Valt er geld te verdienen met je eigen game app? De case van Mystery Friend

Veel mensen dromen ervan: rijk worden door je eigen game-app te ontwikkelen die door duizend, tienduizend of wel honderdduizend mensen wordt gedownload… De voorbeelden van AngryBirds, WordFeud en Ruzzle zijn erg bekend en triggeren mensen om na te denken over een eigen app. Maar hoe gaat het in de praktijk? De app Mystery Friend is een goed voorbeeld: hoe zorgen de ontwikkelaars dat ze rijk worden?

Mystery Friend

Mystery Friend werd 4 april 2013 gelanceerd voor de iPhone. Het is een 'Wie-is-het?' vriendenraadspel dat je met je Facebookvrienden speelt. Aan de hand van vragen moet je de gezamelijke Facebookvriend van jou en je medespeler raden. Gaaf idee! Maar met een idee alleen ben je er nog niet en aan de lancering ging er dan ook heel wat werk vooraf.

Aanloop

Een succesvolle app is niet een ‘one-time-hit’, maar daar zit een succesvol bedrijf achter. Zo zit Rovio achter Angrybirds, MAG Interactive achter Ruzzle en Bertheussen IT achter WordFeud. Zij bouwen niet alleen deze apps, maar zijn goed geoliede machines die ingericht zijn om succesvolle apps te maken. Dat is ook het geval bij Mystery Friend; de ondernemers achter deze app doen dit niet ‘leuk voor erbij’ maar zijn ruim een jaar bezig geweest met de ontwikkeling.

Promotie

De app-store heeft zoveel apps dat het vaak lastig is om de leukste apps eruit te pikken. Goede promotie is dan ook erg belangrijk en misschien zelfs cruciaal. Probeer ook buiten de app-store je app te promoten bij een gerichte doelgroep. Als dat niet mogelijk is dan moet je er alles aan doen om in de smaak te vallen bij de app-store redactie. Zij kunnen je app promoten door de app te plaatsen op een zeer begeerde plek op de ‘uitgelichte’ pagina. 

Toekomst

Hoe gaat Mystery Friend het nu verder doen? Afhankelijk van de hoeveelheid kritieke massa die ze bereiken (genoeg gebruikers om het doorvertel-effect te vergroten), zal het aantal gebruikers groeien. En of zij gouden bergen gaan verdienen? Het is niet voor iedereen weggelegd, maar aan hun voorbereiding zal het in ieder geval niet liggen. Laten we het hen in ieder geval gunnen door de Mystery Friend app zelf proberen.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo