Van elk horloge een smartwatch maken: de Trivoly app| kennisbank

TrivolyBinnenkort is hij overal te krijgen: de Trivoly. Roger Willemsen en zijn compagnon Caspar Toornstra vonden het maar niks om hun horloge in te moeten ruilen voor een smartwatch, maar de smartwatch functies leken hun wél heel handig. En zo bedachten zij een dun schijfje dat onder elk horloge kan worden geplakt, gelinkt aan een app. We interviewen Roger om erachter te komen: wat gaat Trivoly succesvol maken?

trivolyWat is de Trivoly?

De Trivoly is een dun plaatje dat je onder je horloge plakt waarmee je elk horloge tot een smartwatch omtovert. De Trivoly heeft 3 functies: een hartslagmeter, een tap-to-remote functie (tikken op het horloge om andere apparaten te bedienen) én hij stuurt door middel van trillingen en lampjes notificaties van je mobiele telefoon door. Deze notificaties kun je via de Trivoly app personaliseren, zodat het aantal trillingen en de kleur van het meldinglampje verschilt per notificatie. Zo krijg je bijvoorbeeld drie trillingen met een groen lampje bij een nieuwe Whatsapp melding, of een blauw lampje bij een nieuwe Facebook chat .

trivolyHoe werkt die tap-to-remote functie, er zit toch geen display bij?

Klopt, dat heb je ook niet nodig. De bedoeling is dat Spotify, Sonos, de Android speler en iTunes bestuurd worden door middel van een tikje op de wijzerplaat. Met één tik zet je hem op play en zo zet je hem ook weer uit. Met een tik op het cijfer 3 gaat hij door naar het volgende nummer en met de cijfer 6 en 12 kan je het volume regelen. Bovendien zit er een camera-functie bij, zodat je van afstand de zelfontspanner van je telefoon kan besturen met één tik op de wijzerplaat: ideaal voor groepselfies tot op 8 meter afstand!

trivolyEn als je nu even geen zin hebt in al die notificaties?

Daar hebben we de priority modus voor bedacht: een modus voor momenten wanneer je echt niet gestoord wilt worden. Met één schuif zet je die modus aan en ook weer uit. Je kunt daarnaast een aantal namen toevoegen van mensen die jou wél mogen bellen, zodat alleen de oppas je kan bereiken tijdens een romantisch diner met je vrouw.

trivolyHoe ben je op het idee van de Trivoly gekomen?

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in smartwatches, maar ik ben ervan overtuigd dat identiteit belangrijk is. Hoeveel polsbandjes zo'n smartwatch merk ook aanbiedt, het blijft een apparaat. Ik denk dat er met mij veel mensen zijn die gewoon hun eigen horloge willen behouden. Dit kan een erfstuk zijn of een tijdloos exemplaar: ze vinden het in ieder geval niet waard om een dure smartwatch aan te schaffen van €800, die je na 3 jaar toch weer moet vervangen omdat de technologie verouderd is. Daar wilde ik wat op verzinnen.

"Ik wil gewoon mijn eigen horloge dragen, maar mét de functionaliteiten van een smartwatch." 
 

trivolyWie moet de Trivoly sowieso gaan gebruiken?

Het is een product voor alle mensen die letterlijk en figuurlijk bij de tijd zijn en efficiënter willen werken. Met de Trivoly app kun je heel bewust instellen wat je belangrijk vindt en waar je aandacht aan geeft. Op die manier kan je veel efficiënter met berichtgevingen omgaan, want dat zijn er nogal wat per dag.

trivolyWelke stappen heb je doorlopen om te komen waar je nu staat? 

Wat we in ieder geval ontdekten is dat Nederland heel veel kan wat betreft de maak- en designindustrie. We wilden echt een Nederlands bedrijf zijn, die de hele ontwikkeling en fabricage laat plaatsvinden in Nederland. Daarnaast hebben we met veel verschillende partijen gesproken en gebrainstormd.

Trivoly

trivolyWat wil je met de Trivoly bereiken?

Ik wil laten zien dat met de technologie die wij gaan voorzien, iedereen een smartwatch tot zijn beschikking krijgt en dat je eigen identiteit of aankoopkeuze daar niet onder hoeft te lijden.
 

trivolyHoe is het proces van het ontwikkelen van de bijhorende app gegaan?

Door met veel mensen te spreken kregen wij steeds een betere visie op hoe wij de app en de functionaliteiten voor ons zagen. Veel bedrijven maken al jarenlang goede apps, maar wilden niet buiten het vertrouwde kader werken. Uiteindelijk vonden we een flexibele partij die de app oppakte en daarbij ook zelf onderzoek ging doen. Dat is e-sites uit Breda, die niet alleen ervaring hebben met smartwatch apps, maar dus ook zelf meedachten.

"Door gebruik van deze nieuwe technologie, krijgt iedereen een smartwatch in zijn bereik." 
 

 

trivolyIk merk bij nieuwe technologieen zoals Google Glass, dat mensen er moeilijk aan kunnen wennen. Ben je er niet bang voor dat dit ook gaat gelden voor de Trivoly?

Google Glass had inderdaad te maken met veel weerstand van mensen die het als een inbreuk op hun privacy zagen. Het maakt hen ongemakkelijk als ze weten dat iemand meekijkt. Dat maakt de drempel om Google Glass te gebruiken hoog. Wij draaien dat om: met de Trivoly kun je juist laagdrempelig notificaties bekijken. Waar je eerst nog je telefoon uit je broekzak moest halen, zie je nu een subtiel lampje. Dat maakt de drempel tot gebruik juist laag.

Trivoly

Caspar en Roger met de Trivoly app

trivolyHeb je nog een tip die je zou willen meegeven voor anderen die een app willen ontwikkelen?

Wat ik geleerd heb is om je opties af te beperken tot een eerste lancering. Dat is heel lastig, want je krijgt altijd weer betere en leukere ideeën. Wacht daarmee totdat de app gelanceerd is en zorg ook dat je de eerste gebruikers niet overspoeld met functionaliteiten. De tijd om een app uit te breiden met andere ideeën komt nog wel.

trivolyTot slot, wat heb je geleerd van dit hele proces?

Dat dit idee is uitgevoerd met partijen binnen Nederland en dat dat dus ook echt kan, dat had ik van tevoren niet verwacht. Goed om te zien hoe deze partijen vertrouwen hebben in de samenwerking en zich ook als partners opstellen. Alleen voor de financiering werken we met een Amerikaanse partij: Kickstarter. Die campagne wordt in oktober gelanceerd. Op Facebook kun je de voortgang van Trivoly, waaronder de Kickstarter campagne, blijven volgen.

Wat kunnen we leren van de aanpak van Trivoly?

TrivolyDavid van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: De Trivoly app staat op het punt om de markt te bestormen. Ik ben onder de indruk van hun aanpak en ik denk dat ook jouw app hiervan kan leren. Hieronder vind je de 3 belangrijkste tips:

1. Ontwikkeling hoef je niet altijd te outsourcen

In Nederland mogen we best trots zijn op wat we bereiken. De productie en ontwikkeling van vernieuwende technieken gebeurt niet alleen in China of de VS. Zo werkt Trivoly samen met een app-ontwikkelaar uit Breda en een productiebedrijf uit Twente.

2. Sluit aan op het gedrag van gebruikers

Of je nu een technologie hebt die de wereld op zijn kop zet of een app die het leven iets makkelijker maakt: gebruikers zullen hun gedrag moeten aanpassen. Door gedragsverandering drempelloos te maken zorg je ervoor dat er geen obstakels meer zijn voor mensen om je app te gebruiken. Zo maakt de Trivoly het "checken" van notificaties in sociale situaties laagdrempeliger, je telefoon blijft immers in je broekzak. Geen afleiding meer door een telefoon die tussenbeiden komt, maar een subtiele notificatie.

3. Focus je functionaliteit

Je hebt vast al veel functies en toepassingsgebieden voor je app bedacht. Maar, zoals Roger al aangeeft, door te focussen maak je het veel duidelijker voor een gebruiker wat je app kán. Overspoel je gebruiker niet met te veel functies, maar focus op de situatie dat je app het allernuttigst is. Gebruikers worden dan zó enthousiast, dat ze jouw app gaan doorvertellen en laat mond-tot-mond reclame nou juist dé manier zijn waarop apps zich snel verspreiden en een succes worden.

Deze aspecten komen ook terug in de App Try-out, die een volledige analyse maakt van een app-idee. Download de App-idee scan die gebruikt wordt in de Try-out en maakt je eigen analyse. Of bespreek je idee met een expert en kom erachter hoe je van jouw app-idee een succes maakt.

 

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

Ik geloof dat als je waarde creëert, je app succesvol wordt. Daarom stuur ik alleen waardevolle e-mails. Hoe? Dat lees je in de Privacy Statement

We wensen je een succesvolle app toe.

David & Katja

onderwerpen