Nieuw verdienmodel voor apps zorgt voor ongekende inkomsten

Veel apps maken gebruik van in-app purchases om hun geld te verdienen. Maar slechts 5% doet daadwerkelijk zo’n aankoop. Wat doe je met de andere 95%? Dat vraagt om een nieuw verdienmodel voor apps!

Dat is nu juist wat het Amerikaanse TheoremReach heeft bedacht. Het klinkt heel lucratief dus ik voelde de oprichter, Tom Hammond, hierover aan de tand.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

verdienmodel voor appsHoe ben je op het idee gekomen?

TheoremReach is begonnen vanuit de gedachte dat het traditionele verdienmodel voor apps achterhaald is. Want hoe verdien je geld aan gebruikers die niet willen kopen én er weinig geld aan uitgeven? Tegelijkertijd zagen we een groot probleem bij marktonderzoekers. Die willen weten hoe consumenten zich gedragen om zo hun aanbod te verbeteren. Ze zijn nu nog aangewezen op zogenaamde Panels, maar die zijn vaak onbetrouwbaar omdat mensen maar wat invullen. Met TheoremReach slaan we 2 vliegen in één klap. Gebruikers hoeven geen geld uit te geven, maar vullen een korte enquête in. Marktonderzoekers krijgen tegelijkertijd betere gegevens. Win-win!

verdienmodel voor appsHoe gaat dat dan in zijn werk?

App gebruikers geven nauwelijks geld uit en een advertentie bekijken vinden ze niet leuk. Als gebruikers wordt gevraagd om te betalen voor een in-app aankoop, dan bieden wij een beter alternatief. Wij geven ze de mogelijkheid om een korte enquête in te vullen en te vertellen over hun eigen leven. Dat is veel laagdrempeliger dan een in-app aankoop. Zo’n 5% van gebruikers doet een in-app aankoop. We hebben gemerkt dat 30% van gebruikers een enquête invult!

De resultaten van de enquête stellen we anoniem beschikbaar aan marktonderzoekers. En dat levert veel meer op dan een advertentie bekijken. De inkomsten van één enquête invullen staan gelijk aan wel 100 tot 400 advertenties bekijken(!). Dat betekent dat een app eigenaar meer kan verdienen én een gebruiker minder vaak onderbroken wordt in het gebruik van de app.

TheoremReach biedt een platform waarop marktonderzoekers hun enquêtes aanleveren. App eigenaren maken met hun programmeur een koppeling naar ons platform via de zogenaamde SDK. Via het platform worden de juiste enquêtes dan automatisch gekoppeld aan de juiste gebruikers. Als laatste zorgen we er ook voor dat de gebruiker een fijne ervaring heeft. Zij maken eerst een profiel, krijgen te zien welke enquêtes bij hen passen en vullen hem daarna in. En ons slimme algoritme zorgt ervoor dat gebruikers worden geweerd die valse antwoorden invullen in de enquête.

"Niet 5% maar 30% van gebruikers gaan betalen!"

verdienmodel voor appsHoe werkt TheoremReach in de praktijk?

Het beste voorbeeld kan ik geven aan de hand een app met veel waardevolle content. Daaronder vallen bijvoorbeeld game-apps, maar ook apps met bijvoorbeeld kranten- of kaarten-apps. Een droom-klant voor ons is de game-app Clash of Clans. Zij maken waardevolle content voor hun game in de vorm van diamanten waarmee je upgrades kunt kopen. Wij zorgen er dan voor dat gebruikers die nu nog niet betalen over de streep worden getrokken. Als ze in de app kiezen voor “diamanten kopen”, komen er verschillende betaalmethodes. Dat kan dus met een in-app aankoop, maar nu ook door het invullen van een enquête. Dan gaan gebruikers stap-voor-stap door de enquête. En achteraf krijgen ze gewoon hun diamanten. De eigenaar van Clash of Clans (Supercell), ontvangt hetzelfde bedrag als bij een in-app aankoop. Maar er worden méér gebruikers overtuigd om een aankoopt te doen: niet 5% maar 30% van gebruikers gaan betalen!

verdienmodel voor appsKun je een voorbeeld geven van wat TheoremReach heeft opgeleverd voor een van jullie klanten?

Een voorbeeld van een app waarbij we dit verdienmodel hebben toegepast is de 'Caller ID Faker', in Amerika. Dit is een app waarmee je kan bellen zonder dat je échte telefoonnummer er staat. Dit kan dus leuk zijn om grapjes met je vrienden uit te halen maar ook handig als je bijvoorbeeld vanaf je werk telefoon wilt bellen, zonder op je werk te hoeven zijn. De app is nu nog niet beschikbaar in Nederland, maar dat kan in de toekomst nog komen. Gebruikers krijgen een hoeveelheid minuten waarmee ze kunnen bellen. Willen ze meer minuten krijgen? Dan kunnen ze zelf een enquête uitkiezen om in te vullen zodat ze weer kunnen bellen. De app zelf is al tussen de 1 en 5 miljoen keer gedownload, nou reken maar uit hoeveel enquêtes je daaruit kan krijgen als 30% ze invult. Deze enquêtes worden weer doorverkocht aan marktonderzoekers. 

verdienmodel voor apps

verdienmodel voor appsZijn er zaken waar mensen die dit willen toepassen voor hun app rekening mee moeten houden?

Op dit moment zijn er minder opties voor Nederlandse apps. Maar in het afgelopen jaar zijn we keihard gegroeid, zo’n 600%! De groei van aangesloten apps en aangesloten marktonderzoekers gaat hand in hand. Sinds ons platform af is, hebben al heel veel marktonderzoekers in de VS aangesloten. In totaal zijn er inmiddels 10 miljoen enquêtes uitgezet. Dat gaat dus hard. In Europa zijn we ook flink bezig, in Duitsland hebben we op een gemiddelde dag 200 tot 500 enquêtes beschikbaar waar gebruikers aan gekoppeld kunnen worden. Nederland is een kleinere markt, met zo’n 20 tot 100 enquêtes per dag. Het aanbod van enquêtes in Europa is dus minder, maar we leggen er steeds meer focus op en het groeit hard.

verdienmodel voor appsHeb je nog tips voor het maken van een verdienmodel voor apps?

Het belangrijkste waarop je moet focussen is het waardevol maken van je app. Als gebruikers je app en zijn uitbreidingen zien als waardevol, dan zijn sneller bereid te betalen om een enquête in te vullen. Kortom: creëer eerst waarde, voordat je gaat denken aan het verdienmodel.

Als je dit achter de rug hebt en met je verdienmodel aan de slag gaat, zorg dan voor diversiteit. Sommige gebruikers vinden het niet erg om te betalen en doen graag een betaalde in-app aankoop om snel geholpen te worden. Anderen moeten over de streep getrokken worden om een aankoop te doen. Bij die groep kan TheoremReach een bijdrage leveren. Écht luie gebruikers zullen nooit een bijdrage leveren. Met een advertentie tussendoor zou je zelfs aan deze groep iets kunnen verdienen. Geef gebruikers dus de keuze in verschillende methodes hoe ze willen betalen of bijdragen. Dat zorgt voor meer tevreden gebruikers en hogere opbrengsten. Uiteraard zal het een programmeur tijd kosten om iedere methode te implementeren in je app, dus dat kost ook meer geld. Daarom is het slim om een goede balans te zoeken tussen inkomsten en uitgaven. Mijn ervaring is dat meerdere methodes in je app zetten pas interessant wordt als je app groeit naar 100 gebruikers per dag.

"Met behulp van het VerdienmodelSjabloon kun je 14 verdienmodellen (!!) vergelijken."

verdienmodel voor appsHoe kunnen mensen hier gebruik van maken?

Er is al een technische implementatie mogelijk via onze SDK’s voor Android, iOS en Unity (games). Maar mensen kunnen voor meer informatie ook contact opnemen via onze website.

 


verdienmodel voor appsHet ideale verdienmodel voor apps vinden (Plus: opbrengsten per gebruiker!)

TheoremReach biedt een interessant verdienmodel. Maar er is meer dan één verdienmodel voor apps!

Met behulp van het VerdienmodelSjabloon kun je 14 verdienmodellen (!!) vergelijken.

In deze PDF vind je de opbrengsten per gebruiker en alle voor- en nadelen op een rij.

Vul je voornaam en emailadres hieronder in, dan ontvang je deze PDF in je mailbox:

-David van AppSpecialisten