Dagelijkse PRik: zo pak je PR aan

[node:summary] Als expert in public relations heeft Jennifer een missie: jou en je product wereldberoemd maken in Nederland. Daar helpt ze graag bij. Met nadruk op helpt, want uiteindelijk moet jij in de spotlights staan! Geen zorgen, je hoeft geen geboren orator te zijn, maar je zal er wel moeite in moeten steken. PR en marketing maken een goede combi, zolang je er regelmatig tijd aan besteedt, in de juiste dosering. Want in een keer al je marketing en PR als kanon op een mug schieten is domweg zonde van je munitie. Blijf dus bewust. Kies je kanalen. Blijf niet bij je LinkedIn, Facebook of website hangen. Denk ook aan persberichten of interviews bij mediaplatformen. Zelfs de lokale pers helpt je vooruit. Want alles wat tegenwoordig aan pers wordt geproduceerd, blijft online staan! Daar moet je dus gewoon van profiteren. Want als mensen jou en je app gaan zoeken, moeten ze iets vinden. En het liefst veel van jou en weinig van anderen ;)

Wat voor media?

Om duidelijk te krijgen wat voor PR je kan inzetten, is het eerst goed om te weten wat je tools zijn. Jennifer zet ze voor ons op een rijtje:

1. Owned media

Dit is alles wat je zelf hebt, in eigen beheer. Je website bijvoorbeeld. Alles wat op de site staat, komt van jou en is van jou. Je hebt totale controle.

2. Borrowed media

Denk aan social media; je leent het platform van een ander voor je eigen doeleinden. Natuurlijk zitten daar mitsen en maren aan vast. Je bent overgeleverd aan de grillen van het platform. Zowel algoritmes als nieuwe regelgeving kunnen jouw plannen een hak zetten.

3. Paid media

Alles waar jij voor betaalt. Dat zijn voornamelijk advertenties. Je weet wel, die dingen waar je meestal zelf doorheen skipt. Waarvan je alleen de grappige of ontzettend stomme van afkijkt en onthoudt.

4. Earned media

Geen media waar je voor hebt betaald, maar welke je hebt verdiend. Oftewel, alles wat jou en je app wordt gegund door anderen! Deze mediavorm straalt echt vertrouwen uit. Het vertrouwen van anderen in jou en je app, waardoor consumenten van deze media jou en je app ook sneller zullen vertrouwen. Denk maar aan persberichten of interviews.

 

First things first: een strategie

Voordat je nu als een dolle aan earned media gaat beginnen, eerst het volgende. Begin bij het begin. Zet je marketing strategie op. Weet wie je bent, wat je biedt, voor wie en wat het mag kosten. Zonder deze kennis kun je onmogelijk naar het volgende station, PR. Want zodra alles staat, kun je met PR aan de slag om exposure te krijgen. Met branding, welke doorbouwt op die marketing strategie, begin je aan het opbouwen van betrouwbaarheid of het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Korte termijn vs lange termijn: waar begin je met PR?

Het liefst was je app gisteren al wereldnieuws. Het is daarom begrijpelijk dat je al aan korte termijn doelen denkt; volgende maand dit, volgende week dat. Ook in PR heb je korte en lange termijn doelen. En je voelt 'm misschien al aankomen (want wanneer is het ook niet zo) maar de lange termijn wint het altijd van de korte.

Betekent dat dat je maar niets op korte termijn moet doen? Nee hoor, dat kan prima. Bijvoorbeeld door te werken aan je vindbaarheid, door je gezicht en je app op andere platformen te laten zien. Heb je een keer een interview gehad op een nieuwsradio? Zet het op je site. De kleine beetjes helpen echt! Of je nu binnenkort al een reactie krijgt, of over een jaar iemand spreekt die jouw interview weet te herinneren, beide zijn goed.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat je gezien blijft worden, niet eenmalig in de spotlights staat. Het gaat om herhaling. Eer dat mensen jouw boodschap blijven onthouden, moet je ze al meerdere keren hebben geprikkeld. Dat komt neer op planning. Plan je uitingen op zogeheten bigbrand moments; momenten waarop het van groot belang is dat je van je laat horen. Neem newsjackers; inhakers op evenementen of gebeurtenissen die op dat moment spelen in het nieuws. Geef aandacht aan journalisten, bijvoorbeeld door ze te helpen als ze erom vragen. En denk er altijd aan dat je vertelt waarom je je app bouwt. Wat is jouw verhaal? Want uiteindelijk is het het verhaal waardoor mensen jou blijven herinneren.

Featuring: you! - PR in de appstore

Een hele mooie: gefeatured worden in de AppStore. Maar hoe weet je de redactie van Apple te overtuigen? Allereerst door aandacht op de bouwen. Laat zien dat je media aandacht hebt en geen onbekende bent. Dat geeft hen al vertrouwen dat je hen wat op gaat leveren. Daarnaast helpt likeability. Het feit dat je een fijn persoon bent in de communicatie. Dat zie je terug in hoe je overkomt in media. Als jij goed overkomt, komt Apple ook goed over. Doordat men de bevestiging krijgt van hun keuze, krijgen ze een goed gevoel. Daar kun jij voor zorgen!

Doorstappen

Dit is nog maar het tipje van de sluier; het hele interview met Jennifer geeft je nog meer inzichten over hoe je jouw app-lancering een goede boost kan geven met PR! Zit je al klaar om af te tellen, of ben je je raket nog aan het ontwerpen? Op welk stadium van je appontwikkeling je ook zit, mijn Stappenplan van A tot App helpt je verder. Download 'm hieronder!

het Van A tot App Stappenplan
In welke stappen ga jij Van A tot App?
het Van A tot App Stappenplan
Kom erachter welke stappen je leiden naar jouw eigen app

Met het Van A tot App Stappenplan ontdek je:

✔️ Welke stappen er zijn om je app succesvol te maken
✔️ Waar je allemaal aan moet denken om geen stappen te vergeten
✔️ Hoe je iedere stap uitvoert
 

Toegang tot het Van A tot App Stappenplan kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegankelijk:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter