Hoe maak je een succesvolle branding app? Een stappenplan| kennisbank

Veel bedrijven willen hun bekendheid vergroten door een app te ontwikkelen. Dat kan met een zogeheten branding app. Met deze app bouw je aan je herkenbaarheid en bind je trouwe klanten. Ook kán zo'n app maken je klanten nóg beter te helpen en gelukkiger te maken. Maar veel bedrijven pakken het verkeerd aan, met juist een negatieve ervaring voor klanten.

We laten je in 6 stappen zien hoe je een branding app maken aanpakt én we geven je een voorbeeld van een geslaagde en minder geslaagde branding app.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

branding app1. Merkstrategie

Bepaal de merkstrategie die je gaat gebruiken voor het communiceren van jouw boodschap. Bedenk welk beeld jouw klant zou moeten krijgen van jouw merk en welke waarden hierbij horen. Wil je kwaliteit en degelijkheid uitstralen of wil je juist vernieuwing en frisse ideeën opnemen in je merk? Is je merk zelfstandig en op zichzelf, of ben je juist compassievol en luister je naar je doelgroep? Door deze vragen aan jezelf te stellen, krijg je een betere visie op jouw branding app. Deze waarden verwerk je in je app. 

branding app2. App-Strategie

De strategie van je branding app ligt in het verlengde van je merkstrategie, maar is meer toegepast. Die toepassing bepaal je in de app strategie stap. Eerst bepaal je het doel van de app: wat moet het resultaat zijn van de app? Wil je meer loyale klanten werven? Meer herhalingsaankopen bereiken? Of misschien is je doel wel om meer winkelbezoeken te krijgen. In deze fase bepaal je ook het communicatiekanaal van je app. Gebruikers gaan namelijk niet vanzelf de app downloaden, net zomin als een flyer die je gaat maken vanzelf verspreid wordt.

Daarnaast bepaal je wíe je gaat bereiken: de doelgroep. De ene doelgroep bereik je beter via een advertentie op een bushokje, de ander via sociale media. Vraag je dus af of de volledige doelgroep je app op dezelfde manier jouw app ontdekt. Op welk moment is de behoefte naar de app het grootst? En welk kanaal is dan praktisch? Als je echt grote verschillen hebt in het gebruik van je app binnen je doelgroep hebt, kies er dan voor om te focussen; ga eerst één doelgroep echt te helpen. Anders zit je straks met verschillende groepen die allemaal 'een beetje' zijn geholpen, maar nooit naar tevredenheid. Als je app eenmaal een succes is bij één doelgroep, breidt je hem uit.

Wil je een akkoord krijgen voor je app van verschillende stakeholders binnen je organisatie? Dan is het belangrijk om een sterke business case te bouwen. Bekijk hier hoe je collega's overtuigt in een video

branding app

branding app3. Doelgroep betrekken

Je kan natuurlijk achter je bureau beginnen met het bedenken van een goed app-idee, maar uiteindelijk zullen de gebruikers van de app bepalen of jouw branding app succesvol is. Daarom is het belangrijk om hen zo snel mogelijk te betrekken bij het vormen van het app-idee. Zij hoeven een app-idee niet te bedenken, maar het is handig om de situaties te onderzoeken waarin zij de app gaan gebruiken. Ontdek waar je doelgroep om staat te springen!

Uitgangspunt van een app die aanslaat bij de doelgroep is een app die een bestaand probleem oplost. Door het betrekken van deze doelgroep in een vroege fase, kom je erachter welke problemen ze hebben binnen de situatie dat ze de app gebruiken. Dat is het beginpunt van een sterk app concept. Je zit op de goede weg als gebruikers zeggen "Hier was ik laatst nog naar op zoek!".

Branding app4. App-Concept

Als je de input uit de drie voorgaande stappen combineert, kom je tot een sterk app-concept. Probeer hierbij te vermijden dat je een kopie maakt van je website. Een app is namelijk succesvol als de inhoud ervan taak- en persoonsgericht is. Dat bereik je niet wanneer de app aan de gebruiker een berg informatie voorschotelt, zoals een website dat doet.

Als je jouw app-concept uitvoerig beschrijft, weet je beter wat je wilt én kun je met verschillende partijen een overeenstemming bereiken over hoe de app eruit zal moeten zien. Blijf daarom niet hangen in steekwoorden en mogelijkheden van de app, maar zet concreet op papier “wat er gebeurt als je op deze knop drukt”.

"Branding gaat om het laten zien van je organisatie, je merk."

branding app5. Scheid branding en interface

De essentie van een app gebruiken is het gemak dat je ervaart. Dat gebruiksgemak kan conflicteren met je branding. Vanuit je brandinggedachte wil je namelijk bepaalde kleuren, vormen en stijlen terug laten komen. Een goede branding app laat beide elementen (branding en gebruiksgemak) elkaar versterken, in plaats van elkaar bijten. Mijn advies is: trek bij twijfel het belang van de gebruiker vóór. Oftewel, kies voor gebruiksgemak. Een laag gebruiksgemaks kan namelijk voor ongenoegen zorgen bij de gebruiker en zorgt in dat geval voor een negatieve impact op je branding doelstellingen.

Een goede manier om dit aan te pakken is door de interface guidelines voor iPhone en Android als uitgangspunt te nemen. Daarbinnen is er veel ruimte om en mooi design te maken dat overeenkomt met de bestaande branding.

branding app6. De ideale ontwikkelaar vinden voor een branding app

Met jouw app-concept weet je nu wat je wilt, vervolgens ga je op zoek naar de app-ontwikkelaar die jouw branding app kan maken. Mocht je met een willekeurige app-ontwikkelaar in zee gaan, dan weet je niet of hij de juiste ervaring heeft in jouw markt en of hij kundig is met de techniek die nodig is voor jouw app. Een app-ontwikkelaar met de juiste ervaring voor jouw project werkt sneller, levert een hogere kwaliteit en biedt een scherpere prijs.

In deze online app-ontwikkelaars zoekmachine vind je eenvoudig de ontwikkelaar die bij jou en jouw app-idee past.

We geven je 2 voorbeelden van branding apps voor ziekenhuizen. En ook al ben jij niet actief in díe markt, het zal helpen om de effecten van een goede aanpak van een branding app duidelijk te maken:

Voorbeeld van een zwakke branding app: Maria Middelmaris

De azMMapp (academisch ziekenhuis Maria Middelmaris) scoort niet gunstig volgens hetgeen hierboven is beschreven. Het is een iPhone, Android en Windows Phone app die eind 2015 uitkwam voor dit ziekenhuis uit Gent. Een greep uit de functies van de app: 
 

  • Nieuws
  • Interviews met personeel
  • Foto's en video's
  • Organogram
  • Contact
  • Bereikbaarheid
     

Dit zijn allemaal functies die ook op een website zouden kunnen staan. Het  bovenstaande lijstje lijkt zelfs op een menu op een website. Het is de vraag waarom je deze branding app zou downloaden, omdat je de informatie ook op de website vindt. Deze app zal niet snel leiden tot een positieve brand-ervaring en valt in de categorie "app voor de heb". Een positieve noot: er is ook een besloten gedeelte in de app voor personeel. Er is dus nagedacht over verschillende doelgroepen. Wellicht dat de functies achter de login wel waarde toevoegen.

Ter inspiratie voor Maria Middelmaris, kunnen ze een les halen uit de aanpak van het Amphia ziekenhuis:

Voorbeeld van een sterke branding app: Amphia Ziekenhuis

Het Amphia uit Breda heeft een sterke huisstijl die terugkomt in hun twee apps. De stijl van de logo's komt overeen maar wijkt af in kleur. Het past goed binnen de branding en huisstijl. Voor beide apps zijn duidelijk de doelgroepen betrokken: beide apps lossen namelijk een probleem op!

De Amphia babycam richt zich op jonge ouders die niet bij hun baby kunnen zijn, doordat deze bijvoorbeeld nog in een couveuse ligt. De doelgroep, jonge ouders, zijn natuurlijk doodongerust over hun kindje. Tegelijkertijd moeten ze ook naar huis om te slapen. Deze branding app lost voor deze speciefieke doelgroep een groot probleem op: ze bekijken hun kroost op afstand via een babycam. Deze review van de Android app gebruik vat het goed samen: "Dankzij de baby cam app hadden wij ook een goede nachtrust". - Jim Janssens

De app van Orthopedische kliniek Amphia is gericht op patienten van een specifieke Poli. Ze worden geinformeerd over hun behandelplan en krijgen stap voor stap te zien wat hun te wachten staat. Het design van de app is rustig en overichtelijk. Tegelijkertijd komt de Amphia huisstijl o.a. door kleurgebruik ook terug in ieder scherm van de app. Het enige manco aan deze app is dat het design bedoeld lijkt te zijn voor iPhone en de app er op Android telefoons wat raar lijkt uit te zien.

 

Branding apps beginnen bij de gebruiker

Branding gaat om het laten zien van je organisatie via je merk. Maar bij apps staat de gebruiker centraal. Pas je brandingstrategie aan op dit specifieke kanaal. Oftewel, als het aankomt op apps zet je de gebruiker en een taakgerichte aanpak centraal. Hierboven heb je diverse voorbeelden gezien en manieren gekregen om daarmee te beginnen. De eerste concrete stap is de App Business Scan. Daar lees je hieronder meer over:

branding appStappenplan voor jouw bedrijfsapp

Nu je meer weet over branding apps wil je aan de slag.

Met de App Business Scan, krijg je op één A4 te zien of je op de goede weg bent met een app voor je bedrijf. Al mijn kennis van honderden bestudeerde casussen zit hierin. Met de App Business Scan ga jij als een echte expert aan de slag om te zien of je overal aan hebt gedacht. 

Geef hieronder je gegevens in direct toegang te krijgen tot de App Business Scan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Op een succesvolle app!

-David

onderwerpen
publicatiedatum
maandag 16.07.2018

Reacties

Goed om te zien dat je het artikel hebt gelezen en/of video hebt gekeken.

Wil je ook de App business scan ontvangen als PDF?

Geef dan antwoord op de vraag: welke van bovenstaande 6 stappen vindt je het nuttigst?

1. Merk strategie
2. App Strategie
3. Doelgroep betrekken
4. App concept
5. Scheid branding en interface
6. De ideale ontwikkelaar vinden voor een branding app
Bonus: Voorbeelden van zwakke en sterke branding apps

Zodra je reactie is goedgekeurd, ontvang je de App business scan in je mailbox.

Met vriendelijke groeten,

-David

PS een inhoudelijke reactie op dit artikel of vraag stel ik ook op prijs :)

Handig deze tips! Met name de opmerking dat een App een probleem moet oplossen met de voorbeelden uit de zorg hebben me opnieuw aan het denken gezet. Dank!

1. Merkstrategie, het belangrijkste

Een app voor mijn bedrijf kan erg interessant zijn! De merkstrategie staat vast, maar de app strategie moet nog naar gekeken worden. Ik ben benieuwd naar de app business scan.

Plaats mijn reactie