc etc.  Toch werd de app steeds geen succes… Downloads bleven uit en ook waren er veel de-installaties. Daarom gingen David en ik op onderzoek uit: Waarom wilden de studenten de app niet gebruiken? En.. wat bleek nu? De belangrijkste functie van de app: het vinden van evenement, daar hadden de studenten helemaal geen probleem mee! Ze hadden dus weinig aan de app en gebruikten hem daarom ook niet. Oftewel: de Gemeente probeerden een niet-bestaand probleem op te lossen met de app. Hier leerde ik mijn eerste belangrijke les van David over apps: Om een app populair te maken is het niet belangrijk wat de app-bedenkers of bedrijven willen, maar waar de gebruikers behoefte aan hebben! 

"Door het delen van onze kennis in goede artikelen zijn we zo van een website met geen bezoekers naar 10.000 bezoekers per maand gegaan." 

katja nagelkerkeSchrijven en marketing

Na de Tilburg Studentenstad App ontdekten we dat nog véél meer apps op de verkeerde manier gemaakt werden. Daar schrokken we van. En zeker David, want hij wilde ervoor zorgen dat niet iedereen dezelfde fout maakt. David heeft daarom met de oprichting van AppSpecialisten altijd als missie gehad om mensen met advies te helpen een populaire app te bouwen. Een belangrijk onderdeel daarvan is natuurlijk de website. Met de website konden we onze ontdekking aan de wereld laten zien. Daarom ben ik (letterlijk) honderden blogs gaan schrijven om app-bedenkers te helpen met de kennis van AppSpecialisten. David leerde mij hoe je goed vindbaar in Google wordt door inhoudelijk goede artikelen te schrijven en de juiste marketing in te zetten. En dat is gelukt, want waarschijnlijk ben jij ook via zo’n artikel met AppSpecialisten in aanraking gekomen! Door het delen van onze kennis in goede artikelen zijn we zo van een website met geen bezoekers naar 10.000 bezoekers per maand gegaan. Dit is ook hetzelfde met apps: begin met een klein aantal en dan groeit het vanzelf naar iets groots!

David van der Loo en Katja Nagelkerke werkten samen bij AppSpecialisten van februari 2015 tot december 2019

katja nagelkerkeMarktonderzoek

Nadat bleek dat studenten geen behoefte aan een evenementen-agenda hebben, gingen we het belang van gedegen onderzoek inzien. Als we dit vóór de ontwikkeling in hadden gezien, was het een heel andere app geworden! Daarom legt David aan de mensen die ons online vinden uit wáárom het belangrijk is om marktonderzoek te doen. Vóórdat je duizenden euro’s uitgeeft aan de ontwikkeling en het maken van content.

Gelukkig zien veel app-bedenkers dat ook en zodoende mocht ik de afgelopen jaren tientallen marktonderzoeken uitvoeren. Dit was altijd erg leuk omdat ieder idee een andere doelgroep heeft. Ik heb werkvoorbereiders, moeders, singles, gepensioneerden en nog vele andere groepen mogen interviewen voor apps. Hiervoor mocht ik samenwerken met super leuke klanten zoals Fernon, Laura, Rob, Timo, Fitzmar, Lucinda, Jens, Ida of Piet-Jan en nog vele anderen die ik niet genoemd heb. Dus bij deze bedankt voor jullie samenwerking!

"Houd voor ogen wat je doel is en dan heb je altijd iets om naar te streven!"

katja nagelkerkeConcepting en brainstorms

Bij het uitvoeren van het app-onderzoek kwamen vaak nieuwe inzichten naar voren. Deze moesten natuurlijk meegenomen worden in het app-idee. Gelukkig had ik vanuit mijn studie ervaring met concepten te bedenken en brainstorms houden. Dus schakelde David mij in om samen met jullie te kijken hoe een app-idee nóg beter kan worden. Dat heb ik altijd met veel plezier gedaan en daaruit zijn ook mooie ideeën gekomen.

Ook mocht ik meerdere malen meewerken aan het bedenken van namen voor apps. Hiervoor heb ik de afgelopen jaren ook vaker samengewerkt met ontwerpster Michelle Haak. Haar goede smaak en skills sluiten goed aan bij mijn creatief denken en schrijven. Samen hebben we veel mooie namen en identiteiten bedacht! Wij zullen elkaar in de toekomst vast nog zien.

David van der Loo; expert, goeroe, yoda, adviseur, coach! 

Wat is hij niet, onze David. Hij weet niet alleen alles van apps, dat kan hij ook overbrengen. Op een manier die iedereen aanspreekt en waar naar geluisterd wordt. Dankzij jou weet ik alles over de app markt, marketing, schrijven, strategie, een onderneming runnen, omgaan met klanten, advies uitbrengen en zo kan ik nog wel duizend jaar verder gaan. Zonder jou zou ik nooit staan waar ik vandaag sta. Samen hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt aan AppSpecialisten en ik denk dat we trots mogen zijn op het resultaat. 

Het is nu eenmaal zo dat het voor mij tijd is om nóg verder te groeien en andere markten en mensen te ontdekken. Dat wil niet zeggen dat ik je niet dankbaar ben voor alles wat je mij hebt geleerd. De belangrijkste les die ik van David hebt geleerd is er een waar iedereen met een idee of product iets aan heeft; Kijk niet alleen naar jezelf, maar ook naar wat je wilt bereiken en wie je wilt gaan helpen. Houd voor ogen wat je doel is en dan heb je altijd iets om naar te streven! 

Ik wens je veel succes met je app-droom!

katja nagelkerkeGroetjes,

Katja Nagelkerke

markten
onderwerpen

Reacties

Nice, mooi team waren jullie! Heel veel succes met alles wat je gaat doen Katja!

Liefs Shirley

Bedankt, Shirley! Gaat helemaal goedkomen. 

Groetjes, Katja

Zekers te weten... Katja en David een team dat prima op elkaar ingespeeld was. Ik wens je succes en weet zeker dat er nog veel mooie dingen op je pad komen. X

Lief, Ed! Bedankt voor je reactie. Wie weet komen we elkaar nog tegen.

Plaats mijn reactie