De gouden regel van app marketing: 7x7| kennisbank

app marketing

Mooi, je bent zover! De app-development is achter de rug, tijd om achterover te leunen en te zien hoe je app veel gebruiker vergaart.

Helaas is dit niet de realiteit: je zult je best moeten doen om gebruikers te vinden voor je app. App marketing is dan de oplossing en de 7x7-aanpak helpt je op weg om je app marketing op de juiste manier te doen.

App-marketing

Als je eenmaal een goede app ontwikkelaar hebt gevonden en je hebt jouw app laten maken, dan moet je de app nog vermarkten om hem succesvol te maken. Maar wat houdt app marketing eigenlijk in? Het is méér dan alleen de vermarkting in de appstore: de zogenaamde ‘appstore marketing’ is slechts een onderdeel van app marketing. De appstore is namelijk één van de vele manieren waarop je jouw doelgroep kunt bereiken. Eén van de 7 manieren as je het goed doet.

De 7x7-aanpak

Met de 7x7-aanpak wordt bedoeld dat je iedere persoon uit jouw doelgroep 7x bereikt via 7 verschillende kanalen. Ze moeten dus 7x van je horen en dan op 7 verschillende manieren. Hoe diverser deze manieren zijn, hoe beter. Deze manieren worden in marketingtermen ook wel ‘kanalen’ genoemd, en deze kunnen zeer divers zijn: van mond-tot-mond reclame tot advertenties in bushokjes en van radio reclame tot social media.

Diverser = beter

Een diversiteit van kanalen zorgt ervoor dat jouw doelgroep gestimuleerd wordt op diverse manieren, en iedereen is wel ergens gevoelig voor. Iemand die meer aandacht heeft voor geluid is zal gevoeliger zijn voor radioreclame of telefonische-acquisitie, terwijl iemand die liever leest zich sneller aangesproken voelt door bijvoorbeeld een twitterbericht of een flyer. Daarnaast zijn mensen gevoeliger voor boodschappen die ze via verschillende kanalen horen: “Over deze app heb ik eerder iets gehoord, misschien nu toch eens proberen. “ Dat idee.

Mening van een app expert

David van der Loo (app expert bij AppSpecialisten): “Als je op zoek gaat naar 7 kanalen om je app te communiceren, dan lijkt dat soms veel. Maar er is veel laaghangend fruit. Voor de hand liggend zijn social media, je website en het inschakelen van vrienden en familie, maar denk ook eens vanuit de doelgroep. Wat zijn de kanalen die zíj veel gebruiken? Terwijl jouw app maker bezig is met jouw app bouwen, ga dan al praten met je doelgroep, of liefst nog voordat de bouw van je app is gestart. Dan kun je al ruim vóór de lancering feedback krijgen op jouw app, én leer je jouw doelgroep kennen. Zo weet je welke kanalen ze gebruiken die je later inzet voor je app marketing. Als je personen uit de doelgroep daarnaast op de juiste manier betrekt, creëer je meteen ambassadeurs voor je app.”

“Een veel gemaakte fout is om niet na te gaan wie je doelgroep is en deze niet af te bakenen. App-makers proberen ‘iedereen in Nederland’ te bereiken met hun app. Dat is niet slim, omdat je doelgroep zich minder snel aangesproken voelt door een brede boodschap die bedoeld is voor 'heel Nederland'. Bovendien ben je veel meer geld kwijt met adverteren naar een brede doelgroep. Schrijf daarom kenmerken van je doelgroep op, of bepaal een aantal sub-doelgroepen die je wil bereiken.”

Creatieve kanalen die ik al heb gezien, zijn het inschakelen van bracheverenigingen, bij hobby-clubs, middels QR-codes, via ambassadeurs, op lokale radiostations, in klantervaringscirkels, tijdens branche-evenementen, in andere apps, op receptie-balies, op stoeptegels, op website landingspagina’s, in Youtube video’s, tijdens beurzen, op mobiele websites en als onderdeel van het toegangsbewijs van een evenement.”


Geschreven door David van der Loo (link is external)

Kies jouw volgende stap:

1) Zoek een app-maker

Vind jouw app-ontwikkelaar op basis van budget, platform en markt

2) Test je app-idee

App-idee scan

Test je idee met de de App-idee scan

 

3) Stel je vraag

David van der Loo

"Daag me uit, stel me gerust jouw vraag!"

 


onderwerpen