Korting apps: wat retailers kunnen leren van bestaande korting apps

Groupon, VoucherCloud, Scoupy, Passbook, en 1001 andere korting app initiatieven... je zult als retailer door de bomen het bos niet meer zien. Daarom laten we je zien welke type korting apps er al beschikbaar zijn en geven we je advies over wat je wel en niet moet doen aan de hand van voorbeelden.

Groep couponing – Scoupy

Groupon, Scoupy en Vouchercloud zijn bekende namen als het gaat om korting apps. Het zijn apps waarmee consumenten een overzicht krijgen van kortingscoupons die ze in hun omgeving kunnen uitgeven. Als je nieuwe klanten wil bereiken dan zijn deze apps ideaal, zij lokken de klanten naar je zaak met hoge kortingen. Reken bij dit soort apps niet op meer winst, maar wel op meer klanten. Je hebt de namen van deze apps vast al eens gehoord. Dat komt omdat deze apps door de makers van de app worden gepromoot en minder door de winkelier zelf.

Voorgeïnstalleerde apps - Passbook

Op iPhone’s wordt door Apple de Passbook app standaard meegeleverd. Met deze app kunnen gebruikers zelf concert tickets, vliegtickets maar ook kortingscoupons beheren en inleveren. Dit kan via oplossingen van verschillende partijen die retails zelf coupons laat maken en sturen naar hun klanten. Passbook is zo significant omdat het een app is die op iedere moderne iPhone staat en daardoor een groot bereik heeft. Ook Google heeft een dergelijke oplossing voor Android, Google Wallet, maar deze app wordt nog nauwelijks gebruikt.

Kortingspassen - Plux

Met de app PasNL kun je kortingspassen in je telefoon zetten en zo maak je jouw portemonnee een stuk dunner. Handig, maar de Plux app gaat (binnenkort) verder dan dat. Naast kortingpassen kunnen deelnemende retailers namelijk ook directe aankoopmogelijkheden en kortingscoupons aanbieden via de app. Een combinatie van kortingspassen, couponing en een app shop dus. Vraag is wel, hoevéél producten er verkocht gaat worden via smartphones. Uit eerdere onderzoeken van Vodafone en Bol.com bleek namelijk dat consumenten meer kopen via pc en gemiddeld zelfs nóg meer via hun tablet. Slim is wel dat Plux klanten “opvoed” door te starten met iets waarmee Nederlanders heel bekend zijn: kortingspassen. De vervolgstap die Plux later toevoegt zijn kortingscoupons, die in Nederland minder gebruikt worden dan bijvoorbeeld België of de Verenigde Staten.

Persoonlijke coupons - Beste deals by Sodexo 

De Best Deals by Sodexo app geeft gebruikers kortingscoupons voor de Sodexo bedrijfscatering, uiteenlopende van kantoorlocaties tot universiteiten. Zo weet Sodexo meer kantoorpersoneel en studenten bijvoorbeeld tijdens de lunch naar de kantine te lokken, dat resulteert in meer omzet. Deze maatwerk-app verzorgt door Boxplosive zorgt voor persoonsgebonden kortingsaanbiedingen en voor waardevolle klant-data voor Sodexo.

Mening van een expert over korting apps

David van der Loo – app expert bij AppSpecialisten: “Er is een onderscheid te maken tussen de bovenstaande apps. Enerzijds zijn er de apps die méér klanten de winkel inlokken door kortingen. Anderzijds zijn er de apps die bestaande klanten vaker laten terugkomen.”

“De apps om meer klanten te lokken werken het beste als ze door andere partijen zijn gemaakt. Er hoort namelijk een flinke reclame campagne bij om een app populair te maken bij een grote groep consumenten. Als een klant tijdens een kortingsactie een keer bij je binnen is geweest is het erg lastig hem loyaal te maken. De klant kwam namelijk binnen als ‘koopjesjager’, dus hij koopt op basis van prijs dus voor je het weet zit hij weer bij de concurrent.”

Apps die klanten vaker laten terugkomen zijn van een heel ander kaliber. Je kunt deze apps beter zelf (laten) maken en er je bestaande klanten direct zelf mee benaderen. Bijvoorbeeld door promotie op de winkelvloer of door klanten vanuit je klantenbestand te benaderen. Ook past een app beter bij het laten terugkomen van klanten. Een app blijft namelijk langere tijd op een smartphone staan en je reist zo “in de boekzak van je klant” mee. Na een tijdje heb je dan nog steeds het kanaal om je klant te herinneren om nog eens bij jou binnen te lopen.”

“Verder heb ik nog twee tips voor retailers: 1. Wed niet op één paard maar spreid je kansen. Wellicht wil je meerdere partijen inzetten om kortingsacties voor je te doen, bijvoorbeeld één kortingsactie voor iedere doelgroep die je hebt. 2. Geef aandacht aan de kortingsacties die je doet. Zorg niet alleen voor promotie, maar ook voor optimalisatie van je kortingsacties. Ik heb gezien dat met name de aandacht van de retailer voor optimalisatie hét verschil kan maken tussen een mislukking of een geslaagde campagne.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo