Hoe Alterdesk de zakelijke markt bestormt: interview met Jenny Luco| kennisbank

We zagen al eerder dat de markt van chat-apps behoorlijk dynamisch is. We kijken dus graag hoe andere bedrijven deze markt betreden en wat we daarvan kunnen leren. Daarom spreken we Jenny Luco, marketeer bij Alterdesk.

“We zijn méér dan alleen een app, we zijn een messaging service voor de zakelijke markt. Met name de jongere generatie werknemers ervaart het versturen van e-mails als traag en niet meer van deze tijd.
Jenny Luco, marketeer bij Alterdesk.


Wat kun je met Alterdesk?

“Alterdesk is een messaging service om berichten te sturen binnen zakelijke teams. Eenvoud en veiligheid van de  chatberichten en videogesprekken die zij versturen staan bij ons voorop. De Alterdesk messenger heeft versies voor het web, iOS, Android, Windows en zelfs voor wearables zoals Google Glass en Android smartwatches.”

Hoe zijn jullie op het idee van deze messenger gekomen?

“We hoorden van bedrijven dat er voor interne communicatie steeds vaker gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld WhatsApp – logisch, want WhatsApp werkt snel en simpel. Helaas is WhatsApp ook niet volledig veilig en voldoet het daarom niet aan de beveiligingseisen binnen sectoren als de zorg, waar er voorzichtig omgesprongen moet worden met bijvoorbeeld patiëntendossiers.  

Toch was er vraag naar een manier om gemakkelijk samen te werken via meerdere devices, waaronder mobiele apparaten. Met name de jongere generatie werknemers ervaart het versturen van e-mails als traag en niet meer van deze tijd. We richten ons op bedrijven die open staan voor innovatie om interne processen efficiënter te laten verlopen.

Met de juiste messaging service kon er dus in de zakelijke markt veel gewonnen worden. Niels Greidanus, de oprichter van Alterdesk besloot in 2014 samen met een team van ontwikkelaars vol in te zetten op deze markt. Dat heeft geresulteerd in de Alterdesk team messenger.”

Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen bij het in de markt zetten van Alterdesk?

“Zoals voor veel start-ups geldt, is het vinden van de juiste financiële investeerders en partners een uitdaging. Momenteel hebben we goede samenwerkingen met enkele informele investeerders, maar we zoeken nu ook heel gericht naar een investeerder die samen met ons een grootschalige uitbreiding aandurft.”

Wat maakt Alterdesk uniek en wat zijn de reacties uit de markt hierop?

“De eerdergenoemde beveiligingsmaatregelen zijn een pre voor veel bedrijven. Data wordt versleuteld verzonden en opgeslagen binnen Europa, zodat het onder Europese wetgeving valt. Zo hebben bedrijven geen last van de beruchte Amerikaanse Patriot Act. Op dit moment hebben we met name in de zorg een flink aantal enthousiaste gebruikers en we zijn ook druk bezig een en ander uit te rollen richting de financiële sector, de logistiek, de detailhandel en de bouw.

Wanneer je met meerdere teamleden op verschillende locaties werkt, is het belangrijk om snel en gemakkelijk te communiceren. We hebben gemerkt dat zij het liefst ook via diverse mobiele apparaten communiceren, omdat er op locatie (denk aan magazijnen of bouwplaatsen) beperkte communicatiemiddelen beschikbaar zijn. De mogelijkheden die we bieden in de vorm van (onder andere mobiele) apps die bovendien voorbereid zijn op nieuwe technologie zoals wearables, maakt Alterdesk interessant voor vrijwel iedere sector.

Verdere functionaliteiten die ons onderscheiden zijn onder andere de mogelijkheid om grote bestanden te delen (tot 1 GB per bericht) en de optie om videogesprekken en spraakoproepen vanuit de messenger te starten. Op deze manier worden veel externe diensten (zoals Dropbox en Skype) voor bedrijven overbodig.”

Welke mijlpalen heb jullie al meegemaakt tot dusver?

“Na twee jaar fulltime ontwikkeling gingen we begin dit jaar officieel in productie. Een mijlpaal waar we trots op zijn. We wilden de markt pas betreden op het moment dat we ervan verzekerd waren dat ons product echt goed was – nu zijn we zover en het is fantastisch om te zien hoe het aantal gebruikers al in zo’n korte tijd gegroeid is. We laten de wereld weten dat we er zijn en dat we iets moois te bieden hebben voor ieder bedrijf dat wil werken aan de verbetering van de interne communicatie tussen teamleden.”

Wat zijn de volgende stappen die jullie gaan zetten?

"We zijn nu volop bezig uit te breiden in diverse markten, ook internationaal. We zoeken gericht de publiciteit op om onze naamsbekendheid te laten groeien. Daarnaast blijven we uiteraard verder bouwen aan ons systeem – we volgen relevante technologische ontwikkelingen op de voet en zorgen er zo voor dat Alterdesk de beste messenger-oplossing voor teams is én blijft.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen