Hoe de geheimen van data jouw bedrijfsapp mogelijk maken| kennisbank

Wist je dat er in alledaagse data kansen liggen die jouw bedrijfsapp een boost geven? Als jij een supergoed app-idee hebt voor jouw bedrijf, maar nog investeerders of directieleden nog moet overtuigen.. Dan vind je in dit artikel de datageheimen die jouw idee zullen helpen.

Ik spreek vandaag met Bram Groenen van app-ontwikkelaar MSML. Hij legt je uit hoe je zekerheid krijgt over jouw bedrijfsapp.

bedrijfsappZekerheid voor je app-idee

Je hebt een geweldig idee gekregen voor je bedrijf. Dagelijks loop je tegen hetzelfde probleem aan. Dit kan een tijdrovend, irritant of inefficiënt probleem zijn. Dit moet toch beter kunnen?

Gelijk heb je, waarschijnlijk kan het ook beter! Alleen.. dat moet je nog wel bewijzen dat jouw app-idee dat probleem écht gaat oplossen. Jouw directie of investeerders zullen met liefde budget vrijmaken voor een ‘idee’ als de werking kan worden bewezen. “Er wordt niet zomaar tienduizenden euro’s gespendeerd aan een nieuwe app, zonder dat er zekerheid is over wat het gaat opleveren. Die zekerheid geven, dat kan tegenwoordig heel goed met data.” Ik vraag Bram uit te leggen hoe zij dat bij app-ontwikkelaar MSML doen.

bedrijfsappStap 1: Zoom in op je doel en zoek de data

Uit ervaring weet Bram dat je eerste stap is om het juiste doel voor je bedrijfsapp te kiezen. Voor een bedrijf is dat gemakkelijk, je hebt de keuze uit grofweg 3 doelen: meer omzet genereren, kosten besparen of een hogere klantentevredenheid bereiken. Bram: “Ze zeggen wel eens ‘data is het nieuwe olie’. Dan zeg ik: Ja, olie om een machine goed te laten draaien. Door data goed toe te passen, kun je van je bedrijf een geoliede machine maken.” En dat geldt ook voor bedrijven met een app idee. Als je eenmaal het doel van je app weet, kun je onderzoeken welke gegevens je kunt gebruiken om dit doel te onderbouwen. Denk aan marketing gegevens, verkoopcijfers of data over interne processen. Overleg vooral met je collega’s welke data beschikbaar is. Je staat er van te kijken welke informatie andere afdelingen soms hebben om jouw doel te bereiken.

bedrijfsappStap 2: Open je hart voor Data Science

De afgelopen jaren is er een nieuwe discipline ontstaan genaamd Data Science. Inderdaad: heuse data wetenschappers analyseren jouw data, en bouwen modellen of algoritmes. Deze nieuwe beroepsgroep beschikt over een combinatie van business kennis en statistiek of econometrie. De combinatie van die vaardigheden maakt dat ze door het samenstellen en structureren van data tot nieuwe inzichten komen.  “Zo hebben we laatst een relatie geadviseerd om een vierde vestiging te openen in dezelfde stad. Maar daar zo meer over..”.

Door je bedrijfsdata beschikbaar te stellen aan een data scientist van MSML, ontdek je kansen voor je idee. Bovendien kun je al vooraf berekenen wat het resultaat zal zijn van jouw app door het effect te simuleren.

“Ondanks dat een app tienduizenden euro’s kan kosten, zie ik bij onze klanten besparingen op veel grotere schaal. "

bedrijfsappStap 3: Onthul de geheimen in je data

Dat werkt zo: de data wordt door onze data scientist gestructureerd en samengevoegd. Daarna worden jouw ideeën over verbeteringen (hypotheses) onderzocht. Deze kunnen betrekking hebben op bijna iedere tak in een organisatie. Dit zijn een paar voorbeelden:

  • Kunnen we uit data afleiden welke producten klanten nog zullen kopen? (commercieel)
  • Kunnen we onze leveringen clusteren en zo efficiëntere routes rijden? (logistiek)
  • Kunnen we uit het gedrag van klanten vaststellen of ze elders shoppen? (tevredenheid)

De data scientist probeert te bewijzen dat de ideeën inderdaad in de data te vinden zijn. Die kansen worden gedeeld met de idee-bedenkers. “Vaak zie ik klanten druk meeschrijven tijdens zo’n presentatie.”

Stap 4: Maak een model van je data

Weten dat de data jouw idee ondersteunt is pas het begin. In overleg wordt de veronderstelde kans omgevormd tot een model. Het model brengt alle data samen en weegt de verschillende belangen van je bedrijf af. Het model maakt het mogelijk om te berekenen wat het effect van jouw app zal zijn op de business. Denk bijvoorbeeld aan toenemende omzet en klanttevredenheid, of dalende kosten. Het model kan verschillende scenario’s uitwerken en de betrouwbaarheid bepalen. Zo leer je dankzij het model hoe goed je idee echt is voor je bedrijf.

bedrijfsappStap 5: Maak indruk op je baas

Kies het meest betrouwbare scenario en vertaal de uitkomsten naar begrijpelijke getallen. Deze vergelijk je met de situatie als de app er niet zou zijn. Denk aan 11% of bijvoorbeeld €2.000.000 meer. Als het verschil positief is kun je door naar de volgende stap. Dit scenario vormt de basis voor jouw ‘businesscase’ om de investering in een app te verantwoorden.

Je weet nu het effect, maar voor jouw app is waarschijnlijk geld nodig. Bereken daarom of de investering in jouw app, simpelweg meer oplevert (rendement). Een businesscase maken is daarna een koud kunstje. “Ondanks dat een app tienduizenden euro’s kan kosten, zie ik bij onze klanten besparingen op veel grotere schaal. Een verschil van slechts een paar procent kan miljoenen opleveren”, aldus Bram. Dit is het moment dat je grote beslissers zult overtuigen om de bouw van jouw app mogelijk te maken.

bedrijfsappStap 6: App-ontwikkeling

Wanneer jij de steun van de directie of investeerders hebt, bouwt MSML het model zo in de app. “We gebruiken de data en inzichten meteen als basis voor de applicatie. Zo maken we optimaal gebruik van onze tijd en het budget van opdrachtgevers.” Met een team van meer dan 10 ontwikkelaars bouwt MSML mobiele apps voor opdrachtgevers als Primagaz, Unilever en Unit4.

De praktijk: Dit maakt Bram dagelijks mee

Dankzij onze data consultancy helpen we bedrijven slimmer te investeren. Als je 10.000 in een app steekt, dan wordt hij niet zomaar gedownload, want je hebt bijvoorbeeld ook geld nodig voor marketing. Maar als jouw business case beter wordt, dan zul je investeerders achter je plan krijgen. Je kunt hiervoor de data uit je bedrijf gebruiken, maar vaak is er ook veel betrouwbare data over je sector of doelgroep beschikbaar.

De meeste apps binnen bedrijven komen voort vanuit ideeën die een medewerker heeft, niet vanuit de directie. Deze medewerker heeft een goed idee, maar is niet in staat om cijfermatig zijn idee te onderbouwen. Het is belangrijk dat organisaties de creativiteit van hun medewerkers ondersteunen. Dat geldt overigens ook voor investeerders.

Zo overtuig je jouw baas

Dit stappenplan helpt je natuurlijk al op weg. Maar wil je weten hoe Unilever & een 'beddengigant' data hebben ingezet om méér omzet te krijgen en hun interne processen te optimaliseren? Download dan de PDF "HOE JE DATA VOOR JE LAAT WERKEN". Je krijgt in deze PDF twee voorbeelden uit de MSML praktijk. Daarmee overtuig je je baas en inspiratie voor je eigen bedrijf.

Download de PDF HOE JE DATA VOOR JE LAAT WERKEN:


Door het downloaden ga je akkoord met de Privacy Verklaring van MSML

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten