Kun je met een app buitenspelen? De Wanderwatch maakt het mogelijk!| kennisbank

Kinderen én hun ouders gebruiken steeds meer apps. Wanderwatch introduceert een smartwatch voor kinderen gericht op buitenspelen. De basis wordt gevormd door apps op de Wanderwatch en een parent app op de smartphone van de ouders. Hoe werkt buitenspelen met een app? We vragen het aan Anton de Nijs, co-founder van Wanderwatch.

Waarom Wanderwatch?

Iedereen weet dat buitenspelen goed is voor kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het ze slimmer, gezonder en gelukkiger maakt. Veel speelgoed voor binnen heeft licht, geluid en interactie. Buitenspeelgoed is nauwelijks veranderd. Er is nog steeds een bal, een fiets en een springtouw. Daar is op zich natuurlijk helemaal niets mis mee. Maar ik moet concluderen dat de ontwikkeling voor buitenspeelgoed is achtergebleven. Daar verbaas ik me over. Met de huidige technologie moet dat toch ook mogelijk zijn voor buitenspeelgoed?

Wat is Wanderwatch?

Wanderwatch maakt buitenspelen leuk! We brengen de fun van de spelcomputer naar buiten en combineren die met de gezonde aspecten van buitenspelen. We willen kinderen zelf de wereld laten ontdekken terwijl ouders ze digitaal in de gaten kunnen houden.

wanderwatch interface

Wanderwatch is een smartwatch speciaal ontwikkeld voor kinderen. Het interface dat we voor kinderen ontwikkeld hebben zie je rechts. Hiermee krijgen kinderen toegang tot:

- Muziek
- Camera
- Chat
- Games

Uniek in de games is het gebruik van iBeacons. Daar kun je heel veel leuke spellen mee ontwikkelen.

Hoe belangrijk zijn apps voor de Wanderwatch?

Daar kan ik heel kort over zijn, die zijn cruciaal!  

Veiligheid is een belangrijk aspect van Wanderwatch. Ouders kunnen met hun kind communiceren via de chat functie. Ze kunnen via de app op hun Android of iOS smartphone precies zien waar hun kind is. Ze kunnen zelfs een geografisch gebied aangeven waarbinnen hun kind mag spelen. En mocht het echt nodig zijn dan kan het kind de paniekknop indrukken en de hulp van de ouders inschakelen.

Speciaal voor Wanderwatch hebben we visual chat ontwikkelt. Nog niet alle kinderen kunnen goed lezen en schrijven. Communiceren met een tekening gaat veel makkelijker. Deze chat functionaliteit kunnen ouders en kinderen gebruiken om met elkaar te communiceren maar natuurlijk ook kinderen met hun vriendjes.

Daarnaast testen we ook de mogelijkheid van interactie met andere devices. Kijk maar eens de video op: http://tinyurl.com/n9x6uaw

Welke uitdagingen zijn jullie tot nu toe tegengekomen bij het ontwikkelen van de Wanderwatch?

Natuurlijk gaat het ontwikkelen van een nieuw product met ups en downs. De belangrijkste uitdagingen waren tot nu toe:

Daarnaast werk ik onder de vlag van app-ontwikkelaar Brainstax, die naast voor klanten ook alle software en apps voor de Wanderwatch ontwikkelt. We kwamen er achter dat er nogal wat specifieke eisen zijn als je software en apps voor kinderen ontwikkelt. Zo heeft de user interface geen tekst. En dat is belangrijk want nog niet alle kinderen kunnen (klok) lezen.

De Wanderwatch heeft een 1,54 inch scherm. Dat geeft je de mogelijkheid om echt gave games te ontwikkelen. Dat betekent wel dat het scherm relatief groot is voor een kinderpols. Daarom hebben we de band speciaal ontworpen met hulp van de industrieel ontwerpers van Popsoda, zodat die qua maatvoering en comfort optimaal is. Een kind moet Wanderwatch graag willen dragen.

De derde uitdaging die ik wil noemen is de hele online campagne. De website, maar ook Facebook en Twitter moet onze boodschap en ons product goed uitdragen. Hoe bereik je de doelgroep en bereik je conversie?

Je vertelde me dat jullie eerste stap het verkennen van de markt was. Kun je daar iets meer over vertellen?

Inderdaad, we zijn begonnen met het haarscherp neerzetten van de propositie en de branding. Dat bleek een goede zet want het geeft ons een duidelijke richting hoe we ons in de markt positioneren. Zo willen we ons duidelijk onderscheiden van de GPS trackers die je nu in de markt ziet. Dit zijn meestal smartwatches waarbij je als ouder de locatie van je kind ziet. We zijn er achter gekomen dat kinderen echt niet een watch gaan dragen omdat jij dat als ouder graag wil. De fun voor het kind moet voorop staan.

En leuk om te weten: we gebruiken de metafoor van een stuiterbal. Kinderen zijn als stuiterballen, ze gaan alle kanten uit en je weet niet welke. Die stuiterbal zie je ook terug in ons logo:

Wat zijn de volgende stappen die jullie gaat zetten?

We zitten in een belangrijke fase van onze start-up. Ons prototype is gereed en we kunnen dat nu uitvoerig gaan testen. Spannend wordt het ook als we volgende maand gaan starten met crowdfunden. Daarmee hopen we de financiering voor de eerste productiebatch te kunnen ophalen. Als dat lukt willen we aan het eind van de zomer de eerste leveringen kunnen doen in Europa en in Amerika waar we ook een kantoor hebben.

Er komt heel wat kijken bij de voorbereiding van de crowdfunding campagne. We zijn een gaaf filmpje aan het maken dat Wanderwatch uitlegt. De pitch moet heel scherp zijn en we zijn aan het bepalen wat we natuurlijk ook teruggeven aan de mensen die ons gaan steunen.

Op www.wanderwatch.nl en natuurlijk op Facebook en Twitter zullen we aankondigen wanneer we exact live gaan met onze crowdfunding campagne. Onze droom is dat kinderen weer lekker gaan buitenspelen.

Update 5 juni 2016

De kickstarter campagne van Wanderwatch is nu live! Je vindt hem op de Wanderwatchpagina op Kickstarter

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

Ik wens je een succesvolle app toe,

-David

markten
onderwerpen