David lekte zijn methode om van jouw app-idee een succesvolle app te maken, in de podcast “App je ff?” van Coffee Digital. Hosts Marthijn de Vries en Fabian Giger (rechts) voelen app-expert David aan de tand in hun podcast.

Lees hieronder de methode die David van AppSpecialisten lekte:

Aanleiding: Gestopt met nutteloze apps

In mijn vroegere carrière als app bouwer ontdekte ik dat er veel apps bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. Zo bouwde ik zelf een app gericht op studenten met evenementen vanuit de gemeente, maar na de lancering werd er nauwelijks gebruik van gemaakt. Toen ben ik op mijn doelgroep afgestapt. En wat bleek? Die studenten hadden het al zó druk met activiteiten (vrienden, school, uitgaan, sport, familie) dat ze totaal geen behoefte hadden aan nog meer uitstapjes. Toen besefte ik: dit moet anders. Dus ben ik gestopt met apps bouwen — dat laat ik sindsdien over aan partijen zoals Coffee IT — en focus ik me nu op het conceptuele aspect van app ontwikkeling en het financiële plaatje.

Mijn rol is nu het begeleiden van mensen met app-ideeën van concept tot lancering. We ontrafelen de essentie van het idee, laten het uitgroeien tot een gevalideerd concept en onderzoeken hoe we geld kunnen verdienen met de app. Dit proces omvat verschillende trajecten, waaronder een App Boost gesprek van 30 minuten met gratis tips en een half jaar durende App Takeoff voor verdere samenwerking richting de succesvolle lancering van jouw app.

Gelekte methode: A TO APP

Een groot deel van mijn tijd gaat naar het delen van gratis informatie over apps via mijn kennisbank op deze site, video’s op Youtube en de podcast “Een Eigen App” op Spotify. Mijn boek “Maak een App als een Baas” introduceert het A TO APP stappenplan. Normaal dus alleen beschikbaar als je het boek koopt, nu 'lek' ik de methode uit dit boek in de podcast en dit artikel.

We nemen dit stappenplan onder de loep met een voorbeeld van Fabian, de co-host van de podcast “App je ff”:

Fabian werkt 's avonds en in het weekend aan zijn auto. Met goede instructies zou dit voor iedereen mogelijk moeten zijn. Zijn idee is een app waarin je instructies krijgt en onderhoudspakketten voor jouw auto kunt bestellen. Tot nu toe heeft hij het idee alleen in zijn hoofd. Dat moet dus worden uitgeschreven! Wel heeft hij onderzoek gedaan naar concurrentie, om te zien of zijn idee kans maakt. Zo heeft hij gekeken naar een soortgelijke app die bouwvoertuigen voor korte termijn leaset. Het eerste wat hij moet doen, is zijn idee delen. Het delen van ideeën bevordert groei en helpt anderen betrokken te raken. Het testen van het idee gaat verder dan enquêtes; het vereist direct contact met de doelgroep om aannames te valideren.


Stap 1: De A van Aandacht

Het eerste dat je doet is je idee delen. Want nee, ondanks de verhalen die de ronde doen over chemische formules die worden ontfutseld of uitvindingen die door een ander worden onthuld en verkocht, komt het in de praktijk niet voor dat ideeën worden gestolen. Want men is altijd veel meer gehecht aan hun eigen idee dan dat van een ander.

Het positieve is dat je juist veel meer groei van jouw app idee bevordert als je het met anderen deelt! Want de hulp van anderen heb je écht nodig. Zo zou een concurrent uit het voorbeeld van Fabian na het delen van zijn idee hem eerder helpen dan dat hij er last van zou krijgen.

Dus geef je app-idee voldoende aandacht, maar laat anderen ook toe aandacht te geven aan jouw app-idee.

Stap 2: De T van Testen

Voor de testfase heb je nog geen app nodig. Gooi geen enquête over de schutting, gebruik geen standaard analyses: ga zelf op je doelgroep af. Uit je gesprekken en tests met je doelgroep, moet blijken dat jouw app succesvol gaat worden.

Je maakt een lijstje van functies die je in je app wil hebben. Je gaat vervolgens na welke problemen je daarmee wil oplossen. Uit die problemen filter je de aannames. Die aannames zet je om in vragen, welke je test bij je doelgroep. Het belangrijkste is dat je de juiste vragen stelt. Niet wat mensen willen hebben, maar wat ze nu doen en waar ze tegenaan lopen.

Een voorbeeld: Henry Ford, oprichter van de Ford auto’s, leefde in een tijd van ruiters, maar wilde auto’s verkopen. Dus als hij zou vragen hoe mensen sneller wilden reizen, had men gezegd: een sneller paard. Maar hij wilde geen krachtvoer gaan maken of paarden gaan fokken. Hij wilde auto’s verkopen! In plaats van te vragen waarom men auto’s zou willen kopen, vroeg hij wat de problemen waren met paardrijden. Zo kreeg hij antwoorden zoals: je gaat ervan stinken, je kan maar met maximaal twee mensen op een paard, het is modderig met op- en afstappen. Dus, om het stinken in de auto te voorkomen, moet je niet in dezelfde ruimte zitten als de motor. Je moet ervoor zorgen dat je minstens twee mensen kwijt kan in de auto. En je hebt deuren aan twee kanten, zodat je bijrijder op de stoep kan uitstappen.

Kortom, Fabian moet zijn doelgroep niet vragen wat ze zouden willen hebben (een sneller paard is in zijn geval een gerepareerde auto) maar waar ze tegenaan lopen. Dan zou uit zijn onderzoek kunnen blijken dat men af en toe gewoon even inzicht van een professional nodig heeft. Dan is een volledige begeleiding dus niet nodig, maar kortstondige, kwalitatieve input.


Stap 3: De O van Omzet

Na het testen is het tijd om naar het financiële aspect te kijken. Hoe ga je geld verdienen met je app? Dit is een cruciale vraag, niet alleen voor jezelf maar ook voor potentiële investeerders. Het is belangrijk je te richten op waar de behoeften van je doelgroep liggen en je verdienmodel daarop te baseren.

Stel, Fabian ontdekt dat zijn doelgroep geen behoefte heeft aan pakketten, omdat ze hun vaste leveranciers al hebben. Maar het bleek ook uit zijn gesprekken dat mensen behoefte hebben aan korte input momenten. Dan weet je dat je je daar verder op moet gaan focussen en je verdienmodel op die gedachte kunt baseren.

Je kunt dan natuurlijk nog veel meer ideeën bedenken, maar uiteindelijk moeten die ook eerst gevalideerd zijn, wil je daar een duidelijk verdienmodel aan koppelen. Pas dan is het een redelijk idee om geld uit te gaan geven.

Stap 4: De A van Architectuur

Je bouwt nog geen app, maar bouwt het na met bestaande tools. Bijvoorbeeld: Flitsmeister. Je maakt een gratis WhatsApp groep waarin mensen flitsers kunnen melden. Dit is je MVP; je minimum viable product. Zo kun je met gelimiteerde middelen op kleine schaal erachter komen of het werkt en pas dan door investeren.

Juist omdat het jouw product is, heb je de mogelijkheid jouw creatieve ideeën in jouw app te verwerken.

Stap 5: De P van Partner

Als je je kansen nog meer wilt vergroten en snel de markt op wil gaan, heb je echt een zakelijke partner nodig. Denk aan een compagnon of een ander bedrijf. De consumentenmarkt is echt geen gemakkelijke. Probeer maar gericht te adverteren op een markt met miljoenen gebruikers.

Het is veel eenvoudiger om te richten op een eerste partner: een bedrijf. Een doelgroep die jouw app nodig heeft, die er baat bij heeft te investeren en waarmee je jouw app kan laten groeien.

Delen is de vermenigvuldiger van de kans op succes voor jouw app idee. Daarom is goed partnerschap zo belangrijk.

Stap 6: De P van Perfectioneren

Je hebt je app nooit écht helemaal af. Kijk maar naar Google: ze blijven constant bezig met kleine verbeteringen om zaken te optimaliseren of nieuwe ideeën te testen. Op die manier willen ze huidige gebruikers behouden en nieuwe gebruikers aantrekken. Dat ga jij straks ook doen (als het goed is!).

Blijf itereren (steeds in kleine stapjes verbeteren) en blijf in contact met je doelgroep. Juist omdat het jouw product is, heb je de mogelijkheid jouw creatieve ideeën in jouw app te verwerken. Zo sprak ik vorig jaar een growth hacker die werkt aan een app waarbij experts en consumenten met elkaar worden verbonden. Zij vond dat de experts te veel taalfouten maakten, dus vroeg ze haar experts voorgeschreven berichten te gebruiken. Ze verwachtte hiermee meer klanttevredenheid te krijgen. Maar in de cijfers zag ze dat het gebruik juist terugliep. Ze kwam erachter waarom dat was door met gebruikers te praten: de consumenten dachten door alle formele berichten dat ze met een chatbot aan het praten waren! Door dit resultaat had ze de verandering teruggedraaid en een ramp voorkomen. Gewoon, door te luisteren naar haar klanten.

Let daarbij wel op: alleen luisteren naar je klanten is niet voldoende. Luister, maar zorg dat het een proces op gang brengt en je de feedback niet klakkeloos doorvoert. Want soms komt de feedback enkel vanuit een klein deel van je doelgroep, of blijkt dat een andere groep het weer onprettig vindt..

Krijg de Sneak peek van het hele boek

Met deze A TO APP methode kom je al een heel eind. Maar wellicht heb je behoefte aan nog meer tips en tricks voordat je jouw app idee durft te delen met de buitenwereld of experts zoals ik. Daarom deel ik eerst iets met jou: de sneak preview van mijn boek ‘Maak een App als een Baas’, waarin je ook de A TO APP methode verder toegepast wordt en je een volledige samenvatting van het boek krijgt. Je downloadt ‘m hieronder:

Boek icoon
Direct toegang tot dit boek?
Boek Maak een App als een Baas
Krijg de beste delen van 'Maak een App als een Baas' direct in je mailbox

Met de Sneak Peek krijg je:

✔️ Het stappenplan dat normaal alleen in het betaalde boek beschikbaar is

✔️ De e-book samenvatting van het hele boek

✔️ Het gratis luisterboek A tot App Stappenplan


Het boek Maak een App als een Baas krijg je binnen een werkdag voor €19,95. Of krijg nu direct de beste delen van dit boek in je mailbox voor €0:

-David van AppSpecialisten