App promoten: van gebruikers naar helden

Vandaag vertel ik wat ik over app promoten heb geleerd van mijn inspiratiebron: Kathy Sierra. Zij is programmeur, schrijfster én game ontwikkelaar. En ze heeft verteld hoe veel producten succesvol worden, door helden te maken van gebruikers.

Ik denk dat dit ook op apps van toepassing is. Sterker nog, een app is een ideaal middel om helden te creëren en zo de app succesvol te maken! Dit is ook één van de technieken die ik gebruik in mijn online training: Meer App downloads. 

Steeds vaker merk ik dat er veel mensen zijn die wél een app hebben maar géén gebruikers zien te krijgen. Dat is natuurlijk erg zonde, als je veel tijd in je app-idee hebt gestoken.

Om deze mensen doe-het-zelf hulp te geven heb ik dus de online training: Meer App Downloads ontwikkeld. In de video en het artikel hieronder geef ik vast 4 tips waarmee je meer app downloads kan krijgen. Kijk onderaan dit artikel voor interesse in de online training.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

app promotenEen app promoten via een viraal effect

De ideale situatie van app promoten is dat vrienden van de gebruiker zélf over jouw app beginnen in een gesprek met de gebruiker. Niet omdat de app zo tof is, maar omdat zij zich er zo tof door voelen! En hoe toffer gebruikers zich voelen, hoe meer ze anderen betrekken. Ze voelen zich een held. En dat leidt tot een viraal effect, waardoor je app gigantisch gaat groeien en zij zelf jouw app promoten.

In 4 stappen app helden maken van jouw gebruikers

Oké, door app helden te maken en je app promoten hiermee, bouw je een succesvolle app. Maar hoe pas je dat toe op jouw app idee?

Dat doen we in 4 stappen en kost je ongeveer 5 minuten:

app promoten1) De review

We doen een korte oefening. Schrijf in maximaal 3 zinnen de ideale review van jouw app, zoals die zou staan in de appstore. Neem hier maximaal 2 minuten voor:

...

En? Wat heb je opgeschreven? Uit onderzoek blijkt dat 90% van de mensen tijdens deze opdracht een review schrijft die volledig in het teken staat van de app. Dit is echter helaas niet realistisch, reviews gaan namelijk altijd over de gebruiker zelf: hoe de app hem helpt, dingen leert, betere resultaten laat behalen of succesvoller maakt. In andere woorden: hoe zorgt jouw app ervoor dat de gebruiker een beter versie van zichzelf ofwel, een app held, wordt?

Een ideale review beschrijft dus een situatie van een specifieke gebruiker die het nut van de app aantoont. 

Bijvoorbeeld dat tijdens een vertraagde treinreis (situatie) een student (gebruiker) alsnog op tijd aankomt omdat hij direct een vervangende treinreis kon plannen (nut) in de 9292 app (app).

Nóg een stap beter is als de gebruiker bovendien als ware app-held andere mensen kan redden.

Of dat een tijdens een feestje (situatie) jouw oom die van auto's houdt (gebruiker) opschept over alle flitsers die hij heeft kunnen vermijden (nut) door de Flitsmeister app (app) en daarmee zijn neefjes helpt (redden), die regelmatig flitsboetes heeft. Je oom neemt het app promoten onbewust op zich om het nut te verspreiden.

"Het doel van mensen met een app-idee is vaak om als beste over te komen, terwijl het doel van de gebruikers is om de beste te zijn."

app promoten2) Gebruikersgericht denken

Het doel van mensen met een app-idee is vaak om het beste en mest originele idee te hebben, terwijl het doel van de gebruikers van je app is om een bepaald resultaat te behalen. Dat noemen we het "nut" van de app. Om dat nut te bereiken zal een app heel anders ontworpen moeten worden. Dat doe je door de situatie en het gewenste nut van de gebruiker centraal te plaatsen. En niet de app. Dan zul je er vanzelf achter komen hoe jouw app ontworpen moet worden. Daarbij leer je ook hoe mensen jouw app promoten gaan. Stap 2 is dus: leren denken als een gebruiker!

"Het is slim om in de schoenen van de gebruikers te gaan staan." 

app promoten3) App concept verbeteren: ontdek het nut!

Als het goed is heb je nu een situatie, een gebruiker en een nut van je app. Stel je nu de vraag, wat heeft deze gebruiker nodig in de situatie om het nut uit te voeren? Nu denk je vast al aan de dingen die je in je app-idee hebt verzonnen. Dan ben je al een eind op weg, maar vergeet niet om vanuit de gebruiker te denken. Waar zit zijn gewenste nut?

Schrijf de zaken die je nu te binnen schieten op. Dit vormt de basis voor je verbeterde concept en de basis voor app promotie.

Vind je deze 3e stap lastig? Dan is het slim om in de schoenen van de gebruiker te gaan staan. Dat kan door deze situatie zelf te ervaren of met gebruikers te praten. Welke problemen van gebruikers of kansen kom je dan tegen?

Na stap 3 weet je dus het nut van je app.

app promoten

app promoten4) App marketing verbeteren

Je gaat dus met je verbeterde app concept een held maken van de gebruiker. In je marketing naar de gebruiker zorg jij voor drie dingen: rolmodellen, oefening en motivatie.

1) Zorg ervoor dat jouw app voorbeelden laat zien van hoe de rolmodellen het nut van je app toepassen. Door alleen al te kijken naar rolmodellen leer je als gebruiker al heel veel! Dat doe je door vergelijkbare gebruikers af te beelden in de app of in de promotie. Of door gebruik van de app in een video weer te geven. Natuurlijk gebruiken deze rolmodellen je app om het nut te bereiken, binnen de bepaalde situatie.

2) Daarnaast is het belangrijk om je gebruikers te laten oefenen. Bied een aantal oefeningen aan waarbij ze in één tot drie sessies bepaalde vaardigheden leren. In een app kan dit bijvoorbeeld met een uitlegscherm. Maar zijn er obstakels om jouw app toe te passen, dan lukt gebruikers het niet en heeft oefenen geen zin.

3) Tot slot is motivatie cruciaal wanneer het moeilijk wordt. Door het duidelijk aangeven van de stappen die moeten worden gemaakt, behoud je je gebruikers. Daarnaast kan je je app blijven vernieuwen met nieuwe updates en functies, de bijdragen aan het nut van de app. Als je app aansluit op het nut van de gebruiker dan blijft de motivatie langer in stand. Ook kan je de gebruiker langer in je app houden als je routine van je app maakt. Dat gaat een stuk verder en heb ik als volledige verwerkt in één videotraining. Hieronder vind je daar meer over.

Online training: Meer App Downloads

Heb je iets gehad aan dit artikel? Waarschijnlijk heb je nu al meer kennis over het krijgen van downloads dan vóór het lezen van dit artikel. 

Dat zijn mooie inzichten, maar ik zou je graag een concrete aanpak geven. Daarom heb ik een online training ontwikkeld. De Online training Meer App Downloads Speciaal voor mensen die meer downloads en dus succes voor hun app willen. Dankzij de training krijg je meer gebruikers voor je app en wordt je een ware app marketeer! De training bestaat uit 14 lessen, sheets, werkbladen en je leert alles over app marketing, app stores, deïnstallatie,  het viral gaan van apps etc etc. De eerste 4 videolessen zijn gratis beschikbaar als preview, om alvast een vliegende start te maken. 

Klik hier voor meer informatie over de online training Meer App Downloads

app promotenVan app helden naar meer app downloads

Wil je eerst nog meer informatie over het krijgen van downloads en app marketing? Dat kan met de mini-cursus Meer App Downloads.

Deze cursus is een onderdeel van de online training, maar geeft je de mogelijkheid om alvast GRATIS te beginnen. 

Ik geef je per e-mail 5 concrete tips om je app marketing te verbeteren. Zo kun je beginnen met krijgen van veel downloads!

Schrijf je hieronder in voor de mini cursus en start direct

app promoten

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David van AppSpecialisten

Reacties

Ingediend door Erik Otto op

Hallo David,

Zou je mij het Gebruikersroutine stappenplan kunnens toesturen?
Bedankt.

Groet,
Erik

Ingediend door david@appspeci… op

In reply to by Erik Otto

Hoi Erik, het stappenplan is naar je opgestuurd. Gr. Katja

doel van jouw app
fase van jouw app
geschreven door
David van der Loo