Als mensen denken aan app-ontwikkeling, dan staan ze vaak vooral stil bij de kosten van een app zelf. Maar na de ontwikkeling moet je je app natuurlijk ook onderhouden! Hoe dat in zijn werking gaat? Wie kan ons dat beter vertellen dan een app bedrijf zelf?
Daarom interview ik deze week Joost Saanen van app bedrijf Kabisa. Kabisa is gespecialiseerd in het ontwikkelen van maatwerksoftware-, web- en mobiele applicaties.
Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:
Wat komt er allemaal kijken bij het onderhouden van een app?
“Onderhoud” wordt nog wel eens vergeten of krijgt niet genoeg aandacht als het gaat om het ontwikkelen van een app. In de wereld van mobiele telefoons maar ook van apps zijn er constant veranderingen gaande. Een app die in de appstore wordt gezet blijft niet zomaar jaren werken. De omgeving van deze app verandert sterk.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuw type smartphone waar jouw app ook op moet werken. Mocht het nodig zijn, dan wil je dat je app snel wordt geüpdatet. Ook wetgeving kan een reden zijn om een update op een app door te voeren. Daarnaast is een technische verandering ook vaak een reden voor onderhoud. Als Apple een nieuwe iOS update introduceert, moet de app daar ook op functioneren.
Maar het kan ook zijn dat je als eigenaar van een app nieuwe inzichten krijgt en nieuwe functionaliteiten wilt inbouwen. Het is dan handig wanneer je een leverancier hebt die dat snel voor je kan doen. Dan hoeft er niet een geheel project voor opgestart te worden!
Je doet er verstandig aan om het verwerken van veranderingen en nieuwe functionaliteiten vast te leggen in een onderhoudscontract.
“Voorkomen is beter dan genezen.”
Hoe heeft het onderhoud van app zich de laatste jaren ontwikkeld?
Een app is tegenwoordig meestal niet meer een los onderdeel, maar juist van een gedeelte van een software platform. Apps maken namelijk steeds vaker deel uit van belangrijke bedrijfsprocessen. Daardoor is het onderhoud van een app de laatste jaren ook steeds belangrijker geworden. De apps van tegenwoordig communiceren steeds meer met andere onderdelen van het software platform. Hierdoor is het nodig dat niet alleen de app, maar ook de achterliggende servers en systemen altijd blijven werken! Dit geldt zeker voor de categorie ‘always connected’ apps.
Werken jullie als app bedrijf met onderhoudscontracten? Waarom?
Jazeker! Vooral voor apps die onderdeel van bedrijfssystemen zijn, is een onderhoudscontract een must. Bij deze essentiële apps voor bedrijven zijn de kosten van een niet-werkende app, vele malen hoger dan de kosten van een onderhoudscontract.
Een onderhoudscontract is belangrijk zodat jouw zorgen weggenomen worden. De app blijft werken en is er toch een probleem? Dan is er altijd een team met specialisten die klaar staat om je te helpen.
Het is niet alleen de eigenaar van de app die zich zorgen moet maken of een app altijd werkt. Hij moet hier op tijd over worden geïnformeerd door zijn leverancier, ofwel het app bedrijf. Het app bedrijf moet deze ontwikkelingen bewaken en monitoren. De pro-activiteit van zo’n app bedrijf is dus erg belangrijk. Zij moeten actie ondernomen hebben voordat iets écht een probleem wordt. Voorkomen is beter dan genezen.
*Programmeur Joost Saanen in gesprek met een klant.
Kun je iets vertellen over de kosten van zo'n onderhoudscontract?
Een onderhoudscontract bestaat in verschillende vormen. De kosten zijn afhankelijk van een aantal onderdelen. Hoe complex is de applicatie? Hoe snel wil je dat je geholpen wordt bij een incident en wil je dat dit 24/7 gebeurt? Uiteraard is dit ook per applicatie verschillend en daarom ook moeilijk te zeggen. Bij Kabisa werken we vaak met bedrijfskritische apps, hierbij kost het onderhoud van de app en de achterliggende systemen jaarlijks ongeveer tot 20% van de aanschafprijs. De taken die onderdeel zijn van het onderhoud bepalen vaak de concrete prijs.
Waar moet je rekening mee houden als je zo'n contract afsluit?
Ten eerste moet je rekeninghouden met de reactietijden, je kan bijvoorbeeld afspreken dat het app bedrijf reageert binnen 1 uur. Daarbij moet je ook rekening houden met het ‘servicewindow’. Dan reageert het app bedrijf bijvoorbeeld binnen kantoortijden en zaterdag. Ten tweede is het belangrijk om na te gaan wat het kennisniveau van het app bedrijf is, als het gaat om je app. Hoe wordt die kennis op peil gehouden met de veranderingen in het app landschap? Hoe goed kent je app bedrijf jouw organisatie eigenlijk? Horen de koppelingen van de app naar andere systemen bij het contract, of zijn die ergens anders ondergebracht?
Het allerbelangrijkste is dat de communicatie tussen jou en het app bedrijf voorspoedig verloopt. Je kan ervoor zorgen dat er een vast aanspreekpunt is waar je bij terecht kan. Daar wordt een document voor opgesteld, de zogeheten authorisatiematrix. Hier staat precies in wie waar verantwoordelijk voor is. Als je dan vragen hebt of problemen wilt melden, weet je met wie je moet communiceren. Stel ook vast wat er gebeurd als je aanspreekpunt op vakantie is of het bedrijf verlaat.
"Gelukkig had deze app eigenaar een goed onderhoudscontract voor het hele platform."
Kun je een praktijkvoorbeeld geven waarin een onderhoudscontract handig was geweest?
Een voorbeeld waaraan ik heb meegewerkt is een groot logistiek bedrijf die een bedrijfsapp heeft laten ontwikkelen. Met deze app kan er aan vrachtwagenchauffeurs worden doorgegeven bij welke afdeling ze hun vrachtwagen kunnen lossen. Per dag rijden er zo’n 400 vrachtwagens op en neer. Je kunt je misschien voorstellen wat er gebeurt wanneer zo’n app dan niet meer werkt... Vrachtwagens weten niet meer waar ze naar toe moeten en hierdoor ontstaan files en onduidelijkheid. Kortom een grote chaos en vertraging!
In dit specifieke geval was het niet de app die problemen gaf, maar de server waarmee werd gecommuniceerd was offline.
Een app die met al die verschillende bedrijfsprocessen werkt, heeft ook verschillende leveranciers. Gelukkig had deze app eigenaar een goed onderhoudscontract voor het hele platform. Dus niet alleen voor de app maar ook voor de servers er omheen. Dit zorgde ervoor dat de verschillende leveranciers elkaar niet de schuld gaven. Eén aanspreekpunt die ging zorgen dat het goed kwam. Er werd een fallback omgeving ingericht, een soort back-up met gegevens waar je op terug kan vallen. Binnen enkele (!) minuten werkte alles weer, er was geen vrachtwagenchauffeur die er iets van had gemerkt.
Zaken doen met app-ontwikkelaars
Zo, nu weet je meer over het onderhouden van een app en waar je rekening mee moet houden. Een samenwerking met een app bedrijf is natuurlijk méér dan dat.
Om je hiermee op weg te helpen geef ik je tips voor het zaken doen met app-ontwikkelaars.
Vul hieronder je e-mailadres in en krijg direct toegang tot de PDF ’20 tips voor zaken doen met app-ontwikkelaars’.
PS Ben je op zoek naar een app-ontwikkelaar die in de buurt zit? Bekijk dan eens de vergelijkingen van:
- 13 Amsterdam app ontwikkelaars
- 10 Eindhoven app ontwikkelaars
- 5 Rotterdam app ontwikkelaars
- 10 Utrecht app ontwikkelaars
-David van AppSpecialisten