Een nieuw jaar! Een jaar vol kansen voor de ontwikkeling van jouw app idee. Maar als je eraan begint, loop je al snel tegen een aantal obstakels aan. Obstakels die ik als App Expert met 10+ jaar ervaring maar al te goed ken... én kan oplossen.
Hieronder de 5 doorbraken die je in het komende jaar gaan helpen om je eigen app te krijgen in 2024.
Doorbraak 1: Ontwikkelkosten
Hoe kun je zo’n dure app betaalbaar maken?
Als je online gaat zoeken, zie je al gauw dat apps een flinke duit kosten. Al snel zit je op tienduizenden euro's aan investeringen! Dat is toch van de zotte?! Dan is het niet zo gek als jij denkt “Hoe kan iemand dat OOIT betalen?”.
Het is ook mijn ervaring: als je een app op maatwerk laat maken, dan kost je dat al snel € 20.000 en al gauw nog veel meer. Dat komt omdat iets op maatwerk maken veel tijd kost, de benodigde techniek complex is en ontwikkelaars een hoog uurtarief vragen. Gelukkig zijn er een aantal oplossingen voor deze problemen:
Hak je app in stukjes
Bouw niet in één keer een hele uitgebreide app, maar begin met een eerste versie van de app. Daarmee ga je dan op kleine schaal testen of je app gebruikers genereert. Deze eerste versie is niet alleen goedkoper, maar zorgt ook voor feedback vanuit je gebruikers, waarmee je je app weer beter kan maken.
Vind financiering
Er zijn uiteenlopende manieren om aan geld voor app ontwikkeling te komen. Van investeerders tot leningen, crowdfunding, subsidies en fondsen. Bonus tip: Combineer financiering met de vorige tip (het opknippen van de app), zodat je met de eerste versie van je app al financiers overtuigt om verder in jou en je app te investeren.
Vind een passende ontwikkelaar
Sommige ontwikkelaars zijn gewend om met grote budgetten te werken. Bijvoorbeeld omdat ze met grote bedrijven werken. Anderen zijn juist gewend om met starters te werken. Daar passen ze hun prijzen en werkwijze op aan. Zorg er dus voor dat je een ontwikkelaar kiest die goed op jouw budget en je type app aansluit.
Doorbraak 2: Ontwikkelaar vinden
Welke ontwikkelaar is het beste voor mijn app?
Speur je door de sites van ontwikkelaars om te zien welke de beste is? Dan begint het al snel te tollen tussen je oren. Waar hebben ze het in vredesnaam over? SCRUM? Hybride? Cross-platform? Validatie? Praat eens in Jip en Janneke taal joh!
Het zit zo: ontwikkelaars kunnen vooral één ding heel goed: ontwikkelen! En ontwikkelen, dat is een complex verhaal, waardoor ze vaak complexe taal gebruiken vol vakjargon. En de voordelen van deze complexe materie overbrengen naar een buitenstaander in Jip en Janneke taal, zien ontwikkelaars vaak niet zo snel. Dus hoe kies je dan een goede ontwikkelaar? Nou, zo:
Leer de taal van ontwikkelaars spreken
Je hoeft echt niet te leren programmeren. Maar als iedere ontwikkelaar die je spreekt woorden gebruikt die je niet snapt, dan kunnen ze je alles wijs maken. Lees je online in over de belangrijkste termen, vraag ontwikkelaars tijdens een gesprek wat ze bedoelen als je het niet (helemaal zeker) weet en informeer jezelf over de voor- en nadelen van iedere methode. En als iemand zegt dat er geen nadelen zijn, dan weet je dat er iets niet klopt.
Maak een match
Ontwikkelaars komen in elke soort en maat: van eenpitters tot bureaus, van introverte nerds en gladde praters tot eigenzinnige creatievelingen. Wat past er bij jou? Ik heb gemerkt dat er eigenlijk maar 3 dingen tellen. Let op deze 3 dingen, en het komt vaak wel goed:
- De ontwikkelaar heeft eerder vergelijkbare apps gemaakt (kijk daarbij naar de functies die de app complex of uniek maken)
- De ontwikkelaar heeft vergelijkbare klanten gehad (kijk vooral naar de omvang van de klanten: hebben ze vooral grote merken, of helpen ze ook starters zoals jij)
- De ontwikkelaar heeft eerder op deze manier gewerkt (de meeste ontwikkelaars hebben een werkwijze, ga daarin mee of kies een andere ontwikkelaar)
Daarnaast is de persoonlijke ‘klik’ belangrijk. Pas als je die in je hoofd hoort, teken je een voorstel.
Zet zelf de koers
Oké, je weet dus dat ze een andere taal spreken, maar soms lijkt het wel alsof een ontwikkelaar echt van een andere planeet komt. Jij wil bijvoorbeeld een app met veel gebruikers, maar zij geven de prioriteit aan functionaliteiten. Waarom maken ze niet gewoon die succesvolle app voor me?!? Nou, dat komt omdat een ontwikkelaar dus goed is in ontwikkeltechniek. Er zijn maar weinig ontwikkelaars die óók goed zijn in marketing, gebruikers genereren of geld verdienen. Daar moet je zelf voor zorgen. Dus trek die rol naar je toe en verwacht dit niet van een app-ontwikkelaar. Start zelf met het bepalen van je route naar succes, pas daarna ga je naar een ontwikkelaar.
Doorbraak 3: Succesvol worden
Hoe ga je van idee naar succes?
Het is simpel: er staan miljoenen apps in de appstores, maar er zijn maar een paar grote successen. Het is vervolgens niet makkelijk om je app tot een succes te maken, want je moet het opnemen tegen de groten der aarde. Wat moet je dan doen om tot een eigen succes te komen? Waar letten anderen op, om van hun idee een succesvolle app te maken? En als dat een bekende manier is, hoe onderscheid ik me dan van anderen die dit doen?
De afgelopen 10 jaar heb ik honderden starters en bedrijven geholpen met hun app. En ik zie daarom heel goed wat er werkt en wat niet. Het komt er op op neer, dat je op 4 onderwerpen moet sturen om een succes te worden. Hier zijn ze:
1) De ontwikkeling van je idee
Denk hierbij aan het bedenken van je idee, het ontwikkelen ervan en de benodigde techniek. Dit is vaak het enige waar je aan denkt als het komt op een app tot een succes maken. Je denkt misschien: "ik heb een idee, dan laat ik het bouwen en dan wordt het een succes". De realiteit is anders. Geef daarom ook vooral aandacht aan de volgende 3 onderwerpen.
2) Marketing van je idee
Hierbij bedoelen we niet alleen de promotie na de lancering, maar vooral het laten aansluiten van je app op de problemen van je doelgroep. Als jij de enige bent die de app gaat gebruiken, dan is de doelgroep te klein voor succes. Voordat je start met bouwen van je app, begin je met het testen van je idee bij je doelgroep. Niet door meningen te vragen, maar door gedegen onderzoek uit te voeren. Daar pas je je idee op aan. Daarna kun je gaan bouwen, lanceren en promoten.
3) Team
Dit zijn alle mensen die je app mogelijk gaan maken. En dat begint met de belangrijkste persoon: JIJ! Je hoeft je app niet te programmeren of het visueel te ontwerpen. Als je maar weet waar je motivatie en vaardigheden liggen die je inzet om de strategie neer te zetten en een team bij elkaar te krijgen. Samen maak je je app dan tot een succes!
4) Financiën
Zonder geld gebeurt er niets. Daarom maak je een plan dat je dwingt om na te denken over dingen zoals financiering, verdienen, marketing, etc. Want je moet niet alleen een app maken waar veel gebruikers op afkomen, je wil er ook wat aan overhouden.
Doorbraak 4: Geld verdienen
Hoe ga ik verdienen met mijn app?
Als je aan de slag gaat met je app, dan wil je weten dat het de moeite waard is om er geld in te steken. Sterker nog: als je zo’n goed idee hebt, dan is dit toch dé kans om wat geld te verdienen! Leuk en aardig, maar hoe werkt dat verdienen met een eigen app dan?
Geld verdienen met je app is een numbers game. Oftewel: je moet veel gebruikers hebben om met je app geld te verdienen. Als je er eenmaal bent, dan gebruik je een hele reeks van mogelijkheden om er geld aan te verdienen, van advertenties en in-app aankopen tot abonnementen en het verkopen van je app aan een investeerder. De hamvraag is dus eigenlijk; hoe kom je tot veel gebruikers? Misschien met advertenties? Maar hoe kom je dan aan dat geld om advertenties te betalen? Je zit vast in een kip-ei-verhaal. Wat was er eerst: het geld of de gebruikers? Deze methodes doorbreken deze beknellende situatie:
Gebruik financiering, zoals uitgelegd in doorbraak 1
Klinkt simpel, maar deze stap is niet altijd makkelijk en duurt vaak lang. Kun je niet wachten of kom je niet verder? Gebruik dan de volgende tips.
Maak app als opdracht
Soms hoef je niet te beginnen met een app voor jezelf, maar kun je er een maken voor iemand anders. Zoek een bedrijf waarvan je denkt dat het direct profijt heeft van je app. Het hoeft niet precies overeen te komen met je idee, als het maar functioneel op elkaar lijkt.
Zo pak je dat concreet aan:
- Laat wat designs maken van een app die je interessant lijkt voor het bedrijf.
- Benader deze en verkoop hen de app als een soort opdracht: als zij "ja" zeggen ga jij het voor ze maken. Laat ze bijvoorbeeld € 10.000 opstartkosten betalen plus € 5000 per jaar. Dan heb je meteen € 15.000 waarmee je de eerste versie van de app voor hen laat maken. Uiteraard leg je in de afspraken vast dat je dit concept ook bij anderen mag uitrollen.
- Voor een tweede en derde bedrijf maak je kleine, visuele aanpassingen zodat het past in hun huisstijl en maak je al wat winst.
- Met deze winst maak je juist grote veranderingen in je app, zodat die wordt zoals je hem voor ogen had voor je oorspronkelijke doelgroep.
Bootstrappen
Deze Engelse term betekent zoveel als “zelf doen, zonder externe middelen”. Hierbij pak je dingen écht anders aan. Denk dan buiten de normale manier van veel geld verdienen, snel groot worden en dan nog meer geld verdienen. Kijk eerst hoe je voor je huidige doelgroep al met beperkte middelen toegevoegde waarde kan creëren.
Bijvoorbeeld:
- Denk je bijvoorbeeld aan een buurt-app waarin mensen elkaar in de gaten houden? Start een WhatsApp groep!
- Een app waarin je concerten in de buurt kan zien? Maak voor een paar tientjes zelf een website waarin je alleen voor je eigen stad die bijhoudt.
- Een app waarin je mensen elkaar laat ontmoeten? Organiseer een ontmoetingsevent met de mensen die je al via-via kent.
Kortom, wat is een allerkleinste eerste stap die je kunt zetten? Vanuit dit vertrekpunt leer je veel en ga je op zoek naar een tweede stap, net iets groter. Misschien kun je daar geld mee verdienen en aantonen dat het op kleine schaal werkt. Daarmee overtuig je dan je eerste geldschieter om het op grotere schaal te doen… met een eerste versie van je app natuurlijk!
Doorbraak 5: Aanpak van idee naar app
Waar moet ik beginnen?
Er is veel informatie online te vinden over apps. En iedere keer dat je iemand spreekt over apps, geven ze je nóg meer info. Maar waar moet je echt aan denken? En wanneer zie je nou echt voortgang, zonder je helemaal blauw te betalen?
Het klopt dat je soms door de bomen het bos niet ziet. Dat komt omdat er veel info is over ontwikkeltechnieken en je veel ziet alleen info over reeds succesvolle apps. Veel van die info is verspreid en algemeen; wat jij nodig hebt is een stappenplan waarmee je je idee van de grond opbouwt. Focus je daarom op deze zaken:
Maak een missie
Zoals in het boek ‘Maak een App als een Baas’ staat: een missie is een idee met peper in de reet. Oftewel, niet een eenmalige vonk die alleen in jouw hoofd zichtbaar is, maar juist een oproep waar anderen ook enthousiast over worden. Zet op papier en vertel anderen wat je over 5 jaar bereikt wil hebben en wat dat iedereen oplevert. Misschien wil je eenzaamheid oplossen, of wil je een bepaalde groep mensen met een probleem helpen. Of gaat het juist om een probleem dat in de hele maatschappij wordt gevoeld en waar jij een oplossing voor hebt? Met zo’n missie onder je arm enthousiasmeer je niet alleen anderen. Het helpt ook jezelf om gemotiveerd te blijven en focus te houden op je doel.
Deel je idee
Het lijkt misschien spannend om je idee met anderen te delen. Want je hoort overal dat je juist je idee geheim moet houden. En voor jezelf voelt het ook natuurlijk zo: je idee is van jou, en als je het deelt kan iemand ermee vandoor gaan. De realiteit is dat ik van alle 800+ mensen met een app-idee die ik heb gesproken, ik van niemand heb gehoord dat hun idee is gestolen nadat ze het hadden gedeeld. Het is namelijk een sprookje dat ideeën gestolen worden. Om de doodsimpele reden dat iedereen enthousiast is over één idee… zijn of haar eigen idee! Je kunt het je misschien niet voorstellen omdat jij het een goed idee vindt. Maar als je nu het idee van iemand anders hoort, ga jij dat dan met evenveel enthousiasme uitvoeren? Nee hè?
Een reden om je idee juist wél te delen, is dat als je het niet deelt het niet kan groeien. Niemand helpt je om het te verbeteren, financiering te vinden, met de juiste ontwikkelaar in contact te komen of er überhaupt iets mee te bereiken. Het idee zal sterven omdat niemand het ooit zal ontdekken. Dus deel het. Hoe meer hoe beter. Van mijn part schreeuw je het van de daken! En vind je dat eng, begin dan door het te vertellen aan één persoon.
Maak een stappenplan voor een app in een jaar met een expert
Wil je weten welke stappen je moet zetten voor jouw app? En zien hoe je dat bereikt in één jaar?
Als je van 2024 het jaar wil maken van jouw app, dan is dat mogelijk. Het is ook anderen gelukt.
Dat lukt je alleen niet in je eentje. En ook niet elk idee zal het halen. Toch is dit een kans voor je app-idee die je niet kan laten ontglippen. Want...
De volgende stap: krijg grip op hoe je financiering krijgt met de onderstaande "App Financiering planning":
Met de App Financiering Planning krijg je:
✔️ Alle vormen van financiering, zodat je overzicht hebt
✔️ Zien welke financiering bij jou past en je geen geld laat liggen
✔️ Hoe je het aanpakt om die financiering te krijgen
Toegang tot de App Financiering Planning kost normaal €7, nu GRATIS toegang voor €0:
-David van AppSpecialisten
Reacties: Wat vind jij van dit artikel?
Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!
Klik en laat een reactie achter