Hoe een goed idee voor een app beter wordt door het falen van Google| kennisbank

“Falen is het geheime ingrediënt van ons succes!” Een gewaagde uitspraak van Astro Teller, directeur van het geheimzinnige Google[x]. Uit zijn koker komen spectaculaire projecten zoals de zelfrijdende auto ‘Google Driverless Car’, internet voor de derde wereld via grote ballonnen ‘Project Loon’ en autonome pakketbezorging ‘Project Wing’.

Wat kunnen we leren van zijn manier van falen en hoe maak je dan van een goed idee voor een app een nóg beter idee? We zochten het voor je uit.

Astro teller

Mindset

Als je echt radicaal vernieuwende projecten wil uitvoeren dan heb je daar een andere mindset voor nodig aldus Teller. “Denk niet 10% beter, maar 10x beter!”. Dat kun je niet bereiken door verder te bouwen op wat er al bestaat of wat er al gedaan is, je moet opnieuw beginnen.

Doelen

“Zet op de eerste plaats ambitieuze doelen”, zo stelt Teller. Denk na over hoe de wereld beter wordt van jouw project en hou dit doel voor ogen. Waar je mee bezig bent moet op de lange termijn een schaalbaar product worden, dat een bijdrage levert aan enerzijds de maatschappij en anderzijds jou of je bedrijf.

Falen

Om zo snel mogelijk te ontdekken of je op de goede weg bent, moet je zo snel mogelijk naar de markt. Ook als je er dan achter komt dat je niet op de goede weg bent. Dat leer je liever vandaag dan morgen, volgende week of over een jaar. "Stel je voor: je werkt een jaar aan een doodlopend project. Dan baal je toch veel meer dan als je er één dag aan had werkt?"

Je kunt nog niet weten wat de beste oplossing is, maar je kunt wel iets bouwen dat nu werkt en erachter komen of je op het goede pad bent. Na een test kun je sommige delen van datgene dat je bouwt kun je dan hergebruiken, terwijl andere delen juist overbodig of herontworpen moeten worden.

Project Wing

 

Het doel van Project Wing, autonome voertuigen voor álle goederenlevering, is een flinke ambitie.

Om deze ambitie tastbaar te maken is er door Google[x] begonnen met project met kleinere scope: defibrillatoren die naar je toe komen, in plaats van die je moet vinden. Hiermee kunnen mensen sneller gereanimeerd kunnen worden en in de VS zou dit jaarlijks 20.000 mensenlevens redden.

Door te praten met experts in het veld, zoals mensen in de 112-meldkamer, kamen de medewerkers van Google[x] er al snel achter dat hun idee nooit zou werken. Het grootste probleem is namelijk dat de reanimatie apparatuur vaak niet op de juiste manier gebruikt wordt. Zorgen dat de apparatuur sneller op locatie is, lost dan niets op.

Het was deprimerend voor het team om hierachter te komen. Tegelijkertijd waren ze blij dat ze hier geen jaar aan verspeeld hadden.

Daarna werd een andere aanpak gekozen: gewoon beginnen met het bezorgen van pakketjes op een afgelegen locatie.

Door te praten met betrokkenen bleek er een grote vraag te zijn naar het snel vervoeren van diermedicijnen naar afgelegen boeren. Daar zouden de Google[x]-medewerkers nooit achter zijn gekomen in een kantoortje, schrijvend op een whiteboard.

Sneller falen

Volgens Teller is de grote innovatiekracht van Google[x] aan falen te danken: het willen falen, zo snel mogelijk en dit de volgende keer beter doen. Hij is er heel open en eerlijk in: falen is hét geheime ingrediënt voor een succesvol project.

Falen en apps

Ook jouw goed idee voor een app kan profiteren van deze aanpak. Jij wil toch ook weten of jouw app-idee de moeite waard is om uit te voeren en hoe het nóg beter kan worden. Dat kan door te praten met de toekomstige gebruikers en experts in het veld.

Net als Astro Teller van Google [x] kun je praten met mensen die te maken krijgen met je app en van hen leren. Daarvan leer je zaken die je niet zo maar bedenkt tijdens een brainstorm. Waar je wel achter komt is of je app zal aansluiten op het gedrag van mensen, welke problemen er zijn en hoe jouw app die kan oplossen.

Blijkt dat je app-idee niet 100% aansluit op het gedrag van je doelgroep? Mooi! Goed om er nu achter te komen in plaats van over een jaar. Want nu heb je de kans om je goed idee voor een app nog beter te maken.

 

Dit artikel is gebaseerd op de presentatie van Astro Teller tijdens Google I/O 2015

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

-David van AppSpecialisten

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen