App Store de enige plek voor jouw app? Top-10 van plekken voor jouw app| kennisbank

Een app verspreid je via de App Store of Play Store maar dit is niet de enige plek om je doelgroep te bereiken. Door je app te laten zien op meerdere kanalen, bereik je jouw doelgroep op plekken die ze nu al gebruiken om apps te vinden. De onderstaande top-10 helpen je op weg om deze plekken te vinden.

10. Lokaal

Heb je een winkel of een ander offline punt waar je contact hebt met je klant? Zorg dan dat er jouw app hier gevonden wordt. Ondanks dat deze manier van apps ontdekken op nummer 10 staat, mag je deze kans niet  laten liggen.

9. Website

Op je website zijn je klanten al digitaal met je in contact. Dit contactpunt kun je rekken, door hen jouw app te laten downloaden en hen met één druk op het app-icoon met je bedrijf in contact te laten komen. Het beste werkt dit op een mobiele website, waarbij een klant met minder clicks overgaat tot downloaden van jouw app naar zijn toestel.

8. Commerciële media

In reclames, advertenties, magazines en kranten gaat jouw doelgroep op zoek naar ontspanning, inspiratie en nieuwsvoorziening. De stap naar downloaden is iets groter dan vanaf digitale media, maar als je de media gebruikt die past bij jouw app dan kun je ook hier je doelgroep overtuigen.

7. Google zoeken

Ook in Google wordt er op apps gezocht. Zowel Apple en Android apps worden getoond in de zoekresultaten van Google, dus voor beide platformen kun je aan zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing doen. Wat veel mensen zich echter niet realiseren is dat ze direct vanaf hun computer of laptop ook apps kunnen installeren op hun mobiel apparaat. Dat vermindert het aantal app-downloads via de “normale” Google zoekmachine.

6. Blogs

Bloggers verspreiden informatie over een specifiek onderwerp of sommigen zelfs specifiek over apps. Als jouw app op een bepaald onderwerp aansluit, dan is een verwant blog ideaal om jouw app hier te benoemen en extra contactmoment met je doelgroep te creëren.

5. Collega’s

In een zakelijke sfeer worden veel apps uitgewisseld. Dit zijn zowel zakelijke als informele apps. Sluit jouw app bij een bepaalde sector? Zorg dan dat je “influencers” bereikt: personen met een belangrijke functie in die sector die anderen kunnen beïnvloeden om de app te downloaden.

4. Social Media

Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn; elk ideale plekken om jouw app te verspreiden. Zorg ervoor dat je de inhoud van de berichten die je plaatst op deze netwerken afstemt, zodat je deelbaarheid  en interactie stimuleert.

3. App Store: bladeren

Eén manier waarop mensen de App Store of Play Store gebruiken is direct op hun telefoon op een ontspannen moment. Een beetje browsen door de App Store op zoek naar een vermakelijke app, of een app die het leven van de gebruiker makkelijker maakt. Zorg dat je app is ingericht op dit soort “blader gedrag”. Zorg voor een aantrekkelijke visuele uitstraling van de app-pagina, positieve reviews en een hoge ranking in de App Store.

2. App Store: zoeken

Naast het casual bladeren, doorzoeken nog méér mensen gericht de App Store. Bijvoorbeeld omdat ze al weten welke app ze zoeken, of omdat ze op zoek zijn naar een app die een bepaalde functie voor hen kan uitvoeren. Zorg dat je daarom de functies van jouw app goed omschrijft zodat mensen die hierop zoeken, je weten te vinden. Deze functies kun je verder illustreren door ze te laten zien in de screenshots op je app-pagina in de App Store of Play Store.

1. Aanbevolen door vrienden

Met stip op nummer één. De meeste apps worden gevonden omdat vrienden elkaar apps aanraden. In verschillende informele situaties, worden apps besproken. Apps zijn nu eenmaal populair, maak daar gebruik van. Bijvoorbeeld door jouw app spraakmakend te maken, anders dan anders. Of door ook binnen je (niet zakelijke) doelgroep de influencers te bereiken. Verder kun je gebruikers met een kleine beloning vaak al overhalen om een app te delen met vrienden. Met name apps die goed werken als vrienden meedoen kunnen op deze manier “viral” worden. Maak jouw app ook makkelijk om uit te leggen en te laten zien aan anderen, dat vergroot de deelbaarheid.

Mening van een expert over app promotie

David van der Loo – app expert bij AppSpecialisten: “Apps worden niet uit zichzelf populair, dat gebeurt pas als er een goede promotiestrategie achter zit en de app zelf ook sterk is. Dat betekent dus ook dat ‘in de App Store of Play Store plaatsen van een app en afwachten’ geen goede strategie is. Denk daarom goed na over de welke kanalen je inzet en zorg er vooral voor dat deze kanalen uiteenlopend zijn. Kortgezegd: kies je kanalen zo dat ieder zintuig van de mens geprikkeld is. Dit wordt uitgebreid uitgelegd door het artikel over app marketing.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe.

-David

markten
onderwerpen