Hoe een startup en een verzekeraar samen een applicatie maken voor veiliger transport| kennisbank

“We zijn hard op weg naar nul verkeersdoden in transport over weg en water in 2020.” Zo vertelt bestuursvoorzitter Arjan Bos van TVM verzekeringen trots over zijn nieuwe samenwerking. “Met het innovatieve Route42 hebben we daarvoor de juiste partner gevonden. Samen zetten we in op slimme technieken die ongevallen voorkomen én voor transportbedrijven besparingen opleveren door bijvoorbeeld beperken van brandstofgebruik.”

AppSpecialisten sprak de twee partijen die bij deze samenwerking betrokken zijn: verzekeraar TVM en startup Route42. Wat kunnen we leren van deze unieke samenwerking?

TVM zet zich in voor een veiligere samenleving

De samenwerking met Route42 past in de keuze die TVM verzekeringen vorig jaar maakte om na 28 jaar sportsponsoring te gaan kiezen voor maatschappelijke inzet van sponsoring. Arjan Bos, bestuursvoorzitter TVM: “TVM wil haar kennis en mogelijkheden inzetten voor een veiligere samenleving. Dat betekent concreet dat wij onze klanten gaan helpen om hun transport veiliger te maken. TVM wil daarin vooroplopen en een betekenisvolle bijdrage leveren aan een veiliger vrachtvervoer.”

Ruud Hendrikx en Marijke Roskam aan de TVM tafel met Max den Dopper van Route 42

Unieke samenwerking

Max den Dopper, medeoprichter Route42: “Wij zijn enorm trots dat TVM ons geselecteerd heeft als partner. Niet alleen biedt de samenwerking ons een kans als startup om ons verder te ontwikkelen, maar ook direct de mogelijkheid om onze technologie in te zetten voor een prachtig maatschappelijk doel als het verbeteren van de veiligheid van transport op weg en water. Wij ontwikkelen.”

Route42 Hub

Voor deze verbeterde veiligheid heeft Max een plan uitgestippeld: “De veiligheid willen we bevorderen door brede oplossingen voor de transport sector, het belangrijkste ingrediënt hiervoor is een hardware platform in combinatie met apps. Onze revolutionaire zelfregulerende Route42 'hub' kent een breed scala aan applicaties die zorgen voor kostenbesparing en verduurzaming. Zo gaan we een applicatie maken die inzicht geeft in de prestaties van het transportmiddel of de bestuurder. Daarnaast gaan we applicaties maken die direct kunnen alarmeren, besparen of bijsturen.”

App-startup in de transportsector

Achter Route42 zitten broers Jasper en Max den Dopper, die al langer bezig zijn met innovaties in de transportsector. Max vertelt: “We merken dat digitale producten iets losmaken in de transportsector. Soms gaat dit zelfs zó ver dat bedrijven een doel maken van “een applicatie maken”. Zo’n app krijgt dan vaak een waslijst aan functionaliteiten. We horen dan van gebruikers dat zo’n app niet bruikbaar is. Dan schiet je je doel voorbij. Volgens ons kan dat anders.”

Een interactief prototype van de brandstofdiefstal app.

Lean en mean een applicatie maken

Jasper en Max focussen zich daarom met hun app op één functionaliteit: “Iedere app zal gefocust zijn rondom één thema, we beginnen met brandstofdiefstal. In geval van diefstal zorgen we voor inzicht in hoeveel brandstof er weg is én laten zien hoe een gebruiker dit in een aantal stappen kan afhandelen. Voor andere functies, zoals het bekijken van verkeersvideobeelden van de boordcamera, zal een andere app gebruikt worden. Zo maken we iedere applicatie ‘lean and mean’.”

Een app tastbaar maken

“Verder heeft het ons geholpen om onze app meteen visueel te maken,” verteld Max enthousiast. “We dachten met z’n tweeën na over de functionaliteiten van een app, eerst op papier en met schetsen. Écht goede inzichten kwamen pas toen we een interactief prototype maakte, zeg maar een klikbare PDF op mobiel. De app en zijn functionaliteiten werden toen tastbaar. Ook TVM was blij verrast door ons prototype. Ik kan dus aanraden om extra tijd uit te trekken voor een prototype en hier niet op te besparen. Zo’n prototype is het dubbel en dwars waard.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen