Een app maken: wat is de meest gemaakte fout?

Een app maken: wat is de meest gemaakte fout?| kennisbank

Oké, je hebt een goed app-idee en je gaat een app maken. Is dat genoeg om een app-succes te garanderen? Helaas zie ik dit vaak fout gaan. Dat ligt vaak aan één ding. Eén fout die ik keer-op-keer zie terugkomen. Het verlies van focus.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Waarom verlies van focus een probleem is

Een veel voorkomend probleem bij een app maken is het steeds bedenken en toevoegen van nieuwe functies. Dit noemen ze ook wel feature creep . Tijdens het proces denk je: ‘Hé, dit is ook handig in mijn app’ of ‘Deze functie kan er ook nog wel bij’. Zo worden er steeds maar nieuwe functies zonder doel toegevoegd. In de praktijk komt deze fout vaak voor. Zo krijg je een gecompliceerde, tijdrovende en gebruiksonvriendelijke app. De app moet 'laserfocused' zijn op de eisen van de gebruikers en niet alle mogelijke opties hebben. Uiteindelijk bepalen gebruikers namelijk of ze jouw app installeren en niet een andere app. En met miljoenen apps in de appstore zijn gebruikers selectief.

Met deze 3 tips kan je voorkomen dat jouw app niet uit talloze functies bestaat, je veel geld kost en je gebruikers over de streep trekt.

app makenTip 1: Ken je gebruikers

Het belangrijkste is om tijdens het app maken goed te weten wat je doel is. Om dit de doel scherp te stellen moet je weten wat er speelt in je doelgroep. Waar heeft de doelgroep behoefte aan? Wat is de kernfunctie van je app? Blijf trouw aan de kernfunctie die nuttig is voor je uiteindelijke gebruikers

Het achterhalen van het nut van je doelgroep doe je door het hen te vragen. De verkeerde manier om dat te doen is om hen te vragen naar een mening of naar de toekomst. Dan gaan mensen iets verzinnen en kom je er niet achter wat er gaat werken. Wél kun je hen vragen naar hun gedrag of hun verleden. Kortom: wat hebben je gebruikers nu al gedaan en sluit dit aan op je app?

Een voorbeeld van een slechte vraag is "Zou je deze app gebruiken?" of "Lijkt het je handig om deze functie in een app te hebben". Dan geven mensen gissen naar wat ze eventueel gaan doen en zorgt ervoor dat je vertekende antwoorden krijgt. Slimmer is om specifieke vragen te stellen over de situatie waarvoor de app bedoeld is. Zo zou je bij een app waarin je uitslagen van basketbalwedstrijden de goede vraag kunnen stellen: "Wat gebeurde er de vorige keer dat je de uitslagen van een basketbalwedstrijd hebt opgezocht? Wat ging er toen goed? Wat ging er toen fout?". Aan deze antwoorden kun je zien of je app aansluit op de behoeftes in de situatie. Zo stel je vast wat het nut en doel is van je app. Het voorbeeld van de basketballwedstrijd is natuurlijk niet op iedere app-idee toe te passen. Wil je weten welke vragen er bij jouw app-idee passen om hem te testen? Neem dan gerust contact op om eens gratis een half uur te bellen, dan help ik je met het bedenken van de juiste vragen.

app makenTip 2: Geef de ontwikkelaar een goede briefing

Als jij eenmaal duidelijk hebt wat het doel en de functie van jouw app is, dan is het een vereiste om dit goed te briefen aan de ontwikkelaar. Een ontwikkelaar zorgt dat de app wordt geproduceerd zoals jij het voor ogen hebt. Let hierbij op! Als jij steeds nieuwe functies verzint, dan raakt de ontwikkelaar ook het doel van jouw app kwijt. En erger nog: de kosten rijzen de pan uit!

Documenteer daarom wat je wil dat er gebouwd wordt, zodat je duidelijke afspraken kunt maken. Een slimme manier om een ontwikkelaar te briefen over de functies die er in je app moeten komen, is door de functies per scherm uit te splitsen. Zorg er daarom voor dat je (eenvoudige) schetsen hebt welke schermen een gebruiker voorgeschoteld krijgt. Daarbij schrijf je per scherm welke functies er zijn.  Beantwoord hiervoor voor ieder element in de schets, "Wat moet er gebeuren als je hierop klikt?", "Wat is er hier te zien?", "Wat bepaald er wat er hier getoond wordt?".

app makenTip 3: Hou grip tijdens het app maken

Zoals in tip 2 is besproken wordt het doel gebaseerd op de behoefte van de doelgroep. Onverhoopt ontstaan er tijdens het app maken toch problemen of je het nu wilt of niet. Je komt bijvoorbeeld technische problemen tegen of de ontwikkelaar heeft een nieuwe techniek ontwikkelt. Bij zulke situaties is de communicatie vooral belangrijk. Bekijk steeds je opties en welke noodzakelijk zijn voor je hoofddoel en voor wat je inmiddels weet van de gebruikers. Geef duidelijk aan welke functies niet in app hoeven. Dat bespaart je niet alleen kosten maar maakt het voor een gebruiker duidelijker wat je app doet.

Hou hier dus ook focus en onderscheid de hoofdzaken van de bijzaken met een MoSCoW analyse. Hierin verdeel je de functies die je wil hebben of ooit wil laten maken in Must haves, Should haves, Could haves en Won't haves (vandaar de afkorting MoSCoW). Oftewel: zaken die essentieel voor het werken van je app (Must haves), dingen die er eigenlijk wel in moeten zitten maar niet essentieel zijn (Should haves), dingen die je wel leuk vind maar ook makkelijk uit je app gelaten kunnen worden (Could haves) en dingen die je in ieder geval niet laat bouwen (Won't haves).

Door deze tips toe te passen, zorg je dat niet voor onverwachte kosten, vertragingen en problemen komt te staan. Zorg dus dat je altijd het hoofddoel van de app voor ogen blijft houden. Verleidt je niet tot nieuwe functies en blijf trouw aan de behoefte van je doelgroep. 

Hoe maak je een appHoe gebruik je de informatie van deze website in een stappenplan

Ik heb gemerkt dat veel mensen het lastig vinden om alle informatie op deze website concreet in te zetten. Waar moet je beginnen? En wat is wanneer belangrijk?

Om dat op te lossen heb ik het van A tot App Stappenplan gemaakt. In een aantal stappen doorloop je de stappen om te komen tot een app die door veel mensen wordt gebruikt. Iedere stap linkt naar een aantal belangrijke artikelen zodat je het in het stappenplan overzicht houdt maar ook door kunt klikken voor meer details.

Hieronder krijg je direct toegang tot het stappenplan, door je voornaam en e-mailadres in te vullen.

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Je mag natuurlijk ook een reactie achterlaten! :)

-David

markten
onderwerpen