Zakelijke apps worden nu al op grote schaal toegepast. De echte revolutie lijkt echter nog te komen. Nu consumenten op grote schaal bekend zijn met apps op hun smartphone, lijkt ook de zakelijke markt steeds meer gebruik te gaan maken van apps. Onderzoeksbureau Forrester verwacht zelfs dat de uitgaven aan B2B mobiele marketing zal toenemen van 26 miljoen dollar in 2009 naar 106 miljoen in 2014. De iPad is hiervoor het ideale platform.
iPad
De iPad werd in januari 2010 door toenmalig Apple-topman Steve Jobs beschreven het als een nieuw soort computer. Een tot dan toe onbekende categorie tussen smartphone en laptop in. Dit lijkt inderdaad uit te komen: steeds meer bedrijven zien de iPad als een vervanging voor bestaande systemen.
Dashboard
Smartphone apps zijn gefocust op het brengen van kernachtige functionaliteit. Daarnaast bieden iPads een groot scherm. Dit grotere scherm zorgt ervoor dat gebruikers grotere hoeveelheden data in één oogopslag kunnen zien zonder te scrollen. Gecombineerd zorgen apps op een groot scherm ervoor dat er een nieuwe type app ontstaat waarbij grote hoeveelheden data kunnen worden weergegeven maar wel kernachtig en met een focus op functionaliteit. Dit is ideaal als een mobiel beschikbaar dashboard waarin een complex bedrijfsproces eenvoudig aangestuurd kan worden.
B2E
Bedrijven bouwen daarom apps om hun eigen personeel sneller en beter hun processen te laten uitvoeren. Deze Business-to-Employee (B2E) apps zijn dus een efficiëntie slag die de bedrijven maken in het automatiseren van processen. De eerste plekken waar dit gebeurt is ‘in het veld’: door de mobiliteit van iPads kunnen systemen steeds meer ter plekke ingezet worden, bijvoorbeeld door een inspecteur van waterwerken. Ook in de kantoor omgeving worden iPads steeds meer ingezet bijvoorbeeld om overleggen te ondersteunen.
Revolutie
De grote verandering die zakelijke iPad apps teweeg brengen hebben vooral van doen met een nieuwe manier kijken naar automatiseren. Het woord ‘app’ is synoniem geworden van ‘eenvoud’, ‘sneller’ en ‘overzichtelijk’. Apps zijn dus geoptimaliseerd om vooral het gebruiksgemak te vergroten en zorgen op deze manier voor een gebruikers-gecentraliseerde aanpak. Het falen van veel grote IT-projecten wordt vaak gerelateerd aan een gebrek aan adoptie door werknemers. Apps helpen dit probleem voor een belangrijk deel in te perken.
Nieuwe informatie
Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Wil je weten hoe mensen nu apps gebruiken én hoe jij het kan inzetten voor jouw app-idee? Lees dan dit artikel over Mobile Marketing.
Wil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?
Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan!
Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:
-David van AppSpecialisten