App advertenties: gouden bergen of slechts wisselgeld?| kennisbank

Advertenties in je app: wat leveren ze op, hoe verdien je er meer geld mee en zijn het echt gouden bergen of is het slechts wisselgeld? Samen met Herbert, accountmanager bij Myler Media in Den Bosch, kijken we of het om waarheid of mythe gaat. Als verantwoordelijke voor advies, aanpak en strategie helpen Herbert en zijn team van technici bij het ontwikkelen van apps, webapps en backends. Ik stel Herbert een aantal vragen en hij geeft ons telkens een antwoord waarmee we een stap dichterbij een winstgevende app komen. Daar komt 'ie!

Lees het artikel of bekijk de video:

Hoeveel verdien je met app advertenties?

Wij werken altijd in opdracht van een klant. We leveren dus maatwerk apps, webapps of backends en doen dat voor honderden klanten. Enkele tientallen hebben bij ons een app laten maken, elk met gemakkelijk 50.000 gebruikers. Samen komt dat op meer dan een miljoen mensen die van 'onze' apps gebruikmaken.

Nu hebben wij zelf geen inzicht in de cijfers van onze klanten; die weten alleen zijzelf. Maar gebaseerd op de inzichten die we hebben en een marktconforme rekensom gaat het om honderdduizenden euro's per jaar.

Hoe werken app advertenties?

App advertenties zijn simpel gezegd een verdienmodel voor je app. Net als lidmaatschappen, eenmalige betaling voor het gebruik van de app of aankopen binnen de app. In dit geval lijkt het erg op advertenties in je browser of op websites. Google doet het bijvoorbeeld met Google Ads, een site als YouTube zet advertenties in banners en in video's. Je zet dus een deel van je site apart voor adverteerders om op te adverteren.

Deze advertenties zijn in twee categorieën in te delen; niche, gerichte advertenties of brede, algemene advertenties. In het eerste geval zoek je zelf naar adverteerders die je aan je app wil koppelen. Zo hebben we een klant met een app die zich richt op de agricultuur. Dan heeft het weinig zin om met schoenen te adverteren, maar meer met iets in dezelfde niche markt. Het komt zelfs voor dat willekeurige advertenties leiden tot irritatie bij je gebruikers! In het tweede geval kijk je vooral naar een app die toch al wat meer gericht is op een brede markt, waardoor een groter bereik van adverteerders niet zo'n probleem meer is.

De vorm die app advertenties vooral aannemen zijn banners. Die herken je wel van websites; een balk of blok met een advertentie. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meeste gevallen worden banners gebruikt.

En hoeveel het uiteindelijk oplevert? Dat hangt af van een aantal dingen, zoals:

  • De hoeveelheid gebruikers;
  • Hoeveel daarvan actieve gebruikers zijn;
  • Hoe vaak jouw app wordt geopend;
  • Hoe lang jouw app open blijft.

Zo leveren Google advertenties per klik relatief weinig op, hooguit een paar cent. Maar als daar heel vaak op wordt geklikt, tikt het wel aan. Een niche advertentie levert je misschien wel een euro per klik op, maar kan minder vaak interesse aanwakkeren. Als je Google advertentie een miljoen keer wordt aangeklikt en je specifieke advertentie honderdduizend keer, kom je op ongeveer hetzelfde uit. Het gaat er dus vooral om dat je weet welk type gebruikers jouw app heeft. Dat brede publiek, of een niche doelgroep?

Je zult ook merken dat wanneer je je app lanceert er een aanloopperiode is waarin je gebruikers moet werven. Dan kan je ook te maken krijgen met Google, maar dan als een kostenpost. Marketing is een belangrijke motor voor de groei van jouw app en kost ook wat. Dat is vaak een verdeling van tijd en geld, afhankelijk van je tactiek. Zo kun je Google betalen om zelf te adverteren met jouw app, of zoek je bedrijven in die niche markt om te netwerken.

Hoe dan ook is dit een tijdelijke fase; uiteindelijk moet jouw app niet alleen zelfvoorzienend zijn maar ook verdienend!

Welke andere verdienmodellen gebruiken jouw klanten?

Sommige klanten maken gebruik van de eenmalige aanschaf. Je betaalt dus één keer om de app voor altijd te mogen gebruiken. Wat we vaker zien is de maandelijkse licentie. Dan betaal je als gebruiker elke maand voor het gebruik van de app. Hier zit dan vaak een freemium model aan vast; je kan de app met gelimiteerde functies gewoon gratis gebruiken en betaalt pas als je de volledige app wil gebruiken.

Ook zijn er apps die een kostenbesparende functie hebben. Dat kan natuurlijk voor je eigen bedrijf werken, maar ook voor die van anderen. De kosten die zij met jouw app besparen zijn wat waard. Dan is het niet gek om jouw app als product aan te bieden voor deze bedrijven.

Het verdienmodel dat jou uiteindelijk het meeste oplevert is lastig te bepalen. Je kan net zoveel verdienen met licenties als met advertenties. Voor ons bij Myler Media is het het leukst om te zien hoe de apps van klanten groeien; daarom kijken we vooral naar welke modellen die groei het meest ondersteunen.

Vraag uit de livestream

Tot zover de tips van Herbert over het verdienen met Ads.

Aangezien dit interview ook als livestream is uitgezonden (en is terug te zien), was er de mogelijkheid om mij en Herbert te bevragen. Daar heeft Rayaan dankbaar gebruik van gemaakt! Hij vraagt ons het volgende:

"Ik wil graag een app of webshop maken waar ik snoep verkoop of een game maak. Allen: waar moet ik beginnen?"

Interessant idee, Rayaan! Het is misschien wel leuk om te weten wat je moet doen voor een verkoopapp of gameapp, aangezien het twee heel verschillende apps zijn.

Bij het verkopen van snoep hebben we het over een appshop; een app waarin je producten verkoopt. In dit geval dus snoep! Dan is het belangrijk om eerst na te denken over wie je doelgroep is, en of zij het handig vinden om snoep te kopen in een app. Als kind wilde ik mijn snoep meteen hebben, dus zou een snoepwinkel handiger zijn. Maar tegenwoordig heb je flitsbezorgers, dus is een samenwerking misschien wel een goed idee. Denk hier van tevoren goed over na voordat je al aan je app begint te bouwen.

Voor een gameapp is het belangrijk om te weten dat dit een zeer competetieve markt is, nog meer dan de appmarkt. Een aantal grote bedrijven domineren deze markt, dus moet je echt goed weten hoe je leuke spelletjes maakt voor een specifieke doelgroep. Jouw app moet zich kunnen onderscheiden tussen die zee van gameapps.

Uiteindelijk gaat het erom dat je een duidelijk concept met één kernfunctie en één doelgroep hebt. Een goed plan, een goed programma van eisen, is nodig voor elke app.

Nieuws: "Apple wil 27 procent commissie van apps met alternatieve betaalsystemen"

Dit artikel van 4 februari 2022 prikkelde mij meteen, vooral omdat ik wist dat ik met jou in gesprek zou gaan, Herbert. Want, vertel eens, hoe zit dat met commissies van apps? Hoeveel betaal je hier eigenlijk voor?

Op het moment dat je app door iemand wordt aangeschaft of een licentiemodel afneemt, draag je 15% af aan de appstore. Bij een miljoen gebruikers wordt dit 30%.

Om het artikel wat context te geven: enerzijds is er kritiek op Apple en Google vanwege de hoge percentages die zij rekenen. Anderzijds omdat ze geen alternatieve betaalsystemen toestaan. Daar heeft de Nederlandse mededingingsautoriteit deels verandering in gebracht door van Apple te eisen dat andere betaalsystemen zouden worden toegestaan. Apple ging akkoord, op de voorwaarde dat je dan alsnog 27% aan commissie afdraagt.

In principe doet Apple dus een leeg gebaar, maar het is interessant om te zien dat de appmarkt dus in beweging is. Dat er partijen zijn die druk zetten op techgiganten als Apple en Google. Partijen die ze dwingen om veranderingen te maken in hun policies.

"Je betaalt nu commissies van 15-30%, maar door veranderingen in de appmarkt kan dit bedrag de komende jaren dalen."

Klanten van Myler Media hebben zowel baat bij als last van dit soort ontwikkelingen. Je moet namelijk dealen met deze commissies. Die moet je gewoon betalen. Daar ga je dan dus van uit en dat neemt je mee in je verdienmodel, zodat je niet geheel zelf opdraait voor de kosten.

Een laatste tip: baseer je verdienmodel op jouw doelgroep en appfunctie. Een app ontwikkelen is een dure onderneming, maar absoluut niet onmogelijk als je plan in orde is.

Alle verdienmodellen zien?

Weten uit welke verdienmodellen je te kiezen hebt? Maak dan gebruik van het Verdienmodel Sjabloon! In deze PDF zie je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht.

Daarnaast laat ik je in deze PDF ook zien wat de opbrengsten in euro's per verdienmodel zijn.

Vul hieronder je naam en -emailadres in om direct toegang te krijgen tot het Verdienmodel Sjabloon.

Het Verdienmodel Sjabloon

Kom erachter hoeveel geld jouw app gaat opleveren

Verdienmodel Sjabloon

 

Door het invullen van dit formulier worden je gegevens beschermd volgens onze Privacy Statement. Je ontvangt een mail met het aangevraagde document en daarnaast andere mails met tips voor je app, waar je je altijd voor kunt uitschrijven.

-David van AppSpecialisten

markten
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie

De auteur van dit artikel

David is de naam, aangenaam je te leren kennen!

David van der Loo

App Expert


"In dit artikel leer je van mijn ervaring met 600+ bedrijven, 10+ jaar werken in de app markt en vele interviews en onderzoeken met experts. Deze artikelen zijn inmiddels meer dan 1.000.000x gelezen. Goed dat je één van deze lezers bent!"


Lees wat anderen over David zeggen