5 tips voor je app strategie bedacht door Google| kennisbank

Eerder dit jaar publiceerde Google een onderzoek naar het aankoop- en consumptiegedrag van app gebruikers. In dit onderzoek werden 8.500 app gebruikers met een leeftijd tussen de 16 en 64 jaar ondervraagd. Dit resulteert in een paar bevindingen waardoor jouw app strategie beter kan worden! 

app strategie

1. De meeste apps worden weinig gebruikt

De gemiddelde app gebruiker heeft 36 apps geïnstalleerd op zijn of haar telefoon, waarvan maar 26% dagelijks gebruikt wordt.  Omdat we weten dat laag gebruik zorgt voor veel de-installaties, is het belangrijk om een app te ontwikkelen die de gebruiker aanspoort de app te blijven gebruiken. Dit kan je bereiken door een app te maken die handig is in een terugkerende situatie of door exclusieve content aan te bieden. 

app strategie

 

2. Apps worden vooral buiten de appstore gevonden

Een app wordt meestal gevonden via mond-op-mond reclame (52%), maar ook de App Stores (40%) zijn erg belangrijk bij het aanjagen van een app. Omdat de App Stores overvol zijn en het lastig is om hier te concureren en is mond-tot-mond reclame is daarom de belangrijkste promotietool voor jouw app. Daarnaast geeft Google aan dat 27% van alle apps wordt gevonden met behulp van een zoekmachine. In de praktijk zie ik bijna niemand Googlen op de naam van een app, dus het kan zijn dat de zoekgigant Google dit cijfer wat aangedikt heeft.

"In jouw app strategie leg je het gebruiksgemak en het design in handen van een professioneel ontwerper of gebruiksvriendelijkheidsspecialist."

app strategie

 

3. Prijs is belangrijk, nut en aanbevelingen nog belangrijker

Bij vier van de vijf app gebruikers valt het oog eerst op de prijs van de app tijdens het overwegen van een download. Daarom zijn de meeste succesvolle apps gratis te downloaden. Naast de prijs, hebben volgens Google zoekadvertenties ook een grote invloed op de downloadintentie. Videoadvertenties zijn volgens Google het minst handig om app-downloads te stimuleren. Gebruikers starten uiteindelijk het download proces van een app door een aanbeveling (33%), uit interesse in het nut van de app (31%), bekendheid van het merk (24%) of exclusieve content zoals aanbiedingen (18%).

app strategie

 

4. Een nuttige, mooie en eenvoudig te gebruiken app wordt veel gebruikt

Google vroeg ook aan gebruikers wat de top-3 kenmerken zijn van apps die vaak worden gebruikt. Hierbij staken nut (63%), gebruiksgemak (63%) en een mooi design (57%) er met kop en schouders bovenuit. Met nut wordt bedoelt dat de app iets oplevert voor de gebruiker, terwijl gebruiksgemak en mooi design slechts de "verpakking" zijn. Ben jij bezig met je eigen app-idee? Focus dan op het vinden van het nut. In jouw app strategie leg je het gebruiksgemak en het design in handen van een professioneel ontwerper of gebruiksvriendelijkheidsspecialist (een "UX-er").

"Het is een gemiste kans om je niet te focussen op ex-app gebruikers in je app strategie."

app strategie

 

5. Ex-app gebruikers terugwinnen

Het is een gemiste kans om je niet te focussen op ex-app gebruikers in je app strategie. Ongeveer één op de vier geïnstalleerde apps wordt niet gebruikt en dat is veel. Ook jouw app kan dus verwijdert worden. Maar geen paniek: volgens het onderzoek kun je gebruikers terugwinnen met kortingen, exclusieve inhoud, aanbevelingen van vrienden of doordat er nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd aan de app.

Wat kunnen we leren van het onderzoek van Google voor jouw app strategie

David van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: Je leest in de bovenstaande tekst al af en toe mijn mening. Hieronder geef ik je een opsomming wat je van dit onderzoek kunt leren en wat je met een korreltje zout mag nemen.

1. Advertenties voor het vinden van app-gebruikers... ik betwijfel het

Ik zie dat Google met dit onderzoek vooral wil aantonen dat de promotie van apps prima via hun (mobiele) adverenties kan. Ze stellen "Zoekadvertenties zijn effectief om app downloads te krijgen." Dat betwijfel ik. Mobiele advertenties zorgen namelijk voor veel frustraties: ongeveer 50% van de kliks op mobiele banners is per ongeluk. Ook de vraagstelling waarop ze hun conclussie baseren is misleidend. Respondenten kregen de vraag (vrij vertaald): "Hoe vaak heeft een advertentie je gevraagd om een app te downloaden?". Het antwoord op deze vraag zegt meer over hoeveel advertenties voor mobiele apps er bestaan, dan of er ook daadwerkelijk apps door gedownload worden.

2. Wel handig: Google mobile app engagement campagnes

Terwijl het vinden van nieuwe gebruikers in mijn mening dus lastig is via advertenties, is er wel een andere kans voor advertenties: gebruikers activeren en ze terugwinnen. Google geeft aan dat 3 van de 4  apps nauwelijks wordt gebruikt. Met een advertentie op het juiste moment kunnen gebruikers herinnert worden aan jouw handige app die ze misschien al een tijdje niet meer gebruikt hebben. Daarnaast wordt 38% van de apps na het eerste gebruik verwijdert. En omdat het opnieuw installeren geen grote drempel meer is door steeds meer 4G verbindingen en grotere opslagruimte, is er een grote kans om deze mensen terug te winnen. Google heeft een eigen pagina voor mobile app engagement campagnes (Engelstalige link)

3. Google bevestigt effectiviteit mond-tot-mond reclame bij app-promotie

Uit ons eigen onderzoek en uit het onderzoek van Google blijkt hetzelfde: de meeste apps worden mond-tot-mond verspreid. Als je erover nadenkt klopt dat ook: in sociale situaties zoals op feestjes wordt er veel over apps gepraat. Door van een gebruiker van jouw app een held te maken, zorg je ervoor dat hij het gaat doorvertellen, bijvoorbeeld "moet je kijken, met de flitsmeister app omzeil ik alle flitspalen" of "ik bespaar super veel geld op smsjes sinds ik Whatsapp gebruik".

4. Google bevestigd effectiviteit nut van app bij app-engagement

Google benoemt het nut van apps als "Deze app maakt mijn leven eenvoudiger". Het blijkt dé belangrijkste factor om mensen te laten engageren met een app. In ons (andere)  eigen onderzoek komen we tot dezelfde conclussie: nut is belangrijk voor het stimuleren van downloads én de engagement. Door het perspectief van de gebruiker aan te nemen kun je achter dit nut komen.

Deze aspecten komen ook terug in de App Try-out, die een volledige analyse maakt van een app-idee. Download de App-idee scan die gebruikt wordt in de Try-out en maakt je eigen analyse. Of bespreek je idee met een expert en kom erachter hoe je van jouw app-idee een succes maakt.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succevolle app toe.

-David

markten
onderwerpen