Waarom M-commerce werkt op tablet maar niet op smartphone

'Verkopen op mobiel, daar kan je niet omheen!'; 'Iedereen loopt met een mobieltje rond, daarop wil je toch ook je producten verkopen?'; 'Terwijl een consument onderweg is maakt hij veel eenvoudiger kleine aankoopbeslissingen': je hoort van veel mensen dat je niet meer om mobiele-commercie (M-commerce) heen kan. Maar is dat wel zo?

m-commerceKijken, kijken, niet kopen

Volgens Google worden 40% van de zoekopdrachten door consumenten gedaan op hun mobiel. Dat betekent een grote kans voor online retailers en m-commerce, toch? Nou, niet meteen. Een onderzoek dat Blue Mango deed voor een grote telecomprovider bleek dat het twee keer zoveel moeite (en geld) kost om een klant mobiel een bestelling te laten doen, dan op een pc. Maar waarom? Omdat een consument zich graag mobiel oriënteert op een aankoop, maar pas thuis, op een groot scherm de beslissing maakt.

m-commerceGroter scherm = meer verkopen

Op een groter scherm kopen consumenten sneller een product. Als zij namelijk in één scherm alle informatie bij elkaar hebben om hun beslissing te maken, dan kúnnen ze deze beslissing ook maken. Op een klein mobiel scherm moet een consument veel scrollen om alle informatie te zien en daardoor is het vergelijken en begrijpen van informatie lastig. Laten die twee aspecten nou juist essentieel zijn voor een goed aankoopproces. Bovendien bevinden de kleine mobiele schermen zich juist buitenshuis. In een overvolle trein met je mobieltje in je handen zul je minder snel de beslissing nemen voor een nieuw telefoonabonnement. Dat doe je veel liever in een zakelijk omgeving: achter je bureau aan de pc. Of beter nog, op de bank met je tablet.

"Zoals blijkt oriënteren klanten zich vooral mobiel, dus ondersteun hen in dit proces."

m-commerceMeer verkopen op tablets met m-commerce

De kracht van tablets is dat ze een redelijk groot scherm combineren met hun gebruik in een ontspannen omgeving, thuis op bank of zelfs in bed. Op die plek maak je snel een aankoopbeslissing. Dat bleek niet alleen uit het onderzoek van Blue Mango (een verkoop realiseren op een tablet kost gemiddeld 7% minder dan op de pc), maar ook uit het praktijkvoorbeeld van de Bol.com Blits-app. Deze iPad-app van app-ontwikkelaar Touchwonders zorgt voor een nieuw type verkoop: couch-commerce, m-commerce met een ontspannend tintje.

m-commerceKopen op de bank

De Bol.com iPad-app leverde interessante statistieken op. De app wordt namelijk voornamelijk gebruikt tussen 20:00u en 00:00u en in het weekend. Daarnaast zorgt de app voor gemiddeld 19% meer verkopen dan vanaf de pc. Deze geanimeerde infographic geeft een goed beeld van wat de iPad-app doet voor de omzetten van Bol.com.

M-commerce is dead, long live M-commerce

M-commerce is het verkopen op mobiel. Maar verkoop via smartphone hoeft niet het doel te zijn van een mobiele website of app. Zoals blijkt oriënteren klanten zich vooral mobiel, dus ondersteun hen in dit proces. Richt je mobiele website of app zó in dat de waarde van jouw merk blijf hangen en zij hun aankoop af kunnen maken op een pc of laptop. Of wellicht lok je hen via hun mobiel wel jouw offline winkel in. Kijk dus op mobiel verder dan de verkopen, maar juist het ondersteunen en binden van je klanten

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Bijvoorbeeld ontdekken hoe je geld kan verdienen met apps? Lees dan dit artikel over geld verdienen met apps.

 

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten