De Amerikaanse president Trump sluit de grens voor Europeanen. De koers van de AEX-index valt met zo'n 34%. En premier Rutte roept het land op om binnen te blijven. En ook ik sluit aan bij het advies om ouderen en de zorgsector te ontzien door persoonlijk contact te vermijden.
Maar wat betekent dat voor jouw app of app-idee? Moet jij doorgaan met je idee? En waar laat je dat van afhangen? Ik leg het je uit.
De impact van Corona
De beurzen zakken en dit zou best tot een economische crisis kunnen leiden. En dat heeft weer impact voor bepaalde sectoren die daar gevoelig voor zijn.
Ook zal het druk zijn in de zorg. Tijdelijke overbelasting is waarschijnlijk, waardoor er meer vraag zal zijn naar efficiënte digitale oplossingen. Zo is de zoekterm “app doctor” al jaren aan het groeien.
Ook zullen mensen tijdelijk meer binnenshuis zijn en fysiek contact daarbuiten vermijden. Daardoor is alles buitenhuis minder aantrekkelijk, maar alles binnenshuis juist meer. Zo profiteert Netflix flink van het Corona virus.
Verder zullen we dingen steeds meer laten bezorgen in plaats van dat we ze zelf gaan halen in de winkel. Goed voor online verkoop, slecht voor offline retail. Zo was PICNIC vorige week al overbelast en is de voorspelling dat ‘Amazon overwint in Corona tijden’.
Als het Corona virus eenmaal is ingeburgerd en de maatregelen afnemen, kan deze tijdelijke situatie wel eens definitief worden. Want misschien laten veel mensen hun boodschappen opeens bezorgen, bevalt dat heel goed en blijven ze dat daarna doen. Of bevalt het mensen heel goed dat hun dokter opeens per app bereikbaar is.
Een voorbeeld: tijdens de economische crisis die volgde op de huizencrisis, wilden veel mensen goedkoper op vakantie en weer anderen konden best wat extra inkomsten gebruiken door hun appartement tijdelijk te verhuren. Dat gaf het tijdelijke verhuurplatform AirBnB een enorme boost.
Apps die het moeilijk gaan krijgen
Apps met deze onderwerpen krijgen het waarschijnlijk lastig:
1. Reizen - Vooral apps die gericht zijn op reizen naar populaire plekken waar veel mensen komen en voor verre reizen.
2. Horeca - De horecasector wordt beïnvloed door de reissector en is bovendien nu gesloten. Ook later blijft dit een belangrijke buitenshuis tijdsbesteding.
3. Evenementen - Grote evenementen zijn nu verboden en zullen ook een flinke klap krijgen tijdens het voorjaar, als mensen normaal meer tijd buiten besteden.
4. Onderwijs - Op dit moment zijn veel scholen gesloten en dit zal waarschijnlijk veel meer worden. Apps die te gebruiken zijn in het klaslokaal en op scholen zullen hieronder lijden.
5. Bouw - Deze sector was al geraakt door de stikstofcrisis en zal net als in andere economische crisissen nu ook niet gespaard worden.
6. Offline Retail - Mensen blijven liever thuis dan in de drukke winkelstraat te gaans shoppen. Apps die te maken hebben met deze sectoren krijgen het daarom waarschijnlijk zwaar.
Er zijn een aantal apps die nét op het goede moment uitkwamen en daardoor zijn doorgebroken.
Apps die een voordeel krijgen
Sommige apps raken bepaalde onderwerpen en krijgen opeens een sterke boost:
1. Zorg - Omdat de zorg extra belast wordt, komt er meer vraag naar digitale middelen om medisch te informeren, contact te leggen met zorgprofessionals en (jezelf) te behandelen.
2. Digitaal contact - Omdat mensen meer thuis zijn, maar nog steeds contact willen met anderen, komt er véél meer vraag naar social media, dating, chat en communities.
3. Entertainment - Alle entertainment in en rondom huis (bijv. videos, spelletjes, lezen) maar ook apps voor tablets, voor kinderen of voor de tuin.
4. Online kopen - Als mensen niet meer de deur uit gaan, laten ze bezorgen en zullen ze nog meer online gaan shoppen: van kleding en tv’s tot eten en bloemen.
Wat moet je nu doen met je app idee
Corona is slecht nieuws voor ouderen, mensen in de zorg en waarschijnlijk voor de economie. Het Corona virus is ook nadelig voor veel apps. Die zullen daar rekening mee moeten houden.
Maar misschien heb je geluk en is Corona goed nieuws voor jouw app. Gefeliciteerd! Alleen, er is geen tijd om feest te voeren. Want nú heb je opeens een kans! Je kunt namelijk van een bedreiging een voordeel maken. Er zijn namelijk een aantal apps die nét op het goede moment uitkwamen en daardoor zijn doorgebroken. AirBnB is daar een goed voorbeeld van. Let op, deze kans is dus voor een kleine groep weggelegd en niet voor iedereen. Geldt deze kans voor jou?
Hoe maak je gebruik van het voordeel voor jouw app?
AppSpecialisten past zijn aanbod in ieder geval aan. Zolang de Coronasituatie duurt, zullen alle meetings online plaatsvinden, in onze eigen online vergaderruimte. Hierdoor kun jij zorgeloos stappen zetten met jouw app, zeker als deze voordeel heeft van de situatie. Dat kan op verschillende manieren:
1. Wil je via een training meteen aan de slag kunnen met je eigen stappenplan? Bekijk een online masterclass.
Klik op deze link om een meteen toegang te hebben tot een masterclass (€25 ex btw)
2. Kom erachter hoe je jouw bestaande app laat groeien. Volg de Online Training 'Meer App Downloads', waarin je unieke kennis krijgt over het laten groeien van je app en stap wordt uitgelegd hoe je dat doet.
Klik hier om meer te weten te komen over de Meer App Downloads training (€997 ex btw)
3. Wil je niet alleen een stappenplan hebben, weten hoe je je app laat groeien maar NU al de ingrediënten en tools in huis hebben om een App van A tot Z te kunnen laten maken? Dan past de 'App Takeoff' bij jou. Dit programma is gloednieuw en speciaal ontwikkeld zodat ik jou kan helpen om een vliegende start voor je app te maken.
Klik op deze link om achter meer informatie achter de App Takeoff te komen (vanaf €4950 ex btw)
-David van AppSpecialisten