Met jouw app hoog in de appstore staan? Kijk dan goed naar wat TiqTiq deed| kennisbank

tiqtiqDat het goed gaat met TiqTiq is duidelijk, vorige week stond de app namelijk al op de vierde plaats in de mega ranking van de App Store. Marc van de Pol is de ondernemer achter de TiqTiq app, een app voor iedereen die vaak foto's met een smartphone verstuurt. We interviewen Marc om erachter te komen wat TiqTiq zo bijzonder maakt.

tiqtiqWat is de TiqTiq App?

TiqTiq is een productiviteits app die het delen of verzenden van foto’s vergemakkelijkt voor gebruikers: met één druk op de knop stuur je de foto’s die je zojuist hebt gemaakt naar een e-mailadres. In plaats van elke foto handmatig aan te klikken, ben je met de TiqTiq app dus veel sneller klaar. Je kunt de app daarnaast met een cloudopslag linken waardoor je ook met één druk op de knop alle foto's naar bijvoorbeeld Dropbox verplaatst.

Hoe ben je bij het idee van TiqTiq gekomen?

Een tijdje terug was ik werkzaam in de zonnepanelenmarkt en hier maakte ik vaak foto's van de panelen met mijn privé mobiel. Deze verstuurde ik dan naar mijn e-mailadres zodat ik thuis gemakkelijk een offerte kon opstellen. Je hebt geen zin om ál de foto's die je wilt versturen aan te klikken. Dat moet met één klik snel kunnen, bedacht ik me. Ik wist niet meteen of er een markt voor zou zijn, maar het leek me wel aannemelijk dat het principe van snel en gemakkelijk foto's versturen meer mensen zou aanspreken. Eigenlijk is het daarmee allemaal begonnen.

''Je hebt geen zin om de foto's die je wilt versturen allemaal aan te klikken.''

En toen stonden jullie opeens op de vierde plek in de App Store. Waar denk je dat het aan ligt dat het zo goed gaat?

Ik moet zeggen dat het in het begin nog niet echt storm liep. TiqTiq werd hooguit 5 keer per dag gedownload en dat is weinig. Toen zijn we ons gaan focussen op een specifieke doelgroep: inwoners van Amsterdam. Een paar dagen later stonden we opeens op de vierde plek in de App Store, waardoor de app 200 keer per dag gedownload werd.

Hoezo hebben jullie de Adwords campagne gericht op Amsterdam?

Marketing is natuurlijk heel belangrijk bij het promoten van zo'n nieuwe app. We zijn over verschillende zoekwoorden gaan brainstormen en hebben daar een paar honderd euro in geïnvesteerd. Dat leverde helemaal niks op. Google nam toen contact met me op en ze gaven de tip om ons op een specifiekere doelgroep te richten: iPhone gebruikers uit Amsterdam die zoeken op "foto app". Dit was een gigantische ondersteuning voor ons, want ik denk dat we door die gefocusde Adwords campagne in de App Store Mega ranking zijn beland.

tiqtiq

Waarom zou een gebruiker TiqTiq willen downloaden?

Ik denk als de gebruiker eenmaal het gemak van TiqTiq kent, hij niet meer anders wilt. Het is vooral onderweg heel handig te gebruiken, zeker in de branche van makelaars, semi-professionele fotografen en journalisten. TiqTiq is dus eigenlijk een toepassing voor professionals die foto’s maken met hun persoonlijke mobiel en ze daarna professioneel nodig hebben. In zo'n situatie had ik TiqTiq de eerste keer ook nodig, met het fotograferen van zonnepanelen. Nu wordt TiqTiq dus nog steeds in deze situatie gebruikt.

"Het is een toepassing voor professionals die foto’s maken met hun mobiel, maar die een cross-over nodig hebben naar privé.''

Hoe is de ontwikkeling van de app verlopen?

Dat is eigenlijk met behulp van deze website begonnen! Via AppSpecialisten.nl vond ik verschillende ontwikkelaars en ben uiteindelijk via-via terecht gekomen bij De Toekomst in Hilversum, waarmee ik op één lijn lag. Zij luisterende goed naar mijn wensen en ben dus voor hen gegaan.

Hoe heb je dat proces van het zoeken naar een ontwikkelaar ervaren?

Laat ik als tip meegeven dat het toch het beste is als je minimaal twee partijen kan vergelijken, dan kom je er vanzelf achter welke partij nu echt het beste bij jou en de app past.

Waar kunnen mensen je app vinden?

Mensen met een iPhone of iPad vinden hem in de Apple Appstore. Aan de Android versie wordt hard gewerkt.

Wat kunnen we leren van de aanpak van TiqTiq

tiqtiqDavid van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: Het gaat goed met Marc's app TiqTiq. Hieronder vat ik samen wat zijn verhaal voor jou kan betekenen.

1. Focus zorgt voor een meer gebruikers

Ik spreek veel mensen met een app-idee. De meesten van hen geven aan dat hun app interessant is voor íedereen. "Van 0 tot 100 jaar oud, man én vrouw, wereldwijd." En dat klopt natuurlijk, uiteindelijk gaat íedereen je app gebruiken. Maar niet iedereen begint tegelijkertijd met het gebruik van je app. Sommige mensen zullen jouw app als eerste ontdekken, de zogenaamde "early adopters". Dit zijn vaak jonge mensen die veel met apps en hun smartphone bezig zijn. Als jouw app hun bevalt dan zullen ze het doorvertellen aan anderen en zo gaat je app als een lopend vuurtje. Uiteindelijk gebruikt dan iedereen jouw app. Door hulp van Google durfde Marc zijn focus te leggen op Amsterdam: een plek waar veel jonge mensen wonen die veel met hun smartphone bezig zijn. Deze focus op de early adopters heeft een grote bijdrage eraan geleverd dat Marc's app nu bovenaan in de appstore staat.

2. Richt je promotie op de gebruikssituatie

Marc kwam op het idee van TiqTiq omdat hij zelf tegen een probleem aanliep bij het fotograferen van zonnepannelen. Het was een heel gedoe om die foto´s, gemaakt met zijn privé telefoon op zijn zakelijke pc te krijgen om er een offerte van te maken. Exact díe situatie van een professional die zijn privé telefoon gebruikt voor het maken van foto´s en deze daarna zakelijk wil gebruiken, dáár is de behoefte aan TiqTiq. Zijn er nog meer gebruikssituaties voor Marc´s app? Zeker! Maar door ook hierin focus te houden weet hij gerichter het voordeel van TiqTiq te communiceren naar een specifieke doelgroep.

3. Vind de ideale app-ontwikkelaar

Een goede app-ontwikkelaar vind je door te zoeken in 2 stappen: de juiste ervaring én een persoonlijke klik. Stap 1, de juiste ervaring met apps, vind je in de app-ontwikkelaar zoekmachine. Stap 2, de persoonlijke klik, vind je door in gesprek met een ontwikkelaar aan te gaan. Zoals Marc, die merkte dat hij met name bij één ontwikkelaar "op een lijn zat". We helpen je met stap 1 via de onderstaande knop, het is dan aan jou om zelf stap 2 te zetten.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen