Android app ontwikkelen: de hoeveelheid gebruikers
Wanneer je iets verkoopt, is het belangrijk om aan je afzetmarkt te denken. Hoeveel mensen kun je jouw product verkopen? Als we het over apps hebben, is Android verkoopplatform nummer 1.
Zo is 70 procent van alle smartphone gebruikers in Europa een Android gebruiker. Dat komt doordat er veel keuze is in het assortiment van Android telefoons; van spotgoedkoop tot heel duur. Dus als je puur in mogelijke afnemers denkt, haal je mogelijk meer winst uit een Android app ontwikkelen.
Flexibiliteit op de app stores
Stel, je app is ontwikkeld maar nog niet helemaal perfect. Er zitten bijvoorbeeld bugs in die nog moeten worden opgelost, het design is nog niet helemaal scherp of er missen nog wat functionaliteiten. Apple met zijn iOS houdt jouw app dan tegen; zolang je app niet voldoet aan strenge eisen, zal deze niet op de App Store te vinden zijn.
Hierover is ondertussen zoveel gedoe dat ontwikkelaars zoals Epic Games rechtszaken starten tegen Apple vanwege hun beleid. Android daarentegen is een stuk flexibeler met hun regelgeving. Je app hoeft niet in mint condition te zijn, zolang je app maar aan een aantal basisregels voldoet. Veel relaxter ontwikkelen dus!
De meest betrokken gebruikers
Nu klinkt het alsof je een idioot moet zijn om voor iOS te ontwikkelen. Maar dat is natuurlijk niet het geval. iOS heeft namelijk ook een aantal voordelen tegenover Android. Zo heeft de strenge regelgeving van Apple ook een positief effect: het ecosysteem.
Door de strenge controle biedt iOS enkel apps aan die kwalitatief in orde zijn. Voor gebruikers is dat een enorm voordeel! Daarom zijn iOS gebruikers vaak meer betrokken bij apps. Ze zijn meer gericht op het meeste uit hun telefoon te halen. Ze downloaden meer apps, besteden meer in apps en vormen daarmee een doelgroep waaraan je per gebruiker meer verdient.
Van smartphone naar tablet
Het interessante aan de app markt is dat je doelgroep niet ophoudt bij smartphones. Zo zijn iPads heel populair, veel meer nog dan Android tablets.
Dus als je een iOS app maakt voor iPhones, is het een kleine stap om dat ook voor iPads te doen. Daarmee heb je in één klap twee markten te pakken!
Android én iOS app ontwikkelen?
Oké, beide platformen hebben zo hun voordelen. Android is relatief makkelijker om apps voor te ontwikkelen, maar iOS heeft interessantere gebruikers en een betere markt voor tablets. Maar voor welke markt kies je dan? Gelukkig zijn al velen jou voor geweest die eigenlijk niet wilden kiezen en voor zowel Android als iOS wilden ontwikkelen. Die vraag heeft voor een oplossing gezorgd: cross-platform ontwikkeling.
Deze cross-platform apps betaal je in één keer, ontwikkel je in één keer en is in één keer voor Android en iOS beschikbaar. Deze manier van ontwikkelen is dus voor heel veel mensen een oplossing. Niet alleen voor ontwikkelaars, maar ook voor gebruikers. Voor zo'n 90 procent van alle startende apps is dit een hele handiger manier om te beginnen.
Een duidelijk overzicht
Hoe werkt dat cross-platform ontwikkelen verder eigenlijk? En wat als je je toch richt op Android app ontwikkelen, of juist iOS? Download het overzicht hieronder en ontdek wat werkt voor jouw app. Vul je emailadres in en ontvang de vergelijker meteen in je mailbox.
Met de Ontwikkelingsvergelijker krijg je:
✔️ Welke technieken er zijn om apps te ontwikkelen
✔️ Zie in een overzicht de voor- en nadelen & kosten en baten
✔️ Kom erachter welke techniek past bij jouw app
Toegang tot de Ontwikkelingsvergelijker normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegang:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter