5 verrassende apps van niche sociale media netwerken| kennisbank

Verschillende bekende sociale media netwerken zoals Facebook en Twitter bereiken een grote doelgroep. Niche sociale media netwerken bereiken juist kleinere doelgroepen, maar wel met een gerichtere boodschap. Voor deze specifieke doelgroep is deze boodschap zeer relevant en daarmee bewijzen deze niche sociale media netwerken hun nut. We lichten 5 sociale media netwerken en hun apps uit, om te laten zien hoe je jouw niche markt kan bereiken.

Alaaf Limburg

De Alaaf Limburg-app is de Facebook voor het Limburgse carnaval. Doormiddel van dit sociale media netwerk vindt er interactie plaats tussen Limburgse carnavalsvierders en zien ze direct de laatste carnavalsberichten. Zo bevat de app een agenda van optredens en komen leden van de vele carnavalsverenigingen met elkaar in contact. Dit niche sociale media netwerk wordt niet alleen geografisch bepaald (Limburg), maar ook door tijd (de carnavals-periode). Dit maakt de app zeer krachtig, één keer per jaar.

LinkedIngroepen mobiel

De LinkedIn-app is laatst geüpdate en heeft nu een duidelijkere focus op de updates die je connecties versturen. Bovendien is er een snelle toegang tot de LinkedIn-groepen via het slidemenu aan de linkerkant. In het groepen-menu heb je direct toegang tot een zeer grote diversiteit aan groepen die elk hun eigen niche sociale media netwerk vormen. LinkedIn wordt vooral voor zakelijke toepassingen gebruikt, en de niche sociale media netwerken zijn daarom interessant in de zakelijke setting. Binnen de groepen kunnen berichten en andere multimedia gedeeld worden en berichten ‘geliket’ worden.

Untappd

Een veel informelere app is Untappd. Deze app zorgt er namelijk voor dat jij in je omgeving het café weet te vinden die het bier of sterke drank schenkt dat jij lekker vindt. En als je dan een drankje gaat doen, nodig je vrienden uit, beoordeel de dranken en ontwikkel je eigen smaak. Je kunt in de app ook een lijst maken van drankjes die je ooit nog wil proberen. Hierdoor kan de app je aanraden om een nieuw café te bezoeken.

Path

Het sociale media network Path wordt steeds populairder. Het zorgt ervoor dat alles wat je meemaakt kan delen met mensen die dichtbij jou staan, zoals je familie en beste vrienden. Met de app deel je dus gegevens met een zeer selecte groep, waardoor gebruikers meer en persoonlijkere berichten en foto’s met elkaar delen. Deze simpele opzet wordt ook weerspiegeld in de Path-app die het eenvoudig delen van berichten en foto’s mogelijk maakt.

FMyLife

Via de website www.fmylife.com delen gebruikers hun meest ongemakkelijk situaties anoniem. Zo vind je hier verhalen terug over hoe een hond alle koekjes heeft gegeten die bedoeld waren voor een goede doelen-actie of hoe een nest van een beschermde vogelsoort ervoor zorgt dat iemand zijn huis niet meer in kan. Het anoniem plaatsen van deze korte anekdotes kan zodra je ze tegenkomt, met de FMYLife-app.

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Zoals weten hoe je een goede app kan maken? Ik geef je 3 tips in dit artikel over app maken.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen