3 grote attractieparken en hun apps| kennisbank

Dat attractieparken populair zijn, is duidelijk: alleen vorig jaar al gingen er 4 miljoen bezoekers naar de Efteling. Omdat pretparken zo’n breed publiek aanspreken gaan ze ook juist steeds meer multimediaal werken en daar horen apps natuurlijk ook bij! Wij bekijken drie grote attractieparken en hun apps.

Efteling

De Efteling is het grootste pretpark van Nederland en wordt daarom vaak als voorbeeld gebruikt. Zo is de marketing niet alleen op de bezoekers van het park zelf gericht. De Efteling heeft bijvoorbeeld een eigen tv-zender en is sinds kort ook een eigen vakantiepark begonnen: Bosrijk. Dat blijkt ook uit de drie apps waarmee de Efteling het brede publiek probeert aan te spreken: een peuter en kleuter app, een app om van een foto een briefkaart te maken en een spelletjes app met Sprookjesbos thema. Allemaal in de lijn met de breed opgezette marketingcampagne! Er mist alleen nog een park-app die gebruikt kan worden tijdens een Efteling bezoek.

Walibi Holland

Walibi Holland (voorheen bekend als Walibi Flevoland en Sixflags Holland) pakt het heel anders aan mettwee Walibi apps. Zij benadrukken de spanning van hun achtbanen door er een spel van te maken: probeer zoveel mogelijk achtbanen te bezoeken. Daarnaast hebben ze een uitgebreide app die tijdens het bezoek de attracties op een landkaart met bijbehorende informatie laat zien. Door deze attracties te ordenen op doelgroep benadrukt Walibi het familieparkgevoel dat moet worden uitgestraald. Deze twee apps versterken elkaar goed, omdat ze ieder een andere doelgroep aanspreken: de ‘thrill-seekers’ tegenover families.

"Door deze attracties te ordenen op doelgroep benadrukt Walibi het familieparkgevoel dat moet worden uitgestraald."

Disneyland Parijs

Een kijkje over de grens: hoe pakt Disneyland Parijs het aan? Disneyland'ssmartphone app is een volwaardige park-app die het sprookjesachtige gevoel heeft dat we kennen van Disney. Deze complete app wordt aangevuld met een iPad app die voor een vervanging van de brochure zorgt. Daarnaast heb je van deze app thuis al plezier. Een sterke app-strategie om ieder platform in te zetten voor een gerichte doelgroep. Het enige nadeel van de apps van Disneyland Parijs is dat je wifi nodig hebt, wat in het buitenland natuurlijk duurder is.

Onofficiële apps

Leuk detail is dat er naast de officiële Efteling en Disney apps, ook een hoop on-officiële apps op de markt zijn. Deze apps vullen een groot gat aan functionaliteit op die de officiële apps missen. Zo zijn er wachttijd apps die gevuld worden door bezoekers van attracties en plattegrond-apps die nóg meer details laten zien. Handig voor de Efteling en Disneyland die hierdoor niet hun eigen apps hoeven te bouwen, of is het juist een gemiste kans...?

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je hoog in de app store komt te staan? Lees dan dit artikel genaamd 'Hoe maak je een app'

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

onderwerpen