Een app die 3 miljoen keer gedownload wordt, dat wil iedereen natuurlijk wel! Maar hoe krijg je dat voor elkaar? App maker en ondernemer Frank Eijking is het gelukt. We interviewen Frank om erachter te komen hoe hij dat heeft aangepakt.
Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:
Wat is de Logo Quiz app?
De Logo Quiz-app is een memory game. De gebruikers krijgen de naam van een organisatie te zien en daarbij moet dan het juiste logo gevonden worden. Hoe verder de levels vorderen, des te moeilijker het wordt om de logo's te raden. Als gebruiker probeer je zoveel mogelijk levels te ontgrendelen die de app maker je voorschotelt.
Hoe ben je op dit app-idee gekomen?
Het is ooit begonnen bij onze website, goodlogo.com. Dit is een website die informatie, nieuws en cijfers geeft over logo’s. Om te meten hoe herkenbaar logo’s zijn hebben we toentertijd een soortgelijk spelletje als Logo Quiz online gezet. Hier hebben bijna een miljoen deelnemers aan mee gedaan! De logoquiz op goodlogo.com was dus eigenlijk het prototype van de Logo Quiz app. Zo testte ik als app maker vooraf of dit zou aanslaan bij de doelgroep. Het succes van de website, gecombineerd met de al beschikbare data van logo’s, leidde tot het app-idee voor Logo Quiz app.
"Als een gebruiker de app niet begrijpt of teveel moeite moet doen geeft dit een reden om over te stappen naar een andere app."
Wat maakt de Logo Quiz-app uniek?
De gebruikersvriendelijkheid van de app staat voorop. Zo was bijvoorbeeld een vriend van mij op vakantie zonder internet of bereik, waardoor veel apps natuurlijk niet werken. Dat irriteert en hindert de gebruiker. Daarom hebben wij de Logo Quiz-app zo gebouwd dat hij offline bruikbaar is. Dat zag je in die tijd niet vaak bij apps en is echt een onderscheidende factor voor gebruikers te opzichte van andere app makers. Ook de interactie in de app hebben we anders gemaakt dan bij de concurrerende Logo Quiz apps. Bij die apps zie je namelijk eerst het logo en daarna moet je zelf het bedrijf erbij typen. Wij hebben het net omgedraaid, zoek het logo bij de naam. Dit is makkelijker, praktischer en sneller. Verder ziet de app er fris uit, heeft een strakke lay-out, werkt goed en is vooral duidelijk te lezen. Zo is de app gebruiksvriendelijk én onderscheidend.
Wat levert een app met een hoge gebruiksvriendelijkheid op?
Het zorgt voor retentie, de app wordt niet na eenmalig gebruik verwijderd. Als een gebruiker de app niet begrijpt of teveel moeite moet doen geeft dit een reden om over te stappen naar een andere app. De app van de concurrende app makers dus!
"Een goede app moet je eenvoudig houden, het hoeft geen Zwitsers zakmes te worden maar gewoon een goed mes zijn."
Hoe kom je als app maker aan 3 miljoen app downloads?
Meestal is concurrentie een last maar soms kan het ook een voordeel opleveren. Zo zoeken bijvoorbeeld veel mensen naar de app van een concurrende app maker. Deze gebruikers komen zo ook bij ons uit en proberen onze app. Zo kunnen wij meeliften op het succes van de concurrent. Het concept Logo Quiz is een hype geweest, 3 miljoen gebruikers hebben de app al gespeeld! Wij hebben hier zeker geluk mee maar daar heb je niet genoeg aan. Promoot je app dus, het vliegt niet vanzelf de Appstore uit. Wij hebben de app op onze website, Facebookpagina en Twitter gepromoot. Zet zoveel mogelijk mediakanalen in. Zorg ook dat mensen met elkaar gaan praten over je app. Bij onze app zorgt sociale media voor mond-tot-mond reclame. De mond-tot-mond reclame, sociale media én de hype zorgde voor een grote hoeveelheid downloads. Zo zijn we in de App Store gestegen!
Wat is het verdienmodel achter deze app?
Wij hadden niet gekozen voor een advertentiemodel in de app zelf, maar via onze website. De hype rondom het logoquiz spel zorgde voor veel verkeer naar onze website. Dat ging zo: bij onze app en soortgelijke spelletjes moeten mensen zoeken naar logo’s. Tijdens het spelen zitten gebruikers nog al eens vast en willen het antwoord weten. Dan gaan ze dus online zoeken en dan kom je al heel snel uit op onze website, ongeacht welke app je speelt. Daarnaast is er uiteraard ook een link naar onze website in de Logo Quiz app.
In veel spelletjes apps zit een verdienmodel van in-app aankopen, waarom heb je hier niet voor gekozen?
Dat klopt, dat kan een handig verdienmodel zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Candy Crush Saga, zie je dat gebruikers geld spenderen om verder te komen in het spel. Maar ik denk, dat wanneer je app geen gameconsole achtige prestaties heeft, je app vooral je bestaande business moet ondersteunen. Een goede app vult de dienstverlening of producten van je bedrijf aan. Vandaar dat wij niet hebben gekozen voor in-app aankopen en het verdienmodel te laten aansluiten op onze website.
"Maak je app eenvoudig en gebruiksvriendelijk"
Wat adviseer je andere ondernemers met een app-idee om veel app downloads te krijgen?
Een goede app moet je eenvoudig houden, het hoeft geen Zwitsers zakmes te worden maar gewoon een goed mes zijn. Vergeet niet om veel aandacht te besteden aan promotie. De hype en de mond-tot-mond reclame heeft de Logo Quiz-app uiteindelijk tot een succes gemaakt!
Hoe ga jij je jouw app succesvol maken?
Als je een succesvolle app wil, met ook miljoenen downloads, dan moet je weten of je wel een goed idee hebt. Daar kom je snel achter met de 1111-ezelsbrug. Zo zie je hoe hoog jou idee scoort en wat je nog moet doen om je idee succesvol te maken.
Download hieronder de de 1111-ezelsbrug en check de score van jouw app idee.
-David van AppSpecialisten