Je business app slim verspreiden zoals de Milo app

Een tijdje terug was ik op de Tech Live beurs van EMERCE. Daar heb ik verschillende interessant lezingen over apps en technologie bijgewoond. Zo ook de lezing van XXImo over business app Milo.

business appIk was onder de indruk van de slimme manier waarop de business app Milo wordt verspreid en ingezet. Dit inspirerende verhaal wil ik uiteraard met jullie delen. Daarom heb ik een interview gehouden met Patrick Bunnik, CEO van XXImo, om meer te weten te komen over Milo.

Bekijk hieronder de samenvatting van het interview in de video of lees het artikel verder.

business appWat is XXImo voor bedrijf?

XXImo is zes jaar begonnen als mobiliteitskaart voor de zakelijke markt. We wilden een handige manier voor zakelijke reizigers creëren om gemakkelijk te boeken en betalen. In eerste instantie hadden we alleen een app als toevoeging op XXImo om locaties te vinden, zoals tankstations. Maar de betaalwereld is aan het verschuiven van pasjes naar apps. Om dit te ondersteunen en ons doel om planning makkelijker te maken is de business app Milo ontwikkeld.

business appWat doet de business app Milo?

Het doel van Milo is om mensen te helpen bij het plannen en betalen van zakelijke mobiliteit. Dit plannen gebeurt door het halen van informatie uit je (zaken) agenda en daar je hele dag op afstemmen. De werkgever of het bedrijf stelt een profiel in, of er bijvoorbeeld met de trein, taxi, deelauto of auto gereisd mag worden. Dit is op het gebied van Navigatie ook het grootste verschil met Google Maps. Business app Milo plant de mobiliteit gefilterd op jouw specifieke situatie en wensen van het bedrijf in. Waarbij Google Maps Navigatie met alle mogelijkheden rekening houdt, ook als ze niet door je werkgever zijn toegestaan.

Plannen
Elke ochtend om 5 uur plant Milo je dag. Hierbij houdt hij tussendoor rekening met vertragingen in het openbaar vervoer en met files. Ook kan hij een parkeerplaats reserveren in de buurt van je bestemming. Daarnaast kan tussentijds tanken worden ingepland bij een vooraf gekozen tankstation én kan er continue vergeleken worden tussen reistijd met openbaar vervoer en de auto.

Betalen
Het betalen van mobiliteit is nu ook volledig geïntegreerd, zoals betalen voor parkeren. Daaar heb je normaal een aantal aparte apps voor nodig. Daarnaast kun je met Milo ook een Uber, E-cab of internationale treintickets bestellen. De treinkaartjes worden dan weergeven met een QR code, zodat fysieke kaartjes ook overbodig worden. Alle transacties worden in real-time getoond in de app en kan je labelen op zakelijk, privé of zelfs op klantniveau. Dit zorgt ervoor dat declaratie bij de werkgever niet meer nodig is, dat is een enorm voordeel! Geen rompslomp meer met bonnetjes, de werkgever krijgt één factuur die hij kan gebruiken voor BTW teruggave.

Klantenservice
Milo is de verpersoonlijking van de klantenservice. We hebben bewust voor een naam en gezicht gekozen. Dit geeft een persoonlijkheid aan de business app, die je bijvoorbeeld ook helpt bij instellen app. Ook beantwoordt Milo de vragen die je hebt. Als zijn antwoorden geen oplossing kunnen bieden wordt je doorgeschakeld naar een medewerker van de klantenservice. Dit is ideaal, de helft van de vragen worden nu al opgelost voor de klantenservice ingeschakeld wordt.

business app


De aanpak van Milo is heel persoonlijk, door de keuze voor een naam en gezicht in hun communicatie. (Bron)

business appHoe zijn jullie met Milo begonnen?

We willen de trend zetten van kaart naar app transacties, zonder het gebruik van pasjes. Steeds meer betalingen zullen in de toekomst mobiel gaan. Voordat we de app maakten hadden we onze website responsief gemaakt. Maar wat bleek uit de cijfers? De app werd nog steeds het meest bezocht door mobiele gebruikers.

We hebben toen een onderzoek opgezet om erachter te komen wat mensen nu eigenlijk van ons vonden en wilden. Het bleek dat ze een app vriendelijker vonden dan een website die ook mobiel werkt. We hebben verschillende rondetafelgesprekken met onze klanten gehad. Hierdoor konden we heel open en direct vragen wat we beter konden doen. Dit gebeurde op een informele manier om te zien wat klanten beweegt en motiveert. Mede dankzij dit onderzoek heeft Milo een sprong naar voren gemaakt qua gebruiksvriendelijkheid.

Dat zien we nu ook in de statistieken: de business app wordt vaker gebruikt dan de website. Milo is nog niet groter dan pasjes, maar daarvoor zijn we ook afhankelijk van implementatiepartners. Zoals met de app bij tankstations betalen bijvoorbeeld, dat groeit wel, maar het aanbod is nog te beperkt om dit landelijk aan te gaan. Ondertussen loopt er met de OV chipkaart wel een test voor betalen met een app. Zaken worden steeds meer ‘connected’ zoals parkeren, transport en betalen. Al deze trends samen hebben ertoe geleidt om te investeren in Milo.

Van te voren moesten we wel rekening houden met privacy. We hebben te maken met geldzaken, locatiegegevens en belangrijke transacties, daar moet uiteraard veilig mee om worden gegaan. Veel zaken in Milo worden daarom bevestigd met een vingerafdruk of code.

business appWat waren de grootste uitdagingen tot nu toe?

Een grote uitdaging waren de hoeveelheid functionaliteiten in onze app. Dat waren er aanvankelijk al 6 of 7! Zoveel apps had je namelijk nodig om XXImo in de breedte te gebruiken. Voor design en user interface is dat behoorlijk lastig. Dat was dus een flinke uitdaging voor de gebruiksvriendelijkheid en het interactie design. Al hadden we alles technisch wel op orde, de mensen die het gaan gebruiken moeten het begrijpen. Als zij teveel handelingen moeten uitvoeren om ergens te komen, dan gaat het enthousiasme al snel naar beneden.

Apps worden vaak snel verwijderd. Als een app gedownload wordt, bepaald de gebruiker binnen 3 dagen of de app het waard is of verwijderd wordt. Als je veel geld geïnvesteerd hebt dan is het natuurlijk zonde als je app zo snel verwijderd wordt. Daarom is investeren in de gebruiksvriendelijkheid een goede beslissing geweest.

business appHoe heb je het aangepakt om de app te verkopen?

Onze eerste stap was de keuze om de app een eigen naam te geven. Dus niet de XXImo app, maar de Milo app. Door dit te doen, maak je het gemakkelijker om aanbevolen te worden door onze partners zoals Athlon, Leaseplan, Q8 en Alphabet. Zij hoeven dan niet een ander (concurrerend) bedrijf aan te bevelen maar een op zichzelf staande app. Zo ontstaat een merk binnen een omgeving die niet direct gerelateerd is aan XXImo.

De partners zijn ons belangrijkste verkoopkanaal. Om de Milo app te gebruiken moet je eerst XXImo klant zijn. Dat kan zowel via partners als via ons eigen platform. Onze resellers zijn lease-, olie en OV-maatschappijen die hun dienstverlening willen verbreden. De behoefte van mensen verbreedt namelijk ook. Misschien pak je de ene dag de fiets omdat de afspraak dichtbij is, de andere dag neem je de trein. De behoefte verschilt dus per dag. Dat is voor onze resellers van strategisch belang. Als een bedrijf alleen een aanbod in auto’s heeft, kan deze nu ook een Uber of internationale trein aanbieden. Dankzij Milo kunnen ze dat aanbieden waar ze weinig expertise hebben. Door de tevredenheid van Milo onder deze bedrijven geven ze Milo ook een belangrijke plaats op hun website. Ze promoten Milo als onafhankelijk merk en wij krijgen promotie voor onze app. Dat kan je bijvoorbeeld zien op kaarten van Athlon en Q8, die nu aangevuld worden door de Milo app.

De Athlon Mobility Card en Q8 Mobility Card, de basis voor de Milo app. (Bron Athlon, Bron Q8)

business appWaaraan zag je dat je app begon te groeien?

Elke dag kunnen we op ons dashboard kijken naar de aantallen en verhouding tussen transacties met kaart en met app. Daarin zien we dat er steeds meer betaling via de app plaatsvindt.

Daarbij merkte ik het vanaf het begin af aan bij de reacties van de resellers. Je merkt meteen dat bij het introduceren van zo’n business app iedereen enthousiast is. Dat is best apart. Als je een andere vernieuwing voorstelt kan je nog wel eens tegen worden gehouden door het traditionele denken. Bij een app werkt dat anders. Telefoons zijn zowat ingebouwd in ieders hand. Apps stellen mensen open en zijn toegankelijk.

business appWat zou je achteraf anders aanpakken?

We hebben overwogen om Milo freemium te maken, voor niet-klanten. Het probleem was alleen dat een freemium model meer past bij consumenten en wij werken met de zakelijke markt. Daarnaast zijn consumenten minder snel over te halen om over te stappen naar een betaald abonnement. Achteraf hadden we hier wat langer over na moeten denken. Wellicht kunnen we een manier vinden om meer mensen de tools te laten gebruiken zonder de transacties. Nu ben je eerst klant en daarna gebruik je Milo. Als we dat kunnen omdraaien, bereiken we een grotere markt.

business appHoe ziet de toekomst eruit?

We willen verschillende tools toevoegen, zo komen carsharing en betalen van tanken erbij. Nu heeft Milo in het buitenland al wel Apple en Samsung Pay maar dat is nog niet beschikbaar in Nederland. Dat willen we in de toekomst ook toevoegen. Daarbij is ons doel dat binnen 3 jaar de helft van de transacties via de app gaan. Dat is nu zo’n 10% in 4 maanden sinds de lancering.

business appWelk advies zou je aan startende app ondernemers en bedrijven willen meegeven?

Je app moet echt toegevoegde waarde bieden en aan het begin staan van een ontwikkeling. De wereld gaat zo snel. Maak zéker geen copy van de app van je concurrent. Iedereen is aan het ontwikkelen, maak geen app omdat je een app wilt. Ontwikkel iets van toegevoegde waarde en blijf continue vernieuwen. Voor ons was dat 7 apps vervangen door één.

Bedenk ook wat belangrijke voorwaarden aan je app zijn. Voor ons was dat privacy. Zo konden mensen bijvoorbeeld bij Milo gaan denken dat werkgevers precies kunnen zien waar je bent. Dat gebeurt natuurlijk niet maar dat vertrouwen moet je wel winnen. Neem zo’n zorg van tevoren weg door duidelijk uit te leggen hoe de app werkt.

Inzichten van een expert over de Milo business app

app bouwen

David van der Loo - app expert bij AppSpecialisten - Patrick heeft met Milo een aantal zaken goed aangepakt. Daar kun jij ook van leren. Ik zet ze kort voor je op een rij:

Nut en Emotie - Uit onderzoek weten we dat als je veel toegevoegde waarde voor de gebruiker in je app stopt (Nut), plus het juiste gevoel naar boven haalt (Emotie), je een goede propositie hebt voor je app. Dat zie ik terug bij Milo, doordat ze meedenken met de problemen van de gebruiker. Ook prikkelen ze het juiste gevoel van controle en grip op je reis doormiddel van de persoonlijke, assistente-achtige aanpak.

Onderscheidend van concurrenten - Milo kiest bewust niet de route die vele anderen al hebben gepakt. Ze onderscheiden zich van bestaande oplossingen zoals Google Maps. Ze proberen niet hun concurrenten te verslaan waar zij goed op zijn, maar maken onderscheidende functies.

App in plaats van Web - Milo is heel bewust een app in plaats van een website. Daaarvoor is gekozen nadat ze dit onderzocht hebben. Dat een app goed zou passen klopt wel, omdat apps goed passen bij terugkerende taken van de gebruiker: het plannen van reizen in het geval van Milo.

Distributie via partners - Het verspreiden en vermarkten van apps is een van de lastigste dingen om te doen. Wil je daar meer over weten, kijk dan eens naar de online training App Marketing. Milo heeft dit opgelost door samen te werken met partners die een strategisch belang hebben bij de verspreiding van hun app: tankstations en autoverhuruders die ook zichtbaar willen zijn in het OV of op de fiets.

Wil je deze punten én andere integraal verwerken in je app en zo het succes van je app vergroten? Download dan hieronder de App Idee Scan. daarin vind je alle punten waar je rekening mee moet houden.

De App Idee Scan zorgt ervoor dat je niets vergeet dat je app laat falen.

Plus, door de App Idee Scan kom je erachter of jouw app klaar is om groots gelanceerd te worden!

Vul hieronder je email in en ontvang de App-idee Scan in je mailbox!

 

-David van AppSpecialisten