Bijenkorf app: de beste retail app van Nederland?

De Maffe Marathon bij de Bijenkorf is net afgelopen. Tijdens de promotiecampagne rondom deze stunt-actie, werd ook de Bijenkorf-app flink gebruikt ter promotie. Wij bekijken wat de app development heeft opgeleverd: is dit de beste retail app van Nederland?

Vernieuwing

De Bijenkorf heeft het laatste jaar een goed vernieuwde app laten maken. Waar de app eerst als een inspiratiemagazine dienst deed, is er nu duidelijk gekozen voor een meer functiegerichte app. Een stap vooruit, want hoe snel raak je nou geïnspireerd op zo’n klein schermpje? Het design van de app is erg strak en weerspiegelt de huisstijl van Bijenkorf. Ook is de app zeer uitgebreid en maakt het gebruik van innovatie waar vele andere apps nog van kunnen leren. Ze bieden een grote collectie aan, up-to-date content en een integratie met spaarpunten. 

Functionaliteiten

Zoals gezegd zijn er verschillende functionaliteiten in de app. Wanneer je de app gebruikt, springen de aanbiedingen meteen in het oog. Daarnaast is het mogelijk om aankopen te doen in de webshop en word je op de hoogte gehouden van de nieuwste nieuwtjes en evenementen. Door in te loggen kan je je puntensaldo en laatste aankopen zien. Ook kan je jouw favoriete producten aangeven, zodat je een melding krijgt wanneer deze productin in de uitverkoop zijn. Verder beschikt je account over een inbox met berichten, een storelocator en nog veel meer. Daar zit gelijk het probleem: de app biedt wel erg veel informatie aan.

Gebruikerssituaties

Dit probleem los je op door goed naar de gebruikerssituaties van de app te kijken. De app kan door consumenten namelijk in diverse situaties gebruikt worden. Laten we de volgende drie situaties nemen: thuis op de bank, onderweg op straat en in de winkel. Thuis op de bank is deze app ideaal; je kunt direct aankopen doen en een overzicht krijgen van nieuwtjes, maar dit geval pakken consumenten toch liever een tablet of een laptop met een groter scherm. Onderweg worden er ook aankopen gedaan en nieuwtjes bijgehouden, maar het is de vraag of je dan in de aankoopstemming bent. Wanneer je in de Bijenkorft zelf bevind, wil je natuurlijk de juiste aanbiedingen vinden en je opgebouwde puntenaantal zien. In dit geval heb je niks aan alle andere functies, je wilt deze functies snel kunnen aanklikken. 

Wat kan er dus verbeterd worden?

Een tablet is een prima platform om mensen op hun gemak door het assortiment van Bijenkorf te laten browsen. Daarom is de, reeds bestaande, Bijenkorf-app voor de iPad ook een goed idee. Voor de iPhone en Android Phone app zou er echter meer de nadruk gelegd moeten worden op de shopervaring. Oftewel: de functies van het nieuws en events uit de app halen en een eenvoudig overzicht van  artikelen en aanbiedingen toevoegen. Uiteraard mag hier een mooi laagje overheen, maar het doel is een kernachtige functionaliteit. Met de huidige app voelt het alsof er een tabletapp naar een smartphone is gebracht; met een aangepaste app voor de mobiele telefoon kan er meer uit de shopervaring gehaald worden.

'Is de Bijenkorf de beste retail app van Nederland?'. Voor de tablet maakt de app een grote kans door de uitgebreide en scherp ontworpen interface, maar op de smartphone zijn er nog wel een aantal verbeterpunten. Werk aan de winkel dus voor de Bijenkorf!

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Wil je weten hoe mensen nu apps gebruiken én hoe jij het kan inzetten voor jouw app-idee? Lees dan dit artikel over Mobile Marketing.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo