Hoe deze app inspeelt op de Corona crisis| kennisbank

Het is duidelijk dat de Corona-crisis veel mensen raakt. Vooral de gezondheidzorg, ouderen en de economie staan onder druk. En allemaal dragen we ons steentje bij door 1,5 meter afstand te houden, veel thuis te blijven en mee te doen aan hulpacties. Gelukkig heeft deze situatie ook voordelen en kun je daar met je app op inspelen.

Corona app makencorona app makenEén iemand die hierop inspeelt is Robbin Reijnen (links) van de Bksy app (rechts). Met deze app zorgt hij ervoor dat mensen boeken van elkaar kunnen lenen. Met de app heeft hij de missie “de grootste en meest sociale bibliotheek ter wereld te worden”. Leer van Robbin, hoe ook jij kansen haalt uit deze situatie.

corona app makenHoe gaat het met Bksy in de Corona crisis?

Deze roerige tijd zorgt ervoor dat mensen meer thuis zitten. Dat maakt dit juist een interessante tijd voor Bksy! We zitten nu eenmaal in de boekenmarkt en mensen kunnen niet meer naar de bibliotheek. Ook zullen ze minder snel een boek kopen in een winkel. Daarom krijgt onze app opeens een boost en hebben we opeens 5 x meer nieuwe gebruikers. Dat stimuleert ons om acties te ondernemen en mensen te helpen om boeken te blijven lezen, lekker thuis en zonder fysiek contact natuurlijk. Zo dragen we ons maatschappelijk ons steentje bij.

Waar komen die gebruikers vandaan?

Nou dat zal je verbazen! Ondanks dat we in Nederland zijn begonnen komt nu ongeveer éénderde van onze gebruikers uit België. We denken dat dit komt omdat het echt een literair land is en mensen van boeken houden. Belgen laten nog liever zien wat ze lezen en wat ze hebben, dat geeft hen status. Met elkaar een bibliotheek vormen en dat samen vooral doen dat zit misschien wel dieper in Belgen. We zijn erachter gekomen dat Nederlanders in veel gevallen liever boeken kopen dan lenen. Uit België komen nu ook veel van onze actieve gebruikers in deze tijd.

"Ken je iemand die in thuis isolatie zit? Nodig diegene uit en leen een boek aan hem uit".

Hoe kwam je erachter dat Bksy nu groeit?

We zagen dat we opeens veel door bloggers werden genoemd om deze tijd door te komen. En we hadden er niet eens om gevraagd! Mensen leggen dus blijkbaar zelf het bruggetje dat je boeken nu beter kunt lenen. Heel praktisch zagen we dat in alerts die ons een bericht geven als Bksy wordt genoemd en natuurlijk in de statistieken van onze app.

Corona app makenHoe gebruik je deze situatie voor je app?

Kort gezegd: door te experimenteren. Mijn app-bouwers (Peter en Martijn) voeren kleine experimentjes uit om te zien wat er aanslaat bij gebruikers. Uiteindelijk willen we dat er 3 zaken worden verbeterd: acquisitie (nieuwe gebruikers aantrekken), retentie (gebruikers actief maken) en referals (mond-tot-mond reclame genereren). Zo hebben we voor Referals binnenkort een experiment gepland waarin we onder meer in onze nieuwsbrief vragen: "ken je iemand die in thuis isolatie zit? Nodig diegene uit en leen een boek aan hem uit".

Corona app maken

Hoe zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk boeken gaan delen?

Wat we nu vooral doen is mensen laten zien hoe ze boeken met elkaar kunnen delen. Daarvoor moeten ze een drempel over om echt een boek te gaan uitlenen aan iemand en daarover stellen ze dan heel praktisch vragen. Bijvoorbeeld het delen van boeken over lange afstanden: het opsturen van een boek is normaal een van dat soort drempels. Maar omdat mensen veel thuis zitten en er echt behoefte aan is zullen mensen dat nu sneller doen. Daar helpen we ze mee. Daarnaast stimuleren we mensen om Bksy te gaan gebruiken met de boeken die al in de app staan. Ze moeten natuurlijk een duidelijk aanwijsbare reden hebben om de app actief te gaan gebruiken en daar kunnen ze een zetje voor gebruiken.

We hebben geleerd dat vasthouden aan onze missie heel belangrijk is voor ons bestaansrecht en groei.

corona app makenWat kunnen mensen met een app of app-idee nu concreet doen?

Veel deelplatformen kunnen meer in het vizier komen in deze situatie en meer mensen geholpen worden. Dat zorgt voor bestaande apps dat ze in deze tijd sterk kunnen groeien qua gebruikersaantallen, terwijl ze een maatschappelijke bijdrage leveren.

Voor nieuwe apps of app-ideeën betekent dit dat er opeens nieuwe kansen in de markt zijn. Dat geldt dus voor deelplatformen zoals Bksy, maar als ondernemer zie ik dat deze situatie ook interessant is voor alle type apps die je thuis kunt gebruiken of op een andere manier aansluiten op deze situatie. Net zoals bij Bksy is het voor dat soort apps dus tijd actie te ondernemen.

corona app makenWat raad je aan dat mensen doen als ze nu een relevant app-idee hebben?

Wat ik heb geleerd uit de begintijd van Bksy is dat het opstellen van een Missie en het testen van de potentie van je idee belangrijk is. Mijn compagnon Peter en ik hadden al vrij snel een duidelijke missie opgesteld: “de grootste bibliotheek ter wereld te worden”. We hebben geleerd dat vasthouden aan onze missie heel belangrijk is voor ons bestaansrecht en groei. Daarnaast hebben we de potentie van ons idee getest door de markt te onderzoeken en te praten met professionals: zonder een samenwerking met anderen was Bksy er nooit geweest.

ICorona app makennzichten van een expert over omgaan met de Corona crisis

David van der Loo: “We kunnen veel leren van Bksy en de aanpak van Robbin. Dit is wat ik uit dit interview heb gehaald en wat interessant is voor mensen met een app of app-idee:”
 

- Bksy speelt in op de Corona situatie. Ze hebben het voordeel dat ze een app hebben die relevanter wordt in deze situatie, maar dat kan ook gelden voor jouw app of app-idee. Door hun experimenten aan te passen op de situatie groeien ze met hun app.

- Een belangrijk deel van de doelgroep van Bksy bleek anders te zijn dan verwacht. Zo bleek de doelgroep uit België belangrijk voor hen, waar boeken uitlenen gebruikelijker is dan in Nederland. Bksy is daar niet de enige in: veel apps worden beter als ze hun doelgroep leren kennen en zich hierop aanpassen.

- Je app laten groeien hangt sterk af van je doelgroep. Dat is wat Robbin ook vertelt: hij testte in het begin de markt, ontdekte later dat België een interessant markt is en ook nu nog kleine experimenten in de doelgroep uit om zijn app te laten groeien. Voor succesvolle apps geldt dus: blijf contact houden met (potentiële) gebruikers vanaf het eerste prille idee tot zolang je app blijft bestaan.

- Het opstellen van een Missie heeft Bksy enorm geholpen. Dat zie ik bij meerdere apps. Door jezelf eraan te herinneren waarom je iets doet blijf je gedreven en gemotiveerd en haal je sneller resultaat.
 

 

Ik interviewde Robin eerder in 2015, toen hij net live was met zijn app. Volgende week praat ik verder met Robbin van Bksy over hoe zij hun app hebben laten groeien in 5 jaar. Lees het vervolg vanaf volgende week en leer welke andere zaken Robbin goed heeft gedaan om zo te groeien.

-David

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo

Plaats mijn reactie