Het verschil tussen app, web en desktop applicaties

Allereerst gaan we wat verduidelijken. Er zitten (soms grote) verschillen tussen verschillende soorten apps. 

1) Zo heb je de 'mobiele app' die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt. De app voor smartphone en/of tablet, welke je vindt in de AppStore of Google Play. Denk maar aan Spotify of de app van je bank. 

2) Dan hebben we web apps, welke eigenlijk een soort omgebouwde website is. Dit kan goedkoper zijn dan een daadwerkelijke app, maar komt zo met z'n beperkingen. 

3) Tot slot een desktop applicatie. Ook wel bekend als een computer programma. Een op zichzelf staand stuk software. Denk maar aan je browser, Adobe programma's of een applicatie van Microsoft.

Het interessante is dat veel grote spelers inmiddels op meerdere manieren hun software aanbieden: als app, web applicatie en desktop applicatie. Want Spotify is te gebruiken als mobiele app, op het web en op je desktop. Idem voor Microsoft.

Aangezien we het gaan hebben over een applicatie aan de hand van een voorbeeld, kan ik je alvast uit de doeken doen wat voor soort app EZ-GO is: een tablet app!

Wat kost een app?

Er zijn ontwikkelaars die apps aanbieden vanaf € 2.500. Het goedkoopste van het goedkoopste. Laten we zeggen dat deze categorie apps, waarbij je écht een basis hebt waar nauwelijks tot geen maatwerk aan te pas komt, tot zo'n € 15.000 kan oplopen. Apps laten maken vanaf € 15.000 tot € 30.000 maakt meer maatwerk mogelijk. Gebruikerswensen en aanpassingen voor specifieke klanten zijn hierbij mogelijk. Ga je boven dit bedrag, kun je zelfs naar heel expliciete, vernieuwende functies kijken.

Dat is best prijzig, hoe lost je dat op?

Door stapsgewijs te ontwikkelen! De EZ-GO app is een mooi voorbeeld van stapsgewijs ontwikkelen. Niet in één keer tienduizenden Euro's erdoorheen jagen, maar bewust het meeste uit je geld halen. Zoals je kan lezen zijn ze eerst begonnen met een prototype, waarna ze zijn doorgegroeid naar een zakelijke app die meerdere klanten vond, om uiteindelijk een eigen app te lanceren op de AppStore en Google Play. 

Maar hoeveel kost jouw idee ontwikkelen nou precies? Ik leg het je kort uit. Klik hier om meer te weten over wat je kan verwachten voor welk bedrag.

Het voorbeeld van succesvol een app maken: EZ-GO

De mannen van de EZ Factory hebben het gedaan! Randy Appiah en Robert Bouwman (rechts) hebben een app ontwikkeld die operators, monteurs en managers van fabrieken en veel bedrijven dagelijks kan helpen in de Industrial IT. Ik sprak ze om te weten te komen hoe je een applicatie ontwikkeling start voor een specifieke markt zoals de Industrial IT.

applicatie ontwikkelingWat is de EZ-GO app?

Wij van EZ Factory hebben de app ontwikkeld genaamd "EZ-GO". De EZ-GO app is een applicatie die processen in de fabriek standaardiseert, visualiseert en vergemakkelijkt. Oftewel, de maak-industrie. Denk aan bedrijven zoals Philip Morris, Heineken en Friesland Campina. Mensen op de werkvloer weten dan met gemak welke taken ze per dag moeten uitvoeren. Dat kunnen standaard taken zijn zoals een machine inspecteren of een audit uitvoeren in een fabrieksomgeving. Daarbij staan er ook foto’s en video’s bij om de kwaliteitsstandaard van de taken te zien. Welke stappen moet de werknemer zetten zodat de bedrijven optimaal presteren? De werknemers kunnen ook een melding en foto van mankementen maken zodat daar een oplossing voor komt.

Het gebruik van de applicatie is niet alleen handig voor mensen op de vloer maar ook voor managers. Nu is de manager vaak nog bezig met papier om mankementen te registreren en op te lossen, en dat blijft vaak ook nog liggen! Met de EZ-GO app kan de manager taken uitzetten, heeft hij overzicht over de elementen die in orde zijn en kan hij problemen doorsturen naar de technische dienst. De applicatie moest voldoen aan 3 focuspunten: de standaard van een bedrijf, visualiseren van de werkvloer en gebruiksgemak.

"We merkten dat iedereen nu graag met mobiele telefoons werkt die lekker makkelijk en interactief werken."

applicatie ontwikkelingHoe zijn jullie op het idee voor deze mobiele app gekomen?

Wij hebben beide onze eigen eenmanszaken waarmee we constant bezig zijn met het invoeren van verbeteringen zodat fabrieken optimaal kunnen presteren. We willen het beste uit mensen halen door het geven van trainingen en het begeleiden van groepen zodat fabrieken optimaal werken. Voor ons werk doen we vaak een audit, oftewel, we bekijken hoe het in een bedrijf loopt en beter kan. Om klanten extra te helpen, werkten we al met tools, bijvoorbeeld in Excel. Zo hebben we bijvoorbeeld een tool in elkaar gezet waarmee klanten gemakkelijk de resultaten van de audit kunnen bekijken.

Om de klanten nog verder te helpen, hadden we een tool nodig die visueel en intuïtief is en dat kan niet met Excel. We merkten dat iedereen steeds meer met mobiele telefoons werkt: eenvoudig en interactief in gebruik. Zo is het idee voor de app ontstaan, onze ervaring met werkvloer en management is omgezet in een app. Het is dan ook opvallend dat er in de fabriek nog steeds met vinkjes op papier wordt gewerkt, terwijl er al zoveel met tablets en smartphones mogelijk is. Daarom werken we bijvoorbeeld met klikbare groene duimpjes. Eerst hebben we ons app-idee als Excel applicatie gemaakt en daarna omgezet tot app. Je ziet er niets meer van terug in de app; alleen de data en logica structuur is hetzelfde gebleven als in die eerste tool in Excel.

applicatie ontwikkeling

applicatie ontwikkelenWelke uitdagingen zijn jullie tot nu toe tegen gekomen?

Het houden van de focus voor je applicatie ontwikkeling. Je kan zo veel bedenken voor toepassing in de fabriek! Die andere ideeën hebben we aan de kant gezet en het simpel gehouden. Zelfs als klanten ons met de beste bedoelingen tips gaven om de applicatie ontwikkeling te verbeteren. We moesten er streng op zijn om ons belangrijkste doel voor ogen te houden. Daarbij is het ook een uitdaging om een applicatie te maken die niet alleen in onze ogen goed is, maar ook in de ogen van de klanten. Daarom testen we met operators, monteurs en managers om erachter te komen of EZ-GO hun verwachtingen waarmaakt.

"Begin met eenvoudige testversies, ga schetsen, dromen, denken, doen, doorzetten en hou focus!"

applicatie ontwikkelenHoe zijn jullie aan de eerste klant gekomen en hoe willen jullie groeien?

Onze eerste klant is een bedrijf in industriële garagedeuren, die komt uit ons eigen netwerk door professionele werkzaamheden. Dus de eerste stap naar groeien is het aanboren van ons eigen netwerk. Vanuit daar groeien we door via een marketingstrategie. Daarvoor zetten we meer kanalen in zoals social media, het netwerk van ons netwerk en filmpjes maken van hoe mensen er in de praktijk mee werken. Nu we verder gegroeid zijn hebben we ook een onderdeel van de app in de AppStore en Google Play gezet: EZ-GO Plus.

Voor de toekomst hebben we doelen gesteld per kwartaal. Het is belangrijk om vast te houden aan deze doelen en het bijhouden van de omzet, klanten, verdienmodellen en het verkopen van de applicatie ontwikkeling nog voordat deze af is. Doordat we een prototype hebben laten maken door Moqod, konden we de applicatie al in een vroeg stadium aan klanten laten zien. Het was erg fijn om te werken met deze ontwikkelaar, ze dachten echt met ons mee. Moqod is een belangrijke sparringspartner en heeft kennis ingezet van andere B2B apps. Zo leerden ze ons meer over het proces, distributie en het business model. In het prototype gebruikten we specifieke foto’s die pasten bij de klant, een klant specifieke presentatie dus. Doordat de klant de schermen kan zien op de iPad of browser krijgt hij een écht gevoel bij de applicatie. En dat is weer goed voor de sales!

 

applicatie ontwikkelingWelk advies wil je geven aan beginnende app ondernemers en bedrijven die een app gaan maken?

Gewoon doen! Begin met eenvoudige testversies, ga schetsen, dromen, denken, doen, doorzetten en hou focus! Wij hadden echt een startpunt vanuit een probleem in de markt en zijn toen aan de slag gegaan met ons denkproces. Dat ging om vragen beantwoorden als; waarom doe ik dit, wat is het verdienmodel, hoeveel is de investering en financiering én hoe haalbaar is het in de markt? Toen we hierover nagedacht hadden en onze antwoorden hadden gevonden, voelde het goed en hebben we samen doorgezet. Keuzes maken is dus belangrijk om ermee aan de slag te gaan. Gewoon doen dus!
 

Leerpunten van applicatie ontwikkeling in een specifieke markt

applicatie ontwikkelingDavid van der Loo - App Expert bij AppSpecialisten - Ik zie dat Randy en Robert een aantal zaken goed aanpakken. Die zet ik nog eens voor je op een rij. Gebruik deze leerpunten in je voordeel:

1. Begin vanuit je kennis van de markt die je zelf hebt, of kunt krijgen. Start altijd vanuit een pijnpunt in de markt. Daar is namelijk een oplossing voor nodig, en jouw app kan dat gaan bieden!

2. Denk groot, begin klein. De mannen van EZ-GO zijn direct aan de slag gegaan met Excel om hun ideeën meteen uitvoerbaar te maken. Dat kan je ook doen met schetsen of het maken van een prototype.

3. Test tussentijds met de gebruikers. Alleen dan kan je zeker weten of verwachtingen van gebruikers over de app en de door jou verwachte vraag naar de app overeenkomen met de werkelijkheid.

4. Eerste klant uit eigen netwerk. Probeer niet de hele markt in één keer te pakken, maar begin dicht bij huis. En creëer net als EZ-GO een showcase. Om te leren, maar ook als voorbeeld voor klanten die hun app ook gaan gebruiken.

5. Wees realistisch over verkoop. EZ Factory verkoopt de app als een product op de zakelijke markt. Het is slim om niet uit te gaan van verspreiding via de AppStore, maar door verkopen zelf te stimuleren. De zakelijke markt zorgt ervoor dat je genoeg kunt verdienen aan je app en het de moeite waard is om langs te gaan bij klanten. Na verloop van tijd kun je dan opschalen en hoef je steeds minder directe verkoop te doen, zoals ze hebben gedaan met EZ-GO Plus.

 

applicatie ontwikkelenWil jij ook een applicatie ontwikkeling starten?

Dan moet je eerst beginnen met het denkproces, net zoals de mannen van EZ Factory hierboven. Een makkelijke manier om te testen hoe sterk je app-idee is, is door de 1111-ezelsbrug te gebruiken. Dit is een methode die ik heb bedacht waarin je punten toe kent aan de sterkte van je idee, en zo ontdekt hoe ver je bent je idee. 

Ik heb de methode in een handige PDF voor je gezet, zodat je precies kan lezen hoe het werkt. Download hieronder de 1111-ezelsbrug.

Hand icoon wit
Weten hoeveel je app waard is?
1111 ezelsbrug PDF
Met deze slimme ezelsbrug ontdek je in 2 minuten hoeveel je app waard is!

Met de 1111-Ezelsbrug ontdek je:

✔️ Hoeveel je app waard is, in 2 minuten
✔️ Hoe je jouw app beschermt door de kracht van je idee
✔️ Welke stappen je kunt zetten om je app te realiseren
 
Toegang tot de 1111 Ezelsbrug kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegankelijk:

-David van AppSpecialisten