3 onderdelen van een succesvolle mobiele strategie| kennisbank

Uit onderzoek van IBM blijkt: 91% van de mensen heeft zijn smartphone altijd binnen handbereik. Ook jouw bedrijf moet inspelen op deze trend. Zorg ervoor dat je voorbereid bent en ontwikkel een mobiele strategie. Een strategie die succesvol gaat zijn, omdat jij deze 3 onderdelen erin gaat opnemen:

1. Behaal direct omzet

mobiele strategieJe hebt vast de verhalen gehoord over apps die miljoenen euro’s ophalen. Dat klinkt te goed om waar te zijn… en dat is het ook. Slechts een zeer klein percentage van de apps die wordt geplaatst in de appstore om er direct omzet uit te halen, behaalt daadwerkelijk significante omzet. Dat komt omdat deze apps verdrinken in de miljoen apps die reeds in de appstore staan en elk willen profiteren van de app-hype.

Als je een app maakt om direct omzet te generen is het daarom slim om deze in de markt te zetten vanuit de waarde die je bedrijf al biedt. Jouw app moet een verlengstuk worden van je bestaande bedrijf, geen wilde gok met de hoop op een app-wonder. Ga daarom uit de waarde die je al levert, gezien vanaf het perspectief van jouw klanten.

Een app is echter niet de enige manier om mobiel direct omzet te genereren. Ook mobiele websites, mobiele advertenties en locatiediensten staan je ter beschikking. Het verdienmodel dat je inzet om deze waarde te vangen moet overeenkomen met de algemene strategie van je bedrijf. Hecht je er bijvoorbeeld veel waarde aan om je kern-dienst te verkopen? Wellicht kan jouw app hierbij helpen. Of ben je misschien op zoek naar leads voor je bedrijf om daar omzet uit te halen? Dan is een app een minder goede keuze en heb je meer aan een geoptimaliseerde mobiele website. Ben je op zoek naar lokale leads die voor omzet gaan zorgen? Gebruik dan de mobiele advertentiemogelijkheden of locatiediensten om mensen lokaal te vinden. Zet de mobiele strategie in die het beste aansluit bij jouw bedrijf of dienst.

2. Vergroot productiviteit

mobiele strategieAls het aankomt op mobiele productiviteit zijn apps heer en meester. Doordat apps geïnstalleerd worden op smartphones en tablets zijn ze niet alleen sneller, ook kunnen ze meer functies bieden. Bovendien herkent iedereen apps als "handig", dat helpt bij de adoptie ervan door medewerkers. Met een app doe je taken sneller en eenvoudiger, kort gezegd: je houdt meer tijd over dankzij apps. Daar kunnen jij en je collega’s ook van profiteren.

Er zijn twee manieren om de productiviteit van medewerkers te vergroten met apps. Zo kun je een eigen app ontwikkelen om een mobiele strategie in te zetten. Dat heeft het voordeel dat de app volledig aangepast kan worden op jouw bedrijfsprocessen. Het grote nadeel is echter dat dit ook voor hoge kosten zorgt. Daarom is een eigen app ontwikkelen voor productiviteit alleen weggelegd voor grote bedrijven. Voor MKB-bedrijven is er echter een slim alternatief: de bestaande apps in de appstore! Er staan een miljoen apps in zowel de Google en Apple appstores, genoeg keuze om medewerkers productiever te maken. Zorg dat er een goede selectie van apps voor hen klaarstaat.

3. Werk aan klantenbinding

mobiele strategieIn de ogen van de klant is er maar één verschil tussen apps en websites. Apps installeer je, websites bezoek je in een webbrowser. Het installeren van jouw app zorgt ervoor dat jouw bedrijf een vaste plek krijgt op de smartphone van je klant. Ideaal dus voor herhaaldelijk contact met je klanten en de binding met hen aan te halen. Een slim doel in een mobiele strategie.

Klantenbinding draait erom dat een klant vaker met jouw bedrijf in contact komt. Dat gebeurt vaak tijdens service aan klanten, een klantenservice app is daarom een goed idee. Neem hierbij een van deze drie uitgangspunten: de service die je nu al verleend, aan welke service klanten behoefte hebben of welke nieuwe mogelijkheden mobiele technologie biedt.

Ook door het vergroten van de waarde van jouw merk kun je klantenbinding vergroten. Het is de bedoeling dat klanten jouw merk associëren met de zaken waar jij goed in bent. Bijvoorbeeld: Amstel bier associeert zich sterk met "voetbal" en "samen", Rabobank associeert zich met "cooperatief bankieren" en Philips met "persoonlijke innovatie". Ook met jouw bedrijf hebben klanten een associatie, een merkwaarde. Als je deze weet te versterken dan kun je ook op mobiele apparaten de binding met klanten vergroten. Dat kan met apps, mobiele websites, mobiele advertenties en locatiediensten. Wil je weten welke van deze kanalen je het beste kunt inzetten? Ga dan uit van het gebruiksmoment van de klant: wanneer en waar zou de klant jou moeten tegenkomen?

Mening van een expert over mobiele strategie

mobiele strategieDavid van der Loo, app expert bij AppSpecialisten: “Als je een mobiele strategie gaat uitzetten, dan is het bouwen van een app slechts één van de opties. Afhankelijk van je doel (omzet, productiviteit of klantenbinding) zet je een app, mobiele website, mobiele advertentie of locatiedienst in. Hoe dan ook, ga geen extreme strategieën bedenken, maar maak de mobiele strategie onderdeel van je bestaande bedrijfsstrategie.”

“Weet je wel al zeker dat je een app wil? Zoek dan een app maker die al ervaring heeft in jouw markt, kan werken met het budget dat je voor ogen hebt of al eerder het type app gemaakt heeft dat je zoekt. Begin met je zoektocht naar een app ontwikkelaar door op de onderstaande knop te klikken.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen