Van schets naar succes: in 5 stappen een wireframe van je app

Hoe ga je van een app-idee naar een ontwikkelde app?

Ja, het kan even duren. Het kost ook zeker wat. En of het een succes wordt? Ook dat is maar de vraag.

Gelukkig zijn er altijd manieren om jouw app sneller, goedkoper en succesvol(ler) te maken, zoals het maken van een wireframe! En wat mag zo'n wireframe zijn? Het is het skelet van je app, in schetsvorm. Je zet eerst alle basisonderdelen in kaart, voordat je met het vlees (de content) begint.

In 5 stappen maak je een wireframe, waarmee jouw app-idee een succes wordt.

Lees hieronder het artikel of bekijk de video:

video een eigen app maken

Het geheim van de wireframe

Voordat we met die tips aan de slag gaan, is er eerst iets wat je moet weten: het geheim tot het succes van de wireframe.

Het zorgt ervoor dat je app-idee continu verbetert, dat je inzichten krijgt in je gebruikers, dat je weet welke functies populair zijn en welke overbodig.

Het is feedback!

Alleen met feedback krijg je de kennis die je nodig hebt om jouw wireframe te vormen tot een representatief prototype van jouw app.

Stap 1: Schets een wireframe voor je app

Voordat je met volle overtuiging begint aan het uitwerken van je wireframe: een schets hoeft niet perfect te zijn! Sterker nog, de zoektocht naar die perfecte schets verlaagt de kans van je succes zelfs.

Om je op gang te helpen, raad ik je aan om te beginnen met een template. Een tekening van een smartphone welke je lekker kan invullen zoals je zelf wil. Gebruik daarvoor een potlood en papier. De verleiding om achter je computer te kruipen is misschien groot, maar je bent echt veel creatiever met een pen in de hand.

Daarnaast helpt het enorm met het bestrijden van dat perfectionisme dat op te loer ligt. Gebruik dus liever een hele stapel papier, zodat je altijd een nieuwe versie van je schets maakt.

Stap 2: Gooi je schetsen weg

Oké, je moet er wel ééntje bewaren. Anders heeft het natuurlijk weinig zin. Maar wanneer je aan het schetsen bent, heeft het weinig zin om een geschiedenis van al je schetsen bij te houden. Het houdt je alleen maar vast in je eerste schets, terwijl het doel is om door te schetsen tot je er bij eentje komt die jou bevalt.

Let op! De schets hoeft nog steeds niet perfect te zijn! Het gaat erom dat het laat zien wat jij wil laten zien, zonder dat je een opleiding technisch tekenaar hoeft te volgen.

Stap 3: Zet je schets in Marvel POP

Nu heb je je laatste schets voor je neus. Dat ziet er misschien al redelijk uit, maar er mist nog wat. Iets wat jouw schetsen echt tot leven brengt.

Daar helpt Marvel POP jou bij. Met deze app zet je jouw schetsen om in een interactief prototype. Dat gaat heel eenvoudig en snel.

Je maakt wat foto's van je schetsen. Die upload je naar de app, waar je per foto aangeeft welke knoppen er zijn en wat ze moeten doen. Linkjes naar andere schermen werken ook. Als je dan klaar bent met het maken van het prototype, kun je deze ook echt op je smartphone gebruiken. Het is nog geen 'echte' app, maar je kan al door je schets heen swipen, tappen en sliden.

Mocht je er tijdens het testen van je interactieve prototype achter komen dat het allemaal toch net niet naar verwachting werkt, heb je zo weer een nieuwe versie door de vorige stappen weer uit te voeren. Je hebt immers al een schets die redelijk in de buurt komt. Een velletje of twee later ben je weer terug in Marvel POP.

 

Stap 4: Test je app wireframe met gebruikers

Je kan nu zelf lekker gaan testen met je prototype in Marvel POP. Maar nu komen we bij het gedeelte waar het grote geheim van de wireframe vandaan komt. En daar wil je natuurlijk gebruik van maken! Je wil die feedback hebben om van jouw app-idee een top idee te maken.

Dat doe je simpelweg door je idee te delen. Dankzij de interactieve versie van jouw app-idee kan iedereen met een smartphone (of jouw smartphone) jouw app uitproberen en feedback geven. Zo kom je meer te weten over gebruiksvriendelijkheid en krijg je tips en ideeën van testgebruikers.

Toch is er 1 ding waar je geen antwoord op krijgt: gaan ze jouw app ook echt gebruiken? Iemand kan namelijk zeggen van wel, maar het is nog lang geen belofte. Daarvoor doe je marktonderzoek. Dan kijk je echt of jouw app-idee kans maakt op de markt. Dat kun je zelf doen, of samen met een externe partij.

Soms krijg ik wel eens van mensen te horen dat ze bang zijn om hun app-idee te delen met anderen. Want wat als je idee wordt gestolen? Ik heb inmiddels meer dan 700 mensen geholpen met hun app-idee en van niet één is het app-idee gestolen. Maak je daar dus vooral geen zorgen over. Deel dat app-idee van je en neem de feedback mee in je schetsproces.

Schetsproces? Ja, ook met deze feedback ga je terug naar de tekentafel. Je krijgt namelijk niet voor niets feedback. Je app is nog lang niet af en er valt altijd wel iets te verbeteren. Dus gooi die oude schetsen weer op de stapel met propjes en verbeter, verbeter, verbeter!

Vraag uit de livestream

Tijdens de livestream over het maken van je wireframe in 5 stappen kreeg ik een vraag van Nienke. Zij vroeg:

"Hoi David, kan ik deze tools ook gebruiken als ik mijn app-idee wil pitchen aan investeerders? Of raad je aan dat je dan een uitgewerkt concept laat zien?"

Een goede vraag! Want ja, er zit een verschil in wat je (beter) wel of niet kan doen met je prototype. Als je nog in de schetsfase zit, is het beter die voor jezelf en je testgebruikers te houden. Tijdens een pitch prikt een investeerder snel door je schetsen heen. Maar sta je daar te presenteren met een uitgewerkt prototype, dan is de kans veel groter dat ze aanhaken. Met een mooi voorbeeld die zelfs op de smartphone van de investeerder werkt, is het namelijk nog maar een kwestie van ontwikkelen en op de markt brengen.

 

Stap 5: Verbeter je app wireframe

Zo, je hebt nu als het goed is een stroom van feedback waarmee je jouw schetswerk naar een hoger niveau tilt. Maar na een tijdje heb je een punt bereikt dat er niet heel veel meer aan jouw wireframe verandert. Je overweegt zelfs al om jouw prototype te presenteren voor investeerders. Dit is het moment waarop je in Marvel POP je wireframe gaat pimpen!

Met deze app maak je van die interactieve schetsen een grafisch aantrekkelijk prototype. Upgrade je wireframe met blokken, iconen en lettertypen. Daarmee laat je jouw visie zien voor de looks van jouw app. Dit helpt niet alleen bij het testen, maar ook het overtuigen van toekomstige investeerders of ontwikkelaars.

Video: How-to wireframe

Heb je de stappen nou doorgelezen of via de video bekeken, maar heb je toch even een extra voorbeeld nodig? Dan heb ik voor jou een how-to video, waarin ik je meeneem door het proces van het wireframen. Je zult zien dat je daarna binnen no time je eerste wireframe klaar hebt staan! Klik:

video een eigen app maken

Van A tot App Stappenplan maken

Een prototype zoals een wireframe is een ontzettend belangrijke stap richting jouw eigen app. Maar het is maar één stap in de juiste richting. Want met alleen een wireframe kom je er natuuurlijk niet. Daarom heb ik voor jou het van A tot App Stappenplan ontwikkeld. Daarmee krijg je in één overzicht hoe je van A tot App komt. Download het stappenplan hieronder.

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo