Ongewone aanpak maakt van app voor kinderonderwijs een appstore topper

“Een succesvolle app begint met een leuke ervaring voor de gebruiker”. Dat is de filosofie van Paul Bierhaus, art director bij YipYip. Samen met Flonc design maakte YipYip de succesvolle Bru-taal app: een iPad app waarmee kinderen leren om de Nederlandse taal beter te beheersen. Tijdens het interview met Paul bleek dat er nog meer elementen hebben bijgedragen aan maken van een appstore topper van de Bru-taal app.

Nieuwe versie

“Toen we de eerste versie van Bru-taal lanceerden was de iPad nog een nieuw verschijnsel, een nieuwe canvas waar ik mijn visie op los kon laten. Het inniatief van het concept lag bij Fleur de Rover van Flonc Design. Samen met deze toenmalig nieuwe iPad hebben we denk ik iets heel moois weten neer te zetten.” Na de lancering werd de app snel een succes en Paul sprak veel met gebruikers. Paul: “We kregen de vraag van gebruikers om de vragen te laten voorlezen en om te kunnen oefenen op hun telefoon. In eerste instantie wilden we hiervoor een hele nieuw app maken, maar we hebben uiteindelijk gekozen om ook de gebruikers van de originele iPad app een update te geven.” In juli lanceerde YipYip de nieuwe versie van de app die gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden van de iPad én iPhone. Paul kijkt met nostalgie terug: “Het was leuk om te pionieren met de eerste iPad, maar tegenwoordig kunnen we veel méér. In de nieuwe trailer kun je zien dat we gebruik maken van rijkere animaties die de app nog leuker maken.”

De nieuwe mogelijkheden van de app worden goed weergegeven in deze trailer:

Appstore topper

Over het succes van de app weet Paul het een en ander te vertellen. “Ik denk dat het succes voor een groot deel te danken is aan onze samenwerking met logopedisten. Door hen te betrekken, zijn hun methodes geïntegreerd in de app waardoor kinderen daadwerkelijk hun beheersing van de Nederlandse taal verbeteren. De app wordt daardoor waardevol voor ouders en docenten.” Maar ook de gebruikers van de app zijn niet vergeten, volgens Paul spelen kinderen een centrale rol. “We horen van ouders dat kinderen met de app wíllen leren. Dat is het grootste compliment dat we kunnen krijgen.” Als laatste spelen onafhankelijk platformen een grote rol. Zo krijgt de Bru-taal app goede reviews op Eduapp, het platform voor educatieve apps, en heeft de app de meester-app award gewonnen voor beste app in het basisonderwijs. Deze drie elementen dragen bij aan het worden van een appstore topper.

appstore topper

Ambities

De nieuwe versie van de Bru-taal app is volgens Paul niet het einde van de rit . “We hebben de ambitie om apps te maken die ouders en professionals steunen in het onderwijzen van kinderen. De Bru-taal app doet dit voor taal, maar we kijken ook naar de ondersteuning van andere vakken.” Ook op het gebied van gebruiksgemak heeft Bru-taal ambities: “Als er in de klas verschillende apps naast elkaar worden gebruikt, dan vindt er snel verkokering plaats. We krijgen van docenten terug dat ze het overzicht verliezen. Door de Bru-taal app aan te sluiten op Bright Center geven we de docent op één plek het overzicht van prestaties van leerlingen uit meerdere apps.” Het is sterk om ambities te blijven hebben als je en appstore topper wilt blijven.

Waarom is Bru-taal een appstore topper?

appstore topperDavid van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: “Het is gaaf om te zien hoe Flonc en YipYip met hun eigen aanpak een appstore topper maken van de Bru-taal app. Als ik mijn eigen ervaring langs de casus van Bru-taal leg, dan valt het succes van de app op 3 manieren te verklaren:”

1. Gebruikerservaring – Paul neemt geen genoegen met een gebruikerservaring die “goed genoeg” is. Hij verbetert het interface zodat gebruikers in hun nopjes zijn en de app met veel plezier blijven gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat gebruiksgemak een voorwaarde is zodat de app niet verwijderd wordt door de gebruiker. Een zeer fijn gebruikerservaring gaat verder dan alleen gemak en voegt waarde toe. Hierdoor zullen gebruikers de app veel sneller aanbevelen aan anderen en is het niet gek als je goede reviews krijgt en in de prijzen valt.

2. Feedback uit de markt – Doordat YipYip samenwerkt met experts uit de markt, de logopedisten, komt hij erachter wat gebruikers echt nodig hebben. Veel apps zijn gebouwd op basis van zo veel mogelijk functies, Paul neemt samen met de logopedisten juist het perspectief van de gebruiker. Dus niet “wat wil ik bieden?”  maar “wat willen zij hebben?”. Veel succesvolle apps worden gebouwd door gebruikers te vragen naar dit nut, via de kennis van experts maar ook door zelf met gebruikers te praten.

3. Mond-tot-mond reclame – Uit onderzoek blijkt dat mond-tot-mond reclame de beste manier van promotie voor je app is. We zagen al eerder dat een goede gebruikerservaring zorgt voor aanbevelingen tussen gebruikers van de app. Doordat de Bru-taal app is gebaseerd op kennis van logopedisten, zullen deze groep van experts deze app ook sneller aanbevelen aan ouders en docenten. Zo worden gebruikers dus van twee kanten benaderd, een recept voor succes.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten