Ja, echt! Er gaan allerlei app mythes in de ronde, die helemaal niet waar zijn! Er wordt nog te veel geloofd dat de app een wondermiddel is. Dat het vanzelf goed gaat, met een app. Talloze keren zie ik het fout gaan. Dat komt doordat mensen nog in 3 app mythes geloven.
Als je de waarheid achter deze 3 mythes kent, opent dat je ogen. Als iedereen de waarheid zou kennen, zouden er nooit zoveel gefaalde apps zijn geweest. Lees ze daarom hieronder, ze gaan je veel pijn en lijden besparen.
Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:
APP MYTHES 1: ALLEEN EEN IDEE IS GENOEG
“Wacht eens even, waarom bestaat dit nog niet?” Het moment dat het idee voor een app bij je binnenkomt, is een samenvoegsel van een geniale ingeving met een warm gevoel. Waarschijnlijk wordt dit daarna gevolgd door een grote golf van extra ideeën, functies, mogelijkheden en toepassingsgebieden. Je wordt overspoeld door enthousiasme en motivatie. Denk eens aan de mogelijkheden!
Dat heerlijke moment staat bij veel mensen in het geheugen gegrift. Het is de geboorte van een app. Jouw app! Als je de datum waarop jij je app-idee verzon nog weet, schrijf deze dan op. Nu kun je ieder jaar de verjaardag ervan vieren!
Soms komt een idee voort uit een observatie van je omgeving. Je ziet iets gebeuren of er gaat iets fout, en je bedenkt dat een app daar wel eens bij zou kunnen helpen, of, sterker nog, er de oplossing voor zou kunnen zijn. Je maakt je idee langzaamaan steeds meer eigen. Het groeit. Je voedt het door je aandacht. Het idee wordt steeds waardevoller voor jou. Dít idee is van jou (en van niemand anders).
De waarde van een idee
Vrijwel iedere week krijg ik mails van mensen die hun idee aan mij willen verkopen. En als ik hun idee dan niet wil kopen, vragen ze of ik een investeerder ken die hun idee wel wil kopen. Het liefst voor veel geld. De gedachte dat een idee waardevol is, zit dus diep geworteld. Dat een idee waardevol is, zou moeten verklaren waarom bepaalde apps populair zijn geworden. Dat is echter niet waar. Het is niet het idee. Het zijn namelijk de mensen die de juiste uitvoering geven aan hun idee, die een app populair maken.
Vele topsporters, auteurs en app-oprichters maken de waarde van een idee duidelijk. Kijk maar eens naar deze uitspraken:
• “If you’ve got an idea, start today.” Kevin Systrom (oprichter Instagram)
• “It’s not about ideas, it’s about making ideas happen.” Scott Belsky (auteur)
• “A lot of times, people start out with a lot of good ideas, but then they don’t execute. They lose the purity of their vision. You end up running around in circles.” Jan Koum (oprichter WhatsApp)
Een idee alleen is dus niet genoeg om geld te verdienen of investeerders te vinden. De tijd, energie, geld en creativiteit die jij er zelf in stopt, wordt de waarde van je idee! Gelukkig heb je nog iets anders moois tot je beschikking: jouw motivatie!
Jouw idee motiveert
Een idee is een prima begin van een app. Het is echter niet het einde en je bent ook nog niet eens op de helft. Stap voor stap dichterbij je populaire app komen betekent: het overwinnen van de obstakels die op je pad komen. Jouw idee geeft je de motivatie om op die momenten je doorzettingsvermogen aan te boren. Want als je aan je idee denkt, dan word je toch enthousiast? Gebruik dat enthousiasme om door te zetten!
Ik vind het zelf altijd jammer als mensen zonder goede reden stoppen met het uitvoeren van hun idee. Kijk, als je erachter komt dat er geen behoefte is aan een bepaalde app, of als je er sowieso niet veel energie in wilt steken, dan is het beter om te stoppen. Maar van de vele startups en bedrijven waarmee ik werk, hoor ik dat ze vaak stoppen met hun idee om de verkeerde reden. Gelukkig weet jij nu dat doorzettingsvermogen het belangrijkste onderdeel is van een app-idee.
En dat doorzettingsvermogen heb je nodig voor de volgende mythe. Want daar komen we een groot obstakel tegen waar veel mensen bang voor zijn. Maar er is gewoon een goede oplossing voor.
"Het artikel dat ik 2 weken geleden heb gepubliceerd is 2x zo vaak gelezen dan alle artikelen die ik daarvoor heb geplaatst. Bij elkaar opgeteld!"
APP MYTHES 2: EEN DURE APP IS EEN PROBLEEM
Het is november 2013 en ik kijk met verbazing naar het scherm van mijn computer. Huh? Hoe kan dat nou? Het artikel dat ik 2 weken geleden heb gepubliceerd is 2x zo vaak gelezen dan álle artikelen die ik daarvoor heb geplaatst. Bij elkaar opgeteld!
De artikelen die ik eerder had geschreven gingen vooral over hoe je apps maakt voor een bepaalde markt. Dus bijvoorbeeld voor de medische sector of voor pretparken. Maar het artikel dat zoveel bezoekers trok, ging niet over het toepassen van apps. Het ging over de kosten van een app. Inmiddels is het zo’n vijf jaar later en het artikel is al meer dan 150.000 keer gelezen. En nog steeds lezen iedere dag honderden mensen dit artikel. Wat zorgt er toch voor dat zoveel mensen juist over de kosten van een app willen lezen?
Waarschijnlijk heb jij zelf ook al een keer gegoogeld naar wat een app maken kost. Naast mijn artikel op AppSpecalisten.nl stelt Google dan verschillende andere artikelen en advertenties voor. Sommige daarvan beloven je een app voor tienduizenden euro’s, en anderen vragen slechts een paar tientjes. Als je doorklikt en verder leest, kom je er al snel achter dat als je een uniek idee hebt, je op enkele tienduizenden euro’s voor de ontwikkeling moet rekenen.
Dit zijn typische bedragen voor het ontwikkelen van apps:
• Een app die koppelt met apparaten: meer dan €15.000,
• Een app waarin kaarten geraadpleegd kunnen worden: meer dan €20.000,
• Een app die de administratie van een bedrijf verbeterd: meer dan €25.000,
• Een app waarmee je kunt bellen: meer dan €50.000,
• Een app met zeer hoge beveiligingseisen: meer dan €100.000,
Naast dat je dat geld misschien helemaal niet hebt, is het vaak zelfs zo dat – stel dat je dit soort bedragen wel op de plank zou hebben liggen – je wel twee keer na zou moeten denken voordat je zoveel geld voor je app neertelt.
De meeste mensen hebben echter het eenvoudige probleem: hoe kom ik aan dat geld? En hoe komt het dat er al zoveel andere apps zijn verschenen, hoe kwamen de mensen die dat idee hadden eigenlijk aan zoveel geld? (Inmiddels zijn dat al miljoenen mensen…!).
De oplossing voor hoge app-prijzen
Mensen gaan heel verschillend om met de prijzen van apps. Terwijl sommigen in de hoge prijzen een ontmoediging zien en stoppen met hun idee, gaan anderen juist door omdat ze de mogelijkheden zien. Als je de mogelijkheden niet kent, dan is het eenvoudig om ontmoedigd te raken, dus zal ik je laten zien hoe je de hoge prijs voor de ontwikkeling van je app te boven komt. De oplossing voor hoge app prijzen is in één woord samen te vatten: terugverdienen.
Als je namelijk veel geld in jouw app stopt – geld van jezelf of van anderen – dan is het niet vreemd om dat geld ook terug te willen verdienen. Uiteraard zul je zelfs méér willen verdienen dan je geïnvesteerd hebt. Als je app geld oplevert betekent het dat mensen hem waardevol vinden en ervoor willen betalen. Daarnaast betekent het dat je er je werk van kan maken, zodat je nog meer energie en tijd hebt om hem nog beter te maken.
Om dat te doen is het belangrijk om in te schatten of je de investering terug kunt verdienen. Met een eenvoudige berekening zie je al snel of jouw idee voor een app de moeite waard is. Als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten, dan is het niet slim om door te gaan. Dan is een app een leuke hobby, maar krijgt-ie nooit de waarde voor de gebruikers of de juiste aandacht van jou om hem écht populair te maken. Voor nu kun je je afvragen of de doelgroep minstens uit 100.000 mensen bestaat. Gebaseerd op eerdere ervaring en opbrengsten per app is dat voldoende om een app haalbaar te maken. In mijn boek 'Maak een APP als een BAAS' laat ik zien hoe je de berekening uitgebreid maakt.
Als je weet dat jouw app geld oplevert, dan overtuig je ook anderen sneller om te investeren in je app. Geld bij elkaar krijgen voor je app, oftewel financiering, lukt als je laat zien dat het geld van een investeerder ook meer dan terugkomt. En dat is meteen een belangrijk inzicht: met een goede app hoef je niet alles zelf te betalen, maar is het mogelijk om ook anderen te interesseren en aan de ontwikkeling van je app mee te laten betalen.
"De accountmanager kijkt me wat verveeld aan. Hij lijkt met zijn ogen te rollen als hij zegt: “Ja... euh... leuk idee.”
APP MYTHES 3: EEN ONTWIKKELAAR MAAKT MIJN APP POPULAIR
Ik zit tegenover een accountmanager van een app-ontwikkelingsbureau uit Tilburg. Het is november 2011 en ik heb hem net over mijn idee om een app te maken voor fysiotherapeuten verteld. Ik ben erg enthousiast over mijn idee: deze app gaat het helemaal worden!
De accountmanager kijkt me wat verveeld aan. Hij lijkt met zijn ogen te rollen als hij zegt: “Ja... euh... leuk idee.” Daarna kijkt hij op zijn horloge. En dan weer naar mij. “Zo… was het dat?” Het komt op me over alsof hij denkt: daar heb je er wéér zo eentje. Gaaaaaap..... De teleurstelling moet van mijn gezicht hebben gedropen. De reactie van de accountmanager was niet wat ik nodig had! Ik had behoefte aan iemand die mij vertelde of mijn idee goed was. En hoe hij mij bij de ontwikkeling ervan zou kunnen helpen. Door dit gesprek was mijn enthousiasme echter in één keer gedoofd.
Hoe kan dat nou, dat je vol enthousiasme je idee vertelt aan iemand terwijl de ander niet onder de indruk lijkt te zijn? Het staat los van of het een goed idee is. En of je goed bent in iemand enthousiasmeren maakt ook niet uit. Het heeft ermee te maken dat een app-ontwikkelingsbureau niet zoveel kan met een idee. Want zo'n bureau is gespecialiseerd in maar één ding: ontwikkelen.
Ontwikkelaars als bemanning van jouw schip
Wat je van app-ontwikkelaars moet weten is het volgende: de app-ontwikkelaars zijn zó gespecialiseerd in het bouwen van apps, dat ze minder interesse hebben voor alles wat buiten de techniek van de app valt. De techniek zal dus de boventoon voeren, in een samenwerking tussen jou en een app-ontwikkelaar. Maar door een discussie met de ontwikkelaar over de gebruikte techniek wordt je app niet populair. De techniek van de app maakt een app namelijk niet populair, dat heeft met andere zaken te maken.
Mijn tip aan jou is: laat de app-ontwikkelaars doen waar ze goed in zijn; namelijk het ontwikkelen van je app. Zie het zo: jij bent de kapitein van je schip. Jij bepaalt de koers. Met een goede bemanning (de app-ontwikkelaars) vaar je heel snel. Ze hijsen de zeilen voor je, schrobben het dek én zorgen dat je op koers blijft. Maar dan moet jij wel een koers bepalen. Want zonder koers kom je nooit aan, of op de verkeerde bestemming! Je hoeft het gelukkig nooit alleen te doen, op je schip. Iedere kapitein heeft hulpmiddelen tot zijn beschikking, om de koers te kunnen bepalen.
Mijn nieuwe boek geeft je een kompas om jouw taak uit te voeren: de koers zetten naar een populaire app en te blijven varen. Maak er gebruik van dat de beste ontwikkelaars ter wereld in Nederland wonen. (Het is echt waar, veel prijswinnende apps komen uit ons kikkerlandje!) Geef ze een goede briefing van wat je wilt, zorg zelf voor financiering en wees professioneel in je communicatie. En neem zelf de verantwoordelijkheid voor het populair maken van je app. Jij bent de kapitein van je schip. Alleen jij kan ervoor zorgen dat je app populair wordt!
In de drie app mythes heb je gezien hoe er wordt omgegaan met app-ideeën, app-kosten en app-ontwikkelaars. En daar zitten wel eens haken en ogen aan. In mijn boek laat ik je zien hoe deze mogelijke problemen opgelost kunnen worden en hoe de app-toekomst eruitziet. Daarna geef ik je de stap voor stap strategie waarmee je eventuele problemen voorkomt, of kunt tackelen.
De volgende stap
Én, geloofde jij ook in 1 van de 3 app mythes? Het is niet erg als je ze zelfs in álle 3 geloofde. Nu weet je gelukkig beter. Nee, een idee alleen is niet goed genoeg, de kosten zijn wél te overzien en een ontwikkelaar is niet verantwoordelijk voor jouw app-succes.
Hoe nu verder? Nou, zonder dat je het wist.. heb je het begin van mijn boek gelezen. Waarom zou je nu stoppen met leren hoe je een populaire app krijgt? Je weet nu al wat de 3 grootste denkfouten zijn. Nu moet je weten wat de slimste zetten zijn!
Bestel mijn boek hieronder meteen voor €19,95, nu zonder verzendkosten! Binnen 2 werkdagen ligt het boek op je deurmat!
Bestel het boek voor €19,95, nu zonder verzendkosten!
Wat je leert in dit boek:
✅ Hoe je van jouw unieke idee een populaire app maakt
✅ Hoe je geen domme fouten maakt die anderen maken
✅ Hoe je strategieën afkijkt van reeds succesvolle apps
✅ Hoe je mensen beïnvloedt zodat ze jouw app gaan downloaden
✅ Hoe je waardering krijgt van anderen met je app
✅ Hoe jouw app opeens haalbaar wordt door een slimme aanpak
Klik hier om het boek te bestellen
Binnen 2 werkdagen ligt het boek op je deurmat.
We wensen je een succesvolle app toe,
-David van AppSpecialisten