Smartphones zijn tegenwoordig niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Je hoeft maar in de trein te stappen en je ziet dat de meeste mensen op zijn of haar smartphone bezig zijn. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? En welke kansen biedt dit voor logistieke bedrijven?
Maak je website 'mobile friendly'
Naast een marketingtool, kunnen er verschillende functionaliteiten van jouw website ingezet worden voor smartphonegebruikers. Denk hierbij aan tracking & tracing, het downloaden van een rapportage of tarief calculatie. Door een mobiele site parallel te laten draaien aan je normale website, krijgen smartphonegebruikers die je website bezoeken direct toegang tot deze functionaliteit.
Zet sociale media in
Sociale netwerken zoals Facebook en Twitter zijn goed voor 50% van al het mobiele internetverkeer. Dit maakt social media een belangrijk marketingmedium en zo wordt het dan ook door steeds meer bedrijven gebruikt. Een goed voorbeeld is UPS, zij hebben in 2010 bijna elk beschikbaar social media kanaal gebruikt voor hun 'New Logistics' campagne. Zo hebben ze gesponsorde artikelen geplaatst op internationale blog, waren actief op Facebook en Twitter en voerden zelfs flash mobs uit om vervolgens op YouTube te plaatsen. Deze leuke en verrassende campagne is een goede manier om (nieuwe) klanten te vinden en binden.
"Apps worden geassocieerd met consumenten, maar dit is zeker niet altijd het geval."
Mobiele applicaties (apps)
Apps worden geassocieerd met consumenten, maar dit is zeker niet altijd het geval! Zo hebben FedEx en UPS hun eigen (business) mobiele applicaties voor iPhone en Android. Het belangrijkste kenmerk van deze apps is tracking en tracing. Er zijn ook andere bedrijven die zakelijke apps hebben uitgegeven, neem bijvoorbeeld de Total Quality Logistics (TQL) applicatie. Deze app is eerst is uitgebracht voor Android en later ook voor de iPhone en iPad beschikbaar gemaakt. Gebruikers kunnen met behulp van de app zoeken naar beschikbare ladingen op kilometers straal, type apparatuur, datum en plaats van bestemming. Daarnaast hebben gebruikers de mogelijkheid om naar beschikbare ladingen te zoeken op basis van de huidige locatie, gebaseerd op de locatiebepaling van hun smartphone. De zoekresultaten worden getoond op basis van ingevulde criteria en laten bijvoorbeeld ook importheffingen zien per lading.
De toekomst van smartphones
Smartphones worden elke dag slimmer. De infrastructuur voor mobiel internet en smartphonehardware wordt steeds sneller en nieuwe technologieën, zoals Near Field Communication (NFC), worden toegevoegd aan smartphones. Het zijn spannende ontwikkelingen die kunnen leiden tot zeer interessante toepassingen in de logistiek en in supply chains.
Nieuwe informatie
Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Wat je bijvoorbeeld echt wel en niet moet doen? Lees dan dit artikel 'Deze 7 valkuilen kent een applicatie ontwikkelaar niet... maar bepalen wel het succes van jouw app!'.
Wil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?
Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan!
Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:
-David van AppSpecialisten