Naar de finale!

David: We zitten bij Appril en Appdevcon in Amsterdam, maar kort geleden bevond jij je nog in de VS. Daar was je aanwezig bij een prijsuitreiking van de Apple Design Awards voor apps. Hoe kwam je daar zo terecht?

Jordi: Ik werd gebeld tijdens zijn verblijf in Thailand. Apple aan de lijn; of ik eerst even een NDA, een geheimhoudingsverklaring, wilde tekenen. Door een stormbui heen wist ik mijn bungalow te bereiken, zodat ik de nodige documenten kon tekenen. En toen kwam het vervolg op het verhaal: ik was uitgekozen als finalist voor de inclusiviteitsprijs bij de Apple Design Awards bij het WWDC in Santa Clara. Super gaaf natuurlijk! En ook al heb ik 'm uiteindelijk niet gewonnen – dat is mijn volgende doel – is het een bevestiging van mijn inzet van de afgelopen 10 jaar.

David: Een mooie bevestiging, inderdaad. Maar vertel, hoe kom je met je app terecht op zo'n podium?

Jordi: Om aan zoiets als de Apple Design Awards mee te doen, stuur je eerst je app op naar Apple. Daar krijgen ze natuurlijk ontzettend veel van dit soort aanvragen binnen, dus het is een beetje geluk hebben. Stel, ze vinden dat je app goed bij hun platform aansluit, wordt je app misschien wel gefeatured of staat 'ie in een banner bij de App Store. Uiteindelijk willen ze graag apps en hun ontwikkelaars showcasen die hun platform in goed licht zet. Die ontwikkelaars worden wel eens uitgenodigd voor workshops, waarbij je dan de mogelijkheid hebt om wat contacten te leggen. Zowel met andere ontwikkelaars als met mensen van Apple. Als je ze daarna op de hoogte blijft houden van je werk, wordt de kans op zoiets als zo'n award natuurlijk een stuk groter. Maar het is niet dat je dan op je lauweren kan gaan rusten; je moet blijven ontwikkelen!

Een 10-jarig pad

David: Je komt er dus niet zomaar. Dat geldt vast niet alleen voor het WWDC, maar ook voor je ontwikkeling als app developer. Hoe ben je in de appwereld terecht gekomen?

Jordi: Als student begon ik een opleiding media en cultuur aan de UvA. Daar kreeg ik een enorm breed lesaanbod; zo had ik lessen over de films van Martin Scorsese. Ik had echt geen idee wie dat was. Dat gebeurde me wat vaker, waardoor ik uiteindelijk iets anders ben gaan doen. Management, recht en economie aan de HvA leek me wat interessanter. Ook daar merkte ik dat het me niet bijzonder interesseerde, maar dat jaar kwam ook de eerste iPhone uit. Dat interesseerde me enorm! In mijn tweede of derde jaar kreeg ik de mogelijkheid een stage te doen bij Triple in Alkmaar. Die deden destijds enkel de technische achterkant van apps, maar begonnen net met een designafdeling. Aanvankelijk begon ik er als indistry analist, oftewel excels doornemen en analyses maken. Maar al gauw kon ik aansluiten bij de creatieve afdeling, waar ik mijn carrière als app designer begon. In de komende 8 jaar leerde ik over UX, gebruikerstesten, marketing en sales, apps maken voor (miljoenen) gebruikers en leerde ik net zoveel van andere apps. Na een tijdje begon ik ook meer te leren over programmeren. Het bleek namelijk dat iets wat ik maakte voor programmeurs vaak veel langer duurde om te implementeren dan ik verwachtte. Dus wilde ik het zelf eens uitproberen. Zo werd ik echt een alleskunner op het gebied van apps.

Na mijn tijd bij Triple begon ik als zelfstandige ontwikkelaar. Ik hielp anderen met programmeer- en designwerk. Toen bracht de coronacrisis alles in verandering. Een klus bij een hotel ging niet door, dus zat ik een maand thuis. Genoeg tijd om zelf aan mijn eigen ideeën te werken. Zo kwam ik dankzij mijn vriendin destijds tot het idee om een app te maken voor mensen met voedselallergieën. Dit is uiteindelijk echt een app geworden, Soosee. Hiermee kunnen mensen met voedselallergieën een waslijst aan producten scannen om te zien of ze het wel of niet kunnen eten. De directe feedbackloop met gebruikers die toen ontstond was de bevestiging dat ik dit soort dingen wilde blijven doen.

Rondkomen van je eigen apps

David: Dus je leven als fulltime app ontwikkelaar is me Soosee begonnen. Kon je daar al gelijk van leven, of was dat meer een langzamere verandering?

Jordi: Soosee bracht wel wat op, maar inderdaad niet genoeg om van te leven. Nu heb ik als alleenstaande weinig extra uitgaven, maar je moet toch je huur en levenskosten betalen. Nu ik wat meer apps heb uitgebracht is dat wel gelukt. Ik experimenteer graag met verdienmodellen, dus kan ik mijn risico's mooi spreiden. Als de ene app wat minder oplevert, kan ik dat opvangen met een ander. Ook breng ik apps gratis uit, soms tijdelijk, soms permanent. Daarmee kan ik werken aan mijn netwerk, zonder bang te zijn dat ik geen geld verdien. Kortom, ik wed nooit op één paard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe begin je aan een app?

David: Oké, nooit alles op één app inzetten, duidelijk. En je begint dus ook vaker met gratis apps, voordat je er iets mee gaat verdienen. Is dat onderdeel van een businessmodel?

Jordi: Eigenlijk begin ik nooit met een businessmodel. En ik eindig er tot nu toe ook niet mee! Nee, ik kijk eerst naar wat ik wil maken, welk probleem ik wil oplossen. Daarna experimenteer ik met welk model goed aanvoelt. Uitgebreid onderzoek naar het passende businessmodel doe ik niet echt. Dat kan ik laten omdat ik toch vooral focus op kleine, gerichte apps. Experimenteren is dan gewoon gemakkelijker, want er zit weinig risico aan vast.

Projecten beheersen

David: Dus je houdt je projecten wat kleiner. Een advies dat ik ook aan mensen met een app-idee geef. Jij bent dus het levende bewijs! Maar hoe zorg je ervoor dat je je apps klein houdt, dat ze geen logge, grote projecten worden?

Jordi: Hoe voorkom ik dus "feature creep", hoe laat ik mijn apps niet alsmaar groter worden? Zelf gebruik ik daarvoor de 222-methode. De eerste versie moet in 2 uur te maken zijn. Als dat lukt, heb ik 2 dagen om het ontworpen te krijgen. Vervolgens moet de app in 2 weken uitgebracht zijn. Dat lukt natuurlijk meestal niet, maar dat is helemaal niet erg. Het punt is namelijk dat ik bezig blijf met ontwikkelen. Alles wat ik maak, kan nog nuttig zijn voor een toekomstig project. Als mijn 'mislukte' app uiteindelijk 20 minuten bespaart voor de eerste 2 uur van een volgende app is dat altijd mooi meegenomen. Dat maakt mijn projecten dus haalbaarder.

Leren programmeren

David: Klein houden maakt het haalbaar, én je leert ervan. Over leren gesproken, je hebt dus zelf geleerd om te programmeren. Wat raad je mensen met een app-idee aan die nog niet kunnen programmeren? Zelf gaan doen of aan een ander overlaten?

Jordi: Als je nu begint met je app-idee, raad ik je aan om echt ervaring op te gaan doen als programmeur. Dat helpt je namelijk om van idee snel naar uitvoering te gaan, zonder dat je er uitgebreid over hoeft na te denken. Het ontwikkelen wordt een soort reflex. Natuurlijk kan je dat ook opvangen door met een programmeur te werken. Zo was ik eerst 3 dagen bezig met het ontwerpen van een menuscherm, terwijl dat nu gemakkelijk binnen een dag af is. Mocht het nog niet goed zijn, kun je dat in een update weer bijwerken. Daarnaast heeft Apple ook bepaalde standaarden voor functies en designs, dus die kun je snel toepassen waardoor je tijd bespaart.

De 222-methode waar ik het over had gebruik ik dus voor mijn ontwikkelwerk. Maar als je geen of weinig ervaring hebt kan je die methode ook gebruiken om je ideeën te valideren. Stel je wil een app maken voor conferenties zoals Appdevcon / Appril. Dat hoef je niet helemaal te gaan programmeren. Je kan ook gebruik maken van een bestaande app zoals Instagram. Daarop maak je de nodige accounts aan en upload je het menuschema als post. Daarmee kun je al je eerste tests gaan doen. Maar ja, uiteindelijk heb je echt wel een voordeel als je zelf kan programmeren. Vroeger kon ik bijvoorbeeld slecht inschatten wat de implementatietijd van mijn ontwerpen was. Nu ik alles zelf kan, weet ik dat wel. Aan de andere kant vind ik niet alles even leuk en makkelijk. Zo zou ik mijn marketing misschien eens aan een ander kunnen overlaten, zodat ik meer tijd heb voor de dingen die ik wél leuk vind om te doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navi

David: Goed om te weten; een alleskunner heeft voordelen, maar dingen uit handen geven is ook belangrijk. Dat heeft je gebracht waar je nu bent. Laten we een recent voorbeeld pakken om te laten zien wat je nu dus doet: je app Navi. Kun je daar wat meer over vertellen?

Jordi: Ja, Navi is de app waarmee ik naar het WWDC ben gegaan. Het is een app die ondertiteling en vertaling toevoegt aan FaceTime. Daarvan heb ik dus alles zelf gedaan, van programmeren tot marketing. Sterker nog, je ziet mij in de app ook zelf terug. Voor het onboarding proces heb ik een tutorial opgenomen met mezelf. Zo heb ik een voorbeeld gemaakt van hoe FaceTime er met mijn app uitziet. Daarin wordt wat ik zeg vertaald en laat ik zien welke knop waarvoor werkt. Deze video was een spontaan idee dat ik diezelfde avond heb uitgewerkt. Ik sta dus gewoon voor een witte muur, zonder poespas. Dat klinkt alsof het van lage kwaliteit is, maar in mijn geval helpt het met mijn marketing. Het houdt niet alleen mijn apps maar ook mezelf toegankelijk. Zo kan vraag ik in de app persoonlijk om feedback en hebben mensen een gezicht bij de naam. Dat maakt mensen een stuk minder kritisch en geven ze je app sneller een kans ondanks foutjes die erin zitten. Toegankelijkheid helpt dus een hoop! Vooral als duidelijk wordt dat je doet wat je doet voor de app, niet voor het geld. Dat blijft ontzettend belangrijk voor het succes van mijn apps.

Good Snooze

David: Toegankelijkheid als kern van je marketing. Slim en simpel! Net gaf je een presentatie op het evenement, waarbij je ook je bedrijf introduceerde. Good Snooze. Daarin komt die toegankelijkheid ook terug, toch?

Jordi: Klopt. De insteek is dat Good Snooze een reflectie is van mijn visie. Ik maak graag dingen waar ik blij van wordt – en hopelijk andere mensen ook – en waarbij ik met een goed gevoel naar bed kan gaan met het idee dat ik lekker kan uitslapen. Want ik hoef er niet wakker van te liggen als er iets nog niet goed werkt; dat is dankzij de gunfactor die ik creëer met mijn toegankelijkheid. Zoals ik al zei, mijn gebruikers geven me er feedback over, maar vinden het lang niet zo erg als er iets beter kan of fout gaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marketingtoekomst

David: Dus je hebt een goede band met je gebruikers. Heb je dan ook zo'n goede band met investeerders of financierders?

Jordi: Investeerders en financierders heb ik dus helemaal niet. Daar zit natuurlijk een goede reden achter. Ik vind het heerlijk om te genieten van de vrijheid die ik nu heb. Als ik me nu ga binden aan strategieën en financieringen, ben ik dat kwijt. Zo heb ik ook nog geen plannen om een groot bedrijf op te richten voor mijn apps. Dat zou ook een gevaar kunnen vormen voor mijn authenticiteit, die toegankelijkheid. En juist daar kan ik mijn ontwikkelaarsbestaan op bouwen. Nu is het niet dat ik me verder niet bezighoud met nieuwe dingen ontdekken. Zo ontdek ik stapsgewijs nieuwe dingen. Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen met een stageplek en zie ik hoe dat mijn werk beïnvloed. Ik leer wat ik uit handen kan geven, wat ik iemand kan leren en wat dat doet voor mijn onderneming.

David: Het kan lastig zijn om als eenpitter dingen uit handen te geven. Is dat iets dat je al wist voor je aan je eigen onderneming begon?

Jordi: Nou, ik begon op eerste plaats niet met een onderneming omdat ik wilde ondernemen. Vooral omdat ik leuke apps wilde maken. Toevallig verdient ik er nu mijn geld mee. Ik heb bijvoorbeeld de minor ondernemenschap tijdens mijn studie nooit gehaald!

David: En stel, er zit een Jordi naast je die die minor wel zou hebben gehaald. Hier, op Appril. Wat zou die aan de marketingexperts hier vragen?

Jordi: Die zou vragen wat past bij mijn huidige aanpak. Wat zijn de Quick Wins die ik op mijn proces kan toepassen? Die zou zich ook afvragen hoe de veranderende wereld van app marketing invloed zou hebben op die aanpak. Vooral nieuwe ontwikkelingen in social media advertenties en apps zoals Tiktok. Maar dan wel kunnen blijven bij je eigen normen en waarden. Het voordeel van goede marketing is dat je het 'wow-effect' dat mensen hebben bij het gebruik van je app al eerder kunnen ervaren. Daarmee krijg je ze zover dat ze je app downloaden. Dat doe ik nu door mijn apps eerst gratis aan te bieden en in het openbaar te werken en te delen wat ik doe. Je weet maar nooit welk stukje dat je deelt een connectie kan opleveren. Tot slot zou ik kijken naar welke dingen die ik maak marketable zijn. Zo'n WWDC is gaaf om mee te maken, maar je kan er ook persoonlijke uitingen van maken. Wat posts, memes. Iets wat je hudige identiteit en strategie past.

Tips voor een app-idee

David: Ik vind het super tof om je hier zo te kunnen spreken, Jordi. Maar veel mensen met een app-idee hebben dat (nog) niet gedaan. Wat zou je mensen met een app-idee aanraden?

Jordi: Bevraag jezelf eerst wat de kern is van je idee. Ja, hebt misschien al een eigen doel en visie, maar wat is nou het probleem dat je op wil lossen? Onderzoek dat eerst. Zo kan je jouw doelgroep veel beter vinden. Stel dat je dan over 6 maanden je skills, mensen en geld hebt om je app te maken. Dan heb je nog 6 maanden de tijd om je markt te onderzoeken. Want daar gaat het vaak mis met apps. Het wordt niet goed uitgezocht of je merkt dat je idee bij je onderzoek al niet (goed) werkt. Dus begin met leren, itereren en groeien met je idee.

Om een voorbeeld te geven. Ik heb zo'n 80 app-ideeën in een jaar. Daarvan werk ik er 40 tot 50 uit tot een prototype. Sommige apps komen tot die 2 dagen van mijn 222-methode, enkelen daarvan tot de 2 weken. Uiteindelijk breng ik zo'n 8 apps per jaar uit. Er is dus veel materiaal dat niet direct ergens heen gaat. Maar het geeft me wel de nodige kennis en vaardigheden voor toekomstige projecten. 80 klinkt misschien als veel, daarom zal ik het even nuanceren. Het zijn 80 ideeën die me leuk lijken om te maken, niet dat ik ze 'moet' doen. Als onervaren programmeur heb je misschien niet alle skills in huis om elk idee zomaar uit te proberen, vooral als die vrij technisch van aard zijn. Toch kun je app-ideeën ook op andere manieren uitproberen. Zet je app-idee op je macbook en loop ermee rond op een evenement als deze. Zet het op een papiertje met een QR code, of maak je app op papier na en probeer het uit in een café. Houd het simpel. Ook wanneer je je app uiteindelijk lanceert. Een korte toelichting van je app is meer dan voldoende.

Zet je app-idee op je macbook en loop ermee rond op app events, of zet 'm op papier en probeer het uit in een café!

David: Dus je houdt je projecten altijd simpel, niet alleen voor jezelf maar ook voor je publiek?

Jordi: Ja, dat werkt voor mij en mijn gebruikers het beste. Ik krijg direct feedback via Twitter of via Google Forms. Soms komen mensen naar mij toe, maar regelmatig ga ik er zelf achteraan. Met die formulieren werk ik ook simpel. Soms bestaan ze uit een enkele vraag. Als mensen die dan invullen, vraag ik ze hun e-mail adres achter te laten, zodat ik kan bouwen aan mijn mailinglijst. Dat maakt het sturen van updates makkelijker én zorgt ervoor dat ik die updates kan linken aan de feedback die ik heb gevraagd. En als je toch een goede verstandhouding wil hebben met je gebruikers, reageer dan ook echt op zoveel mogelijk vragen of berichten. Zo zit ik regelmatig op Reddit, waar ik uiteindelijk ook wordt gevraagd om te helpen bij andermans apps. Ik blijf dus actief in contact met gebruikers én andere ontwikkelaars of geïnteresseerden, juist door te delen wat ik doe.

Een laatste boodschap

Tof dat je zoveel hebt willen vertellen, Jordi. Ik heb er zelf een hoop van opgestoken en hopelijk mensen met een app-idee ook! Mocht je als lezer graag meer weten van Jordi en zijn apps, kan je hem volgen op Twitter via @jordibruin. Daar laat hij je zijn werkproces zien en kun je altijd met vragen bij hem terecht. En neem gelijk een kijkje in de App Store op zijn ontwikkelaarspagina Good Snooze.

Checklist 20 gouden tips
Voorkom een wurgcontract!
20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars PDF
Maak je wel de juiste afspraken met een app-ontwikkelaar?

Met de 20 Gouden tips krijg je:

✔️ 20 zaken je moet denken bij een contract sluiten met een ontwikkelaar
✔️ Hoe je ervoor zorgt dat je idee goed wordt geprogrammeerd
✔️ Wat je moet doen om niet in de valkuilen te trappen waar anderen al in zijn getrapt
 

Toegang tot de 20 gouden tips kost normaal €7, nu toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter