De stappen van idee tot app lanceren volgens deze app-ondernemer| kennisbank

app lancerenAls je een app-idee hebt, dan weet je vaak niet waar je moet beginnen. Waar moet je allemaal op letten? Hoe kom je aan geld? Waar begin je voordat je je app lanceren kunt? 

Andrew Mkulaba (rechts) lanceerde de Diffry app en maakte zijn idee waar! Je leert in dit artikel welke stappen ook voor jou belangrijk zijn.

app lancerenWat is het idee van Diffry?

Het idee van Diffry bedacht ik al in 2016. Ik kwam erachter dat het vinden van een kapper op basis van je haartype niet gemakkelijk was ondanks alle social media platformen zoals Facebook en Instagram populair zijn of Google. Ook vond ik het belangrijk dat mensen meer hun natuurlijke hartype begonnen te omarmen. Dat is het idee van Diffry: omarm de schoonheid van diversiteit. Zo creëren we ook een platform voor iedereens eigen uiteenlopende haartype, zodat je je niet hoeft te conformeren aan de schoonheid-standaarden van de maatschappij. Hier zie je al wat screenshots van de Diffry app:

app lancerenWat heb je bereikt?

De Diffry app lanceren was het hoogtepunt in april 2020! Ik ben super trots op de app, want we hebben heel veel stappen doorlopen om hier te komen. Ik heb veel geleerd onderweg en dat deel ik graag met andere app-ondernemers, zodat zij ook dit bereiken.

Wat ik vooral gedaan heb, is niet alleen heb ik gewoon veel geprobeerd en zelf achter komen, maar ik ook mijn mentors gehad. Zonder hen was ik nooit zo ver gekomen met mijn app. Lanceren is niet zo eenvoudig als het lijkt, dus ik had veel aan diverse mentors. Zo had ik in mijn opleiding een fijne mentor en ook heeft David van der Loo van AppSpecialisten me flinke stappen laten zetten.

Wat heb je dan geleerd van die mentors?

Hier zet ik de belangrijkste leerpunten en stappen op een rijtje:

app lanceren1) Inspiratie uit Amerika

Van Amerikaanse vlogsterren zoals Gary V en Casey Neistat kreeg ik veel inspiratie. Dat houdt mijn motivatie hoog.

app lanceren2) Sta open voor nieuwe inzichten

Je kunt niet in één keer van een idee, naar een app lanceren. Daar horen veel stappen tussen. Die stappen zet je heel pragmatisch: je pakt het probleem op waar je mee zit en je laat je daarbij informeren door mentoren. Die zetten je vaak op een pad om met het juiste onderwerp bezig te zijn. Dus door open staan voor een ander pad dan ik vooraf had gedacht, heeft me veel gebracht.

Zo kwam ik er al snel achter dat ik niet meteen mijn app moest ontwikkelen, maar dat ik voorbereiding nodig had. Zo heb ik een eerste sessie gedaan tijdens een App Try-out en geleerd welke stappen ik moet zetten. Wat ik daar leerde, had ik niet verwacht, maar zonder die nieuwe richting was ik nooit tot een app lanceren gekomen.

app lanceren3) Durf fouten te maken

Je kunt geen app lanceren zonder fouten te maken. Sommige stap die je zet gaan gewoon fout. Dan faal je eventjes. Dan kun je bij de pakken gaan neerzitten, maar ik heb juist er veel van geleerdd. Zo ging ik steeds rond in een rondje van leren - proberen - falen - leren -proberen - falen - leren -. Maar daardoor werd mijn idee én ik steeds beter. Zo maakte ik sneller voortgang dan je ogen sluiten voor nieuwe inzichten en maar gewoon je app lanceren. Dat heet ook wel de Lean Startup methode en door die methode heb ik veel van geleerd.

app lanceren4) Leen niet om je app te lanceren

Ik kwam erachter dat er veel verschillende manieren zijn om geld bij elkaar te krijgen voor je app. Ik wilde niet zomaar een aandeel van mijn app weggeven aan een investeerder. En ik heb gesproken met Qredits voor een lening, maar dat voelde niet goed. Want wat als mijn app zou falen? Dat is altijd een kans en dan heb ik opeens schulden!

Uiteindelijk heb ik gekozen om het zelf te bekostigen. Omdat ik net was afgestudeerd had ik nog niet veel gespaard en daarom ben ik gaan werken bij de Albert Heijn en heb bijna al het geld dat ik heb verdiend, gespaard. Dat heb ik gebruikt voor de eerste ontwikkeling van mijn app.

app lanceren5) Doe onderzoek naar je doelgroep

Van alle mentors hoorde ik eigenlijk hetzelfde: ken je je doelgroep? Daarop kon ik niet volledig "Ja" zeggen. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar de doelgroep. Niet zomaar vragen om meningen, maar met een goed opgesteld onderzoek. Daar kreeg ik meteen een goede richting mee. Zo kwam ik erachter dat de mensen die veel om hun kapsel geven, vooral mensen zijn met krulhaar en kroeshaar. Andere groepen mensen waren ook geinterreseerd, maar deze groep nog méér. Daarom gebruik ik deze groep als zogenaamde 'early adopters', de eerste gebruikers van mijn app die ik gericht benaderd heb tijdens mijn app lanceren. Deze groep is veel meer geïnteresseerd in het omarmen van hun natuurlijke haartype en zó enthousiast dat ze de app doorvertellen! En dat alles door goed onderzoek :)

En over goed onderzoek gesproken: ik kwam er ook achter wat er gebeurt als je slecht onderzoek doet. Ik heb namelijk ook rondgevraagd onder kappers om te zien of ze geinteresseerd waren om deel uit te maken van het platform. Dat onderzoek deed ik een jaar geleden. Toen zeiden kappers dat ze enthousiast waren maar dat ze druk waren. Zodra ze meer tijd hadden zouden ze meedoen, zeiden ze. Dus toen kwam de Corona-crisis begin 2020 en waren alle kapperszaken gesloten. Ze hadden dus veel meer tijd en ik belde mijn contacten weer op. Waren ze nu geïnteresseerd in meedoen met de app? Nee hoor, nu hadden ze weer andere smoesjes om niet mee te doen! angry

Frustrerend om te merken dat mensen vaak uit hun enthousiasme reageren maar uiteindelijk niet meedoen. Maar ik heb geleerd dat mensen zo nu eenmaal in elkaar zitten. Enthousiasme is dus geen goede maatstaaf of je app lanceren succes zal opleveren. Daarom stel ik nu goede onderzoeksvragen. Zo kwam ik erachter dat kappers nog niet klaar zijn voor de app en vooral bezig zijn met boekingssystemen.

app lanceren6) Een app lanceren doe je in een kleine groep

Vreemd, maar ik heb gemerkt dat het klopt: in een kleine groep krijg je veel makkelijker feedback dan als je meteen alles groot uitrolt. Het kost echt veel geld om promotie van je app te doen. Social media werkte voor mij maar op kleine schaal en voor advertenties heb ik nu geen geld. Daarom ben ik op kleine schaal begonnen en heb nu niet honderden of duizenden, maar tientallen gebruikers. Dat is nu niet erg! Ik wil eerst de app verbeteren met hun feedback, zodat ik als dat gedaan is ik een app groter kan uitrollen waar mensen echt enthousiast van worden. En zoals ik al eerder zei: het doel van mijn app lanceren is om via doorvettellen door mijn early adopters mijn app te verspreiden.

app lancerenDownload uitgebreid stappenplan app lanceren

Met de bovenstaande stappen maak je een vliegende start met je app-idee. Wil je de zeven belangrijkste stappen op een rij, zodat je weer waar jij moet begonnen?

Ik heb het stappenplan gemaakt zodat je precies alle stappen kan zien die bij een app maken horen. Hieronder krijg je direct toegang tot het stappenplan, door je e-mailadres in te vullen. Je krijgt dan meteen een email gestuurd met toegang tot het stappenplan.

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

-David 

markten
publicatiedatum
maandag 29.06.2020
laatste aanpassing
maandag 15.06.2020