Als je aan Bol.com denkt, denk je aan online retailer. Bol heeft een vrij innovatieve app strategie: ze geven iedereen via een speciale link (API) toegang tot hun database. Hierdoor kan iedereen app development doen voor Bol.com. We zoeken uit of dit de beste aanpak is voor online retailers.
Bol.com de beste online retailer?
Of Bol.com de beste online retailer is? Dat oordeel laat ik aan jou over. Hieronder kom je erachter hoe Bol.com het aanpakt en wat de voor- en nadelen zijn.
Open API app
Een API is een afkorting voor Applicatie Programming Interface: een koppeling om gegevens, van bijvoorbeeld websites, te ontsluiten. Bol heeft hun API open gegeven voor app-ontwikkelaars, zodat zij in hun apps de gegevens van de Bol.com website kunnen gebruiken. Hierdoor geeft Bol in feite app-ontwikkelaars de kans om zelf apps te bouwen en krijgt bol méér kanalen om hun producten te verkopen. Iedere app-ontwikkelaar verdienen een klein bedrag voor elke aankoop die in hun app plaatsvindt. Dat is nog eens een innovatieve online retailer!
Nadelen
Doordat er een groot aanbod van apps ontstaat door de open API is het voor gebruikers niet altijd duidelijk waar ze het beste bij Bol kunnen shoppen en wat de rol van Bol precies is. Ook kan de kwaliteit van de apps en dus de uitstraling van Bol leiden onder de diversificatie van apps. Gelukkig heeft Bol beiden goed in de hand door duidelijke afspraken met app-makers en een centrale “apps voor bol.com”-pagina.
Innovatie
De aanpak van Bol.com zorgt ervoor dat ze sneller kunnen innoveren. Externe partijen gaan namelijk unieke aanpakken bedenken om klanten op een andere manier hun aankoop te laten doen. Of het nou gaat om keukenmachines of zonnebrillen.
Nieuwe winkelervaring
Zo is de Blits app een goed voorbeeld van een nieuwe ervaring van online winkelen. Deze iPad-app ziet er gelikt uit en zorgt ervoor dat gebruikers vanuit hun luie stoel kunnen winkel op de Bol.com webshop. Alles in deze app draait om de ervaring en het interface is dus ook ver verwijderd van de webshop van Bol.com die er ‘clean’ en wit uitziet. Door deze app krijgen Bol-klanten dus een heel andere ervaring tijdens de productaankoop.
Verbeterde functionaliteit
Een ander voordeel is dat er verbeterde functionaliteit toegevoegd kan worden in een app. Zo heeft de Zoek & Scan-app voor bol.com de mogelijkheid om in een winkel barcodes van producten te scannen en de prijs van de producten te vergelijken met de Bol.com webshop. Uiteraard zijn retailers niet blij met deze ontwikkeling omdat Bol nu met hen concurreert, ook op hún winkelvloer. Vanuit Bol gezien is deze innovatieve app een schot in de roos en levert hen een groot concurrentievoordeel op.
Wil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?
Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan!
Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:
-David van AppSpecialisten