Instagram had het na enkele maanden. TikTok deed het in een paar weken. ChatGPT had al binnen luttele dagen 2 miljoen gebruikers bereikt. De onthulling van ChatGPT van ontwikkelaar OpenAI schokte de digitale wereld. Ineens leek de toekomst heel dichtbij; artificiële intelligentie die overal een antwoord op heeft. Ja, zelfs Google wist even niet meer wat te doen. Zo'n simpel concept; stel een vraag en ChatGPT geeft antwoord. Zoekmachines: outdated. Websites: oude relieken. Webapps: vergeet het maar. Maar is dat ook echt zo? Nu het stof wat is gaan liggen, kunnen we eens kijken naar wat ChatGPT nou echt betekent. Voor ontwikkeling in het algemeen, maar vooral app ontwikkeling in het bijzonder.
Het belang van ChatGPT
Wat is er nou zo belangrijk aan deze ontwikkeling? Waarom is Google zo 'bang' en wat staat er allemaal te veranderen? Om te beginnen was Google enigszins verrast, maar wisten ze waar ze mee te maken hadden. Zelf heeft Google namelijk al langer geëxperimenteerd met AI. Enkele jaren terug bevonden zij dat dit soort AI nog te foutgevoelig was, maar ook de mogelijkheid had hun huidige verdienmodel te saboteren en besloten het project voorlopig te archiveren. Natuurlijk houden andere bedrijven geen rekening met de plannen van miljardenbedrijf Google. OpenAI brachten hun befaamde AI uit en forceerde Google alsnog hun oude project af te stoffen en up te daten: Bard zou binnenkort het daglicht gaan zien.
Van hype naar app
Oké, tot zover de hype uitgelegd. Maar wat betekent het nou voor ontwikkelaars?
En wat heeft dat voor effect op jou en je app-idee?
Hieronder de 5 belangrijkste effecten die je mag verwachten:
1. Fact-checken wordt hot
De drijfkracht achter deze AI is ook gelijk de achilleshiel: feiten geven. Wat Wikipedia al jaren doet, doen ChatGPT en soortgelijke AI nog maar gebrekkig. Want waar Wikipedia wordt aangevuld en gemodereerd door nadenkende, verbanden leggende mensen, heeft AI slechts een gebrekkig referentiekader. Tussen leugens en waarheid kent het geen onderscheid. Als in een kinderboek geschreven staat dat bananen alleen maar geel zijn omdat aapjes ze zo verven, dan kan de AI die vraag zo beantwoorden. Het hangt er maar van af waar de AI zijn informatie vandaan haalt. Dit is dus die fout die Google al eerder zag in Bard. Menselijke kennis en factchecking zijn de komende tijd mogelijk dus nóg relevanter voor apps.
2. Zoeken en schrijven: hulpmiddel, geen vervanging
Nieuwe AI zou intelligente, menselijke en leesbare teksten foutloos moeten schrijven. Zo kwam onlangs in het nieuws dat scholieren en leerlingen ChatGPT gebruiken om hun huiswerk te schrijven. Toch schrijft zo'n AI geen perfecte boekverslagen. Want het gebruik van deze software is net als Googelen. Afhankelijk van jouw kennis van het gedrag van de software, geeft het je al dan niet het antwoord dat je zoekt. Zo is het vrij ongeloofwaardig als een brugklasser een 'zelf geschreven' boekverslag inlevert waarin omschreven wordt dat "de spionnen zich verhulden in de plooien van het ijzeren gordijn". Poëtisch, maar duidelijk iets waar een juf of meester zó doorheen prikt. En stel dat je tekst dan ook nog eens met feitelijke fouten gevuld is, dan val je al helemaal door de mand. Oftewel, de juiste kennis en toepassing ervan blijft een belangrijk onderdeel waarin de AI nog niet voldoet.
3. De val van Google, maar dan langzaam
Google gaf intern een rood alarm af met de release van ChatGPT. Maar dat was niet alleen vanwege de release van de AI. Ook omdat Microsoft, een concurrent, OpenAI veel geld betaalde om de AI aan hun zoekmachine, Bing, toe te voegen. Zo zouden naast de normale zoekresultaten ook de resultaten van ChatGPT getoond worden. Microsoft heeft nu de nieuwe interface onthult van Bing. Daarin praat je tegen de chat als je een zoekopdracht invoert, met veel uitgebreidere, handige en gestructureerde antwoorden. Geen lijsje van sites waarin je de antwoorden maar moet gaan zoeken; nee, meteen concreet antwoord op je vraag. Een mogelijke bedreiging voor Google. Want Google is nu nog de grootste zoekmachine met een marktaandeel van ongeveer 90%. Bing hangt ongeveer tussen de 5 en 10%, afhankelijk van waar je op de wereld bent. Maar dat kan dus veranderen met deze investering van Microsoft, die mensen sneller en beter antwoorden geeft. Toch is Google niet geheel onvoorbereid. Ze hebben een aantal eigen AI modellen, die het (een beetje klungelig) deze week presenteerde. Ze gaan dus langzaam in de tegenaanval
4. Het einde van de website, lang leve de app?
Oké, we gaan dus met z'n allen chatten met een zoekmachine. Daarin krijg je meteen de antwoorden die je zoekt, in plaats van verwijzingen naar websites. Die websites hoeven dus ook nooit meer bezocht te worden, toch? En is dit dan het begin van het einde van de website? Nou, niet helemaal. Het aanvullen van zoekresultaten gebeurt namelijk al langer. Zoek maar iets op in Google; je krijgt naast je lijstje met interessante websites vaak ook een klein stukje uit die website te zien. Je krijgt zoeksuggesties. Zoekopdrachten die lijken op die van jou, waar anderen al eerder naar zochten. Oftewel, het is niet volledig revolutionair. Er is al een trend om meer dan alleen een lijstje van websites te laten zien in een zoekmachine. Alleen wordt deze trend sterker. Dus langzaam neemt het belang van (doorklikken naar) websites verder af. Maar dit is een verandering die nog vele jaren zal duren.
Van de andere kant, apps worden niet of nauwelijks gevonden via websites of zoekmachines. Dat gaat gedeeltelijk 'organisch' door mensen die in de appstore bladeren en via advertenties en vooral via mond-tot-mond reclame. Zij zullen er dus geen last van hebben. Maar ze kunnen wel over tijd de rol van websites gaan overnemen. En over tijd zal hun belang als kanaal van bedrijf naar eindklant groter worden.
5. AI en jouw app-idee: sneller ontwikkelen
AI stopt natuurlijk niet bij ChatGPT en Bard. Het wordt op alle digitale markten ingezet. Ook voor app ontwikkeling. Zo helpt AI ontwikkelaars sneller en meer apps te ontwikkelen. Zo'n tool is CoPilot van GitHub. Ja, het versnelt het ontwikkkelproces van een app. Nee, het vervangt de ontwikkelaar niet. Op z'n meest verbetert het de efficiëntie met zo'n 20% tot 30%. Zo ook voor vergelijkbare tools die nog in ontwikkeling zijn. Dat betekent dat de prijzen van apps wat zullen dalen en de ontwikkeltijd zal verminderen, maar het de markt niet op z'n kop gaat zetten. Daarnaast zal jouw unieke aanbod, gebaseerd op je persoonlijke kennis of platform, niet gauw vervangen kunnen worden door AI. Zoekresultaten zijn immers platte data. Het vermogen die massa aan data uit te zoeken en tot een toepassing te brengen, blijft voorlopig in handen van mensen. Jouw app, site en/of webapp heeft dus weinig te vrezen van deze AI, maar biedt wellicht wel kansen.
Waar blijft Bard?
Voor de nieuwsgierige appbedenkers onder ons: komende weken test Google Bard intern, waarna ze het zullen uitrollen naar een kleine groep bètatesters. In mei vindt Google I/O plaats, wanneer ik verwacht dat deze en andere tools zullen worden aangekondigd of uitgebracht.
Nu al je app sneller en goedkoper maken door nieuwe techniek: de Ontwikkelingsvergelijker
Er zijn al diverse ontwikkeltechnieken op de markt die de ontwikkeling van je app kunnen versnellen. Elk met hun eigen voor- en nadelen. Leer ze kennen en zie hoe snel je jouw app kunt krijgen met de Ontwikkelingsvergelijker gemaakt. Met deze PDF zie je snel de voor- en nadelen van iedere methode om een app te maken. Het enige wat je hoeft te doen is je gegevens hieronder in te vullen en je krijgt hem zó in je mailbox:
-David van AppSpecialisten