7 app-ideeën om de prestaties van werknemers te verbeteren

Steeds meer mensen zijn in het bezit van een smart-phone en het is daarom onvermijdelijk dat deze gebruikt worden onder werktijd. Dit hoeft niet per se nadelig te zijn, want je kunt er als werkgever voor zorgen dat apps de prestaties van je werknemers verbeteren.

Hieronder vind je 7 goede app-ideeën* die gemaakt zijn om de werknemersprestatie te verbeteren. Gebruik ze voor jezelf of doe inspiratie op. *De onderstaande ideeën zijn, voor zover bekend, geen uitgevoerde apps en de namen zijn fictief.

  1. Klantonderzoek app - Verschillende ondernemingen kunnen profiteren van de reeds bestaande informatie over de lokale markt als deze direct beschikbaar is via de Klantonderzoek app. Deze app zou reeds beschikbare data kunnen bevatten zoals lokale bevolkingssamenstelling, bestedingspatronen, bouwvergunningen, vestigingen van bestaande ondernemingen en beschikbare overheidsdiensten. De klantonderzoek app kan deze gegevens uit verschillende bronnen halen en vertegenwoordigers van het bedrijf ter plekke direct inzicht geven in de samenstelling van de lokale klantgroepen. Zo zou een vertegenwoordiger van FrieslandCampina, die een lokale supermarkt bezoekt om zuivelproducten in de schappen te krijgen, de supermarktmanager gerichter kunnen adviseren over de lokale doelgroep: “Ik begrijp dat er veel 55 plussers in deze wijk wonen, onze Calcium-plus melkdrank zorgt daarom voor meer omzet in uw supermarkt”. Het wordt pas echt interessant als de FrieslandCampina vertegenwoordiger via de bouwvergunningen kan zien dat er over een half jaar 200 seniorenwoningen in de wijk worden gerealiseerd: “Laten we in die periode uw supermarkt ondersteunen met extra promotie van de Calcium-plus melkdrank, dan maakt u van deze nieuwe bewoners vaste klanten”!
  2. Produpdateapp - Ateliers, productiebedrijven en fabrieken die meerdere dagen of zelfs weken werken aan een product willen hun klant graag op de hoogte houden van de status van hun bestelling. Of het nou gaat om een schilderij, een grote las-klus, het opknappen van een oldtimer of een order van 10 miljoen glazen flesjes, via een foto kunnen de klanten een veel beter beeld krijgen van de status van hun product. Medewerkers die aan een van deze klussen werken, gebruiken de Produpdate app waarmee ze aan het eind van de dag een foto maken van hun productiviteit. Dit delen ze op een beveiligde manier met de klant, die de voortgang tussen de dagen met zijn eigen app eenvoudig kan terugzien. Dit vergroot vervolgens weer de tevredenheid van de medewerker en de binding met de klant.
  3. ASAP repair app - Met de ASAP repair app kan in een organisatie waarin een praktische dienstverlening voorop staat, een klant zien waar de dichtstbijzijnde reparateur op dat moment is. De positie van deze reparateurs wordt door de app bijgehouden waardoor klanten direct zien welke reparateur het dichtstbijzijnd is. Ook wordt er aan de hand van het eerste ‘gat’ in de agenda van de reparateur de beschikbaarheid weergegeven door stoplichtkleuren.
  4. TISOP app - Verkopers van kantoorartikelen willen graag meteen op de hoogte zijn wanneer er een tekort is van producten in een kantooromgeving. Het liefst komen ze wanneer er grote tekorten zijn en niet alleen als de nietjes op zijn. Daarvoor is de TISOP app bedacht: met een grote TISOP knop geven werknemers aan wanneer bepaalde producten bijgevuld moeten worden. waarbij andere gebruikers een melding krijgen en kunnen aangeven of zij dit product nog hebben liggen. Uiteraard is dit ook een mooie gelegenheid voor verkopers om na te gaan of er een tekort is. 
  5. Open innovatie app - een werkgever wil graag feedback ontvangen van zijn werknemers over bepaalde ideeën die hij heeft, maar hij wil ook graag ideeën horen van anderen. Vaak wordt dit verhinderd door hiërarchie verschillen of omdat ideeën alleen maar bij ideeën blijven. Door ideeën volledig anoniem te delen en het ontvangen feedback kunnen ideeën optimaal uitgewerkt worden. Deze kunnen daarna door een werkgever worden nagekeken.
  6. Taskbook app - Werknemers gebruiken veel social media en dit kan storend zijn voor collega's. Door Taskbook app te gebruiken worden alleen social mediaberichten en externe nieuwsberichten die betrekking hebben op de werkzaamheden van de werknemer weergegeven . Als een werknemer bijvoorbeeld een fiscalist is, dan zullen alleen berichten met woorden zoals “belasting”, “financieel” en “fiscaal” worden getoond. 
  7. Goedvast app - Beheerders van grote gebouwen, complexen en campussen hebben vaak een dagtaak aan controleren en het reageren op klachten. Via de Goedvast app kunnen de gebruikers aangeven waar er mogelijk verbetering mogelijk is in het gebouw en of alles wel “goed-vast” zit. De beheerder ontvangt een overzicht van deze opmerkingen in de Goedvast app. Dit zorgt niet alleen voor een betere en snellere service, maar ook voor minder werk voor de beheerder.

 

Een app-idee is maar een idee wanneer het niet uitgevoerd wordt. Laat je echter adviseren door een professional, dit bespaart je een hoop geld, tijd en zorgt ervoor dat de door jouw gewenste app ook daadwerkelijk ontwikkeld wordt.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo