App abonnementen, de heilige graal van de verdienmodellen?| kennisbank

Apps worden steeds minder direct verkocht in de appstore. Ook in-app aankopen zorgen pas voor veel opbrengsten als je veel gebruikers hebt. Advertenties brengen minder dan één cent per gebruiker op. Hoe moet dat verder met verdienmodellen voor apps? Zijn app abonnementen de toekomst?

Het Financieel Dagblad (FD) interviewde mij erover. Waarom? Lees het onderstaande artikel of bekijk de video:

De nieuwe strategie van Google en Apple 
 

Normaal gesproken betaal je als eigenaar van een app 30% marge over de opbrengsten uit app verkopen en in-app aankopen. Tot begin juni 2016, toen Apple en Google vrijwel gelijktijdig aankondigden dat ze slechts 15% marge vragen als je via de appstore een app abonnement verkoopt. Dit geldt voor abonnementen die langer dan een jaar duren, dus vanaf het tweede jaar.

Van 30% naar 15% klinkt misschien als een kleine verandering. Daar zou je je in kunnen vergissen. Kijk maar eens naar dit rekenvoorbeeld:

app abonnementenRekenvoorbeeld

Stel, je verkoopt een app op abonnementsbasis. Je verkoopt je app via de appstore aan 50 grote bedrijven waar elk 500 werknemers de app gebruiken. Die bedrijven betalen € 10 per gebruiker per maand, dus dat levert je ( 50 * 500 * €10 * 12 ) = € 3 miljoen per jaar op.

Daarnaast heb je kosten. Laten we zeggen dat je 60% van je omzet kwijt bent aan bedrijfskosten (zoals gebouwen, personeel, marketing, samen € 1,8 miljoen) en 30% (€ 0,9 miljoen) van je opbrengsten aan Apple moet betalen. Dan hou je € 300.000 winst over.

Onder de nieuwe regels, waarbij Apple en Google geen 30% maar 15% marge vragen vanaf het tweede jaar, hou je € 750.000 over! Dat is een ruime verdubbeling van je winst!

Mijn visie op een markt met meer app abonnementen
 

Oké duidelijk, je kunt nu meer verdienen met app abonnementen. Waarom zetten Apple en Google deze stap? Ik kijk naar de lange termijn. Dit is mijn visie op waar de markt naartoe gaat:

app abonnementen1) Bedrijven betalen meer

Apps worden bewust of onbewust door gebruikers als laagdrempelig en gratis ervaren. Daarom zijn gebruikers niet snel bereid om geld ervoor neer te leggen. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht: "Pfoe, 99ct voor een app das wel duur." Niet vreemd dat je het denkt, maar op het terras betaal je makkelijk 3x zo veel voor een kop koffie. Kortom, door de perceptie dat een app gratis is, is het lastig om consumenten te overtuigen veel geld neer te leggen voor een app. Verdienmodellen zoals app verkoop en in-app aankopen genereren daardoor vaak beperkt inkomsten.

Bedrijven zien de waarde van apps wél, omdat het hun personeel veel productiever kan maken. Hun beslissing om een app aan te schaffen gaat gewoonweg anders. Bijvoorbeeld: een werkman die op locatie werkt hoeft niet de werkbonnen aan het eind van de dag naar kantoor te rijden. Dit bespaart kosten en daar is het bedrijf bereid voor te betalen. Dan gaat het niet om 99ct, maar vaak om tientallen euro's.

app abonnementen2) Bedrijven betalen vaker

Bedrijven zijn niet alleen bereid om meer geld neer te leggen, ze zijn bereid herhaaldelijk te betalen. Ze willen schaalbaar zijn, dus per personeelslid wordt er een app aangeschaft. Daarnaast kan het aantal werknemers meer of minder worden, waardoor ze met schaalbare app abonnementen op hun wenken worden bediend. Vaak biedt een app abonnement een alternatief voor maatwerk app ontwikkeling waarvan de kosten snel oplopen. Betalen per maand zorgt ervoor dat een bedrijf meer cash in kas kan houden.

"Het gaat niet om de software, maar je raadt het al, de service."

app abonnementen3) Bedrijven zoeken beste oplossing

Een bedrijf dat een app aanschaft op abonnements basis, koopt een bewezen app. Een app wordt vaak in eerste instantie eenmalig gebouwd. Dan wordt gekeken hoe er slimmigheden kunnen worden toegevoegd waardoor een app de productiviteit verder verhoogt.

Denk bijvoorbeeld aan het bovenstaande voorbeeld van de werkbonnen. Wellicht wordt er een functie aan de app toegevoegd waarbij de ingevoerde adressen op correctheid worden gecontroleerd. Dat voorkomt fouten en verhoogd verder de productiviteit van de werknemer.

Een bedrijf koopt een app die deze optimalisaties als zogenaamde "best practices" al heeft. Dit heeft overigens ook een nadeel. Als een app anders werkt dan een bedrijf gewend is, dan moet het bedrijf zijn manier van werken aanpassen. Bijvoorbeeld als de werkbonnen in de originele situatie door werkman en klant ondertekend worden, maar een nieuwe app slechts één handtekening accepteert.

app abonnementen4) Bedrijven willen ontzorgd worden

Bedrijven gebruiken al massaal zogenaamde Software as a Service (SaaS). Denk bijvoorbeeld aan Gmail of Microsoft Office die je bedient vanuit je webbrowser. Het voordeel dat je hebt met SaaS is dat je geen omkijken hebt naar het updaten, onderhouden of vernieuwen van de software. Dat doet de leverancier (in dit geval Google en Microsoft). Je wil als bedrijf geen omkijken hebben naar hoe goed je software werkt. Het gaat niet om de software, maar je raadt het al, de service.

Dat gaat ook voor apps gebeuren. Als bedrijf wil je je niet druk maken over of een app veilig is, het doet of onderhoud nodig heeft. Daarvoor zorgt de leverancier. Een zorg minder, en ook daar is een bedrijf bereid voor te betalen. Ik noem dat Apps as a Service, oftewel AaaS.

Zo zet je app abonnementen in als je een app op de markt wil zetten
 

Als de markt er zoals hierboven er uitziet, dan is het interessant om daar actie op te ondernemen. Zo pak je dit aan:

app abonnementen1) Ken het bedrijfsproces

Weet hoe bedrijven van binnenuit werken en kijk waar er winst te halen valt. Als personeel met je app aan de slag gaat, op welke taken is er dan de meeste winst te halen? En op welke manier zal een manager of directeur beslissen om een app aan te schaffen? Wat is voor deze persoon belangrijk?

app abonnementen2) Whitelabeling

Je zult een groot bereik moeten hebben als je niet alleen veel wil verdienen maar vooral ook om de kosten voor het onderhouden en updaten van je app te dekken. Dat doe je door Whitelabeling. Kort gezegd betekent dit dat je éénmaal de app bouwt en daarna kleine aanpassingen maakt om hem toe te passen voor een nieuw bedrijf. Bijvoorbeeld door de huisstijl van dat bedrijf toe te passen. Of door te koppelen met de software die specifiek is voor ieder bedrijf. Kortom, met Whitelabeling maak je eenmalig een grote investering en heb je daarna lage marginale kosten. Dat is een ideale manier om een schaalbaar verdienmodel te bouwen.

"Sta ook stil bij wat het de eindgebruiker oplevert."

app abonnementen3) Extreem hoog nut

We weten uit onderzoek dat het "nut" van een app dé belangrijkste factor is dat gebruikers een app downloaden. Hiermee bedoelen we de toegevoegde waarde van een app in de ogen van de eindgebruiker. Daarnaast zorgt nut voor retentie én mond-tot-mond reclame van apps.

Dat geldt zeker voor app abonnementen waarbij bedrijven de doelgroep zijn. Zij willen alleen veel betalen als de app iets oplevert. Het voordeel dat je hebt als je een app gaat verkopen in de zakelijke markt is dat je de kostenbesparing en of extra inkomsten die je creert voor een bedrijf kunt doorrekenen. Je bepaalt samen met hen de kosten en baten. Oftewel, wat kost de app en wat levert hij op?

Sta ook stil bij wat het de eindgebruiker oplevert. Als jouw app niet gebruikt wordt door personeel, dan levert hij ook niets op. Dat zet een bedrijf een abonnement stop. Stel dus vragen zoals: Heeft het personeelslid dat de app moet gaan gebruiken echt iets aan je app? Is het een extra handeling of bespaart het tijd? Is er training of ondersteuning zodat een personeelslid de app niet alleen wil, maar maar ook kán gebruiken?

app abonnementen4) Overtuig consumenten

We hebben het al een tijdje over hoe app abonnementen werken voor bedrijven. Maar ook in de consumentenmarkt zijn er kans voor dit verdienmodel. 

Je moet dan een extreem hoog "nut" genereren voor consumenten. Hoe maak je jouw app zo waardevol dat hij niet meer weg is te denken? In feite zou íedere app onmisbaar moeten zijn: dan pas is hij het downloaden en proberen waard én betaalt een gebruiker er graag maandelijks iets voor. In feite zijn de beste apps een app abonnement waard.

Maar zelfs als je veel waarde levert, hoe overtuig je dan een consument om ervoor te betalen? De belangrijkste manier om een consument te overtuigen van een app is... dat je app niet als app wordt gezien! Dus als de dienst die de app levert belangrijker is dan de app zelf. Zoals Spotify wordt gezien als een muziekdienst, niet slechts als een app. Of Netflix: met hun dienst kijk je online video, je staat er als consument niet bij stil dat je een app gebruikt. Een app wordt dan een waardevol verlengstuk van een dienst, niet een ‘ding’ op zichzelf.

Daarnaast zorgt ook de content (muziek en video) in deze apps voor veel nut. Daarom is het niet vreemd dat consumenten bereid zijn voor deze content apps maandelijks te betalen. Dat betekent ook dat je hoge kwaliteit content moeten leveren die regelmatig vernieuwd wordt. Zo hebben kranten een redactie, en hebben Spotify en Netflix afspraken met de entertainment industrie. Ook betekent dit dat de klant hoge verwachtingen heeft, zij betalen immers de volle pond. Voor deze organisaties is ook een goede klantenservice én een geoliede abonnementen afhandelingsmachine dus een must.

Alle verdienmodellen op een rij
 

App abonnementen bieden dus verschillende voordelen. Maar er zijn nóg 10 andere verdienmodellen.

Graag stuur ik je een PDF waarin je precies kunt zien hoeveel elke van de 11 verdienmodellen oplevert per gebruiker.

Je kan hiervoor een reactie achterlaten of hieronder je e-mailadres invullen en het Verdienmodel Sjabloon wordt naar je verstuurd!

geld verdienen met apps

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement.

Abonnementen vergelijken.

Op het succes van jouw app-droom!

-David

markten
onderwerpen

Reacties

Bedankt voor je interesse in dit artikel en video.

Wil je alle 11 verdienmodellen én wat ieder verdienmodel per gebruiker oplevert?

Beantwoord dan de vraag: welke app-abonnementen gebruik jij?

A) Geen
B) Spotify
C) Netflix
D) Anders, namelijk:

Ik hoor graag van je,

-David

PS als je een vraag of opmerking hebt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag in een reactie :)

Interessant artikkel!

Ik gebruik geen app-abonnementen. Graag ontvang ik de pdf met alle 11 verdienmodellen en wat ieder verdienmodel per gebruiker oplevert. 

Hoi David,

Wij gebruiken Netflix! Nooit gerealiseerd dat dit eem app is Dus Netflix heeft dat goed in de gaten.

Groetjes Desiree

 

 

Gebruik zelf geen betaalde Apps. En inderdaad Spotify en Netflix zijn wel de bekenste.

Graag zie ik je pdf tegemoet.

Mvg

Jerry Berfelo

 

Beste David,

Wederom een interessante presentatie!

Zelf heb ik een abonnement op de freeletics app. 

Ik zie je info over de 11 verdienmodellen graag tegemoet.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Netflix

zie pdf graag tegemoet.

Spotify en Tinder

Beste David,

Een interessante presentatie!

NumZai (elleen Android momenteel) maakt gebruik van abonnement vormen voor onderdelen van de app.

Groet,

Wouter

Ik heb een aantal abonnementen, oa Flitsmeister, Buienradar (voorkomen van advertenties) is mij dat waard. Daarentegen geen music streamers/abonnementen en de Netflix is leuk maar echt meer niet. Fox Sport GO kon niet bijblijven op iOS ontwikkelingen en daarom met plezier verwijderd (na refund wat wel netjes was).

Voor mij geldt: pay for use: graag! Daarbij: er bestaat geen free lunch dus bedenk goed of je niet voor paar euri elke keer jouw privacy wil blijven kopen 

 

Prima uitleg over verdienmodellen.

Netflix en Spotify zijn bij ons populiare apps.

Guitartab 

Heldere en duidelijke uitleg.

Ik gebruik Netflix. Ik ben zeer geinteresseerd in je uitleg over de 11 verdienmodellen en zie dan ook graag de pdf tegemoet.

Beste David,

Zit nog in de startersfase en zoek inderdaad nog financiering voor mijn website en app.

Wil wat met mobiliteit gaan doen, sociaal rijden als peer 2 peer carsharing online platform waar vraag en aanbod bij elkaar gebracht  worden.

Deelauto's is in opmars, wil meerijden bevorderen en meegaan in de ontwikkelingen van de technologie en dus een reisadvies op maat geven.

Mijn app zal dan ook hoofdzakelijk een beloningsmodule hebben waar klanten hun incentives/kortingen kunnen verzilveren.  

Hoi Richard,

Bedankt voor je reactie. David heeft contact met je opgenomen!

Gr. Katja

Bvd

Plaats mijn reactie