Waarom de Apple Vision Pro een succes gaat worden

Apple heeft er alles aan gedaan om de Apple Vision Pro een succes te maken. Dat gaat ze ook lukken, om deze 6 redenen:

1. Alle nadelen van bestaande Virtual Reality zijn eruit

Je bent niet meer eenzaam -Virtual Reality oftewel VR betekent dat je als gebruiker je helemaal afsluit van je omgeving. Dus zo'n VR-bril zet je op en je ziet niets meer om je heen, alleen de wereld die je op kleine schermpjes wordt getoond. Andere mensen zie je dus niet meer... en zij kunnen niet met jou in contact komen. Alsof je je opsluit op een zolder of een kelder dus.

De Apple Vision Pro lost dit op. Je kunt nog steeds de omgeving om je heen zien. En anderen zien je ogen via een schermpje aan de buitenkant van de bril. Je blijft dus net als een smartphone onderdeel van je omgeving.

 

Een traditionele Virtual Reality headset, met gesloten voorkant die je helemaal afsluit van je omgeving. Bron: Bing Image Creator
Een traditionele Virtual Reality headset, met gesloten voorkant die je helemaal afsluit van je omgeving. Bron: Bing Image Creator
De Apple Vision Pro bril. Je lijkt de ogen van de gebruiker te zien... maar je kijkt naar een schermpje aan de buitenkant van de bril. Bron: Apple
De Apple Vision Pro bril. Je lijkt de ogen van de gebruiker te zien... maar je kijkt naar een schermpje aan de buitenkant van de bril. Bron: Apple

 

Weg van vreemde controlers - VR-brillen werken vrijwel allemaal met controllers. Gek gevormde joysticks of stokjes waarmee je om je heen moet slaan en knoppen uit je hoofd moet leren. 

Met een Apple Vision Pro app is het zo simpel als ergens naar kijken met je ogen en je vingers tegen elkaar houden. De camera en sensoren pikken deze subtiele signalen meteen op en voeren uit wat je wil doen.

Nooit meer misselijk - Als je ooit een VR bril hebt opgehad weet je het. Na zo'n 5 tot 10 minuten wordt je kotsmisselijk. Tenzij je echt de allerduurste brillen op de markt koopt, trekt bijna iedereen de bril van zijn kop en snakt naar adem.

Een app van Apple Vision Pro lost dit op doordat je omgeving zichtbaar wordt. Ook zijn de schermpjes in de bril zeer scherp en reageren snel, zodat je haast niet door hebt dat je een bril op hebt. Nooit meer misselijk dus.

2. Alle voordelen van Augmented Reality zitten erin

Je bent volledig omgeven - Augmented Reality oftewel AR is dat je gewoon om je heen kunt kijken, maar dat er iets wordt toegevoegd aan die omgeving (afbeelding rechts). Een AR-bril is dus vaak een doorzichtige, glazen bril waar iets kleins op wordt geprojecteerd. Alsof je een wc-rolletje met gestrekte hand vasthoudt en erdoor kijkt om interessante dingen te zien. 

In de bril van Apple verzuip je in de ervaring. Je hele wereld lijkt te veranderen. In hun demo liever ze bijvoorbeeld zien hoe er voorwerpen volledig om je heen lijken te zweven. 360 graden dus. 

Met beide voeten in je omgeving - Normale AR-brillen geven een toevoeging op je omgeving. Dus dat je om een 3D object kunt lopen dat voor je op de tafel ligt. Echt tof, maar op kleine schaal.

Met de Apple Vision Pro bril wordt je volledige omgeving de bril. Zo kun je dus je apps een plek geven in de woonkamer. Op een andere plek zweven de mensen waarmee je via videoverbinding chat. Kijk naar je laptopschermpje en de Apple bril blaast hem op naar een enorm scherm voor je neus. En je kleine TV in de woonkamer? De Apple Vision Pro schaalt hem op naar de grootte van een Bioscoopscherm.

 

De Apple Vision Pro laat apps zweven in je woonkamer Bron: Apple
De Apple Vision Pro laat apps zweven in je woonkamer Bron: Apple

 

3. Je hebt een magische gebruiks-ervaring

Door alle sensoren in de Apple Vision Pro weet de bril wat je wil doen voordat je het zelf weet! - Dat werkt waarschijnlijk zo: de bril ziet aan je iris waar je naar kijkt. Bijvoorbeeld een app die je wil openen. Daarna gebruikt hij verschillende signalen, zoals het weider worden van je iris, om te bepalen of je erop gaat klikken. Je iris verraadt dus wat je wil! Dus de bril opent het alvast voor je. Daarna moet jij nog een keuze maken en bewust je vingers naar elkaar toe laten bewegen om er echt op de klikken. Dit gaat allemaal in een fractie van een seconde. Zo ga je zeer snel door de opties van de bril, het lijkt magie!

 

apple vision pro sensoren bron: apple
Apple vision pro zit sjokvol sensoren en camera's. Bron: apple

 

Je verzuipt als het ware in de ervaring en je wil nooit meer weg. - Doordat je wordt omgeven door de bril worden er dingen mogelijk die eigenlijk niet kunnen. Bijvoorbeeld in de Mindfullness app. Daarin wordt je omgeven door 3D objecten, waardoor je echt in een andere wereld lijkt te stappen en helemaal tot rust komt.

 

Apple Vision Pro Mindfullness app Bron: Apple
Apple Vision Pro Mindfullness app Bron: Apple

 

4. Bestaande apps en hardware

Met de bestaande apps van Apple kunnen ze meteen veel gebruikers waarde geven aan het gebruik van de Apple Vision Pro. Je gaat meteen verder met presentaties maken, mailen, webbrowsen met de bestaande Apple apps. Maar dat is nog niet alles, naar verwachting worden alle apps die beschikbaar zijn op iPad (vanwege het grote scherm) ook meteen beschikbaar op de Apple Vision Pro. Dus meteen honderd-duizenden apps voor gebruikers. 

Daarnaast vertrouwen mensen Apple al, kennen veel apps al en deze nieuwe bril sluit naadloos aan op bestaande apparaten zoals Macbooks, iPhones, HomePods, etc etc

5. Privacy staat voorop

Privacy was de belangrijkste reden dat de Google Glasses rond 2014 flopte. Mensen die met je praatten, hadden het gevoel steeds gefilmd te worden. Hierna werd Google glasses geen succes, alleen in de zakelijke markt wordt het nog gebruikt.

Apple leert van deze fout en maakt een Aparte knop voor het maken van foto's. Zo zie je, net als bij een camera of smartphone, of iemand een foto of video van je maakt. Daarnaast staat Apple bekend als hét grote techbedrijf dat goed met privacy omgaat.

 

Een gebruiker maakt een foto met een aparte fotoknop bovenop de bril van Apple Bron: Apple
Een gebruiker maakt een foto met een aparte fotoknop bovenop de bril van Apple Bron: Apple

 

6. Apple heeft het eerder gedaan

Geen enkel ander bedrijf ter wereld zou van zo'n bril een succes kunnen maken. Behalve Apple. Ze hebben alles wat ervoor nodig is: investeringen in geld, talent dat dit ontwikkeld heeft, een interne bedrijfsvisie op innovatie en eco-systeem van bestande apps en hardware. Plus, ze deden het eerder met de iPhone (en in kleinere mate met de iPad, Apple Watch en natuurlijk de Appstore).

stop handsign iconWat het succes van de Apple Vision Pro nog tegenhoudt


De Prijs

Oké, de prijs is echt hoog. € 3500. Het voelt als extreem veel geld. Zeker als je kijkt dat concurrent Meta uitkomt met een nieuwe VR bril (de Meta Quest Pro) voor maar €499. Maar is dit het obstakel?

Maar let op, het is heel gebruikelijk dat écht vernieuwende producten eerst enorm duur zijn. Mijn voorspelling: over ongeveer een jaar zal de eerste, meer toegankelijke versie van de Apple Vision op de markt zou komen voor bijvoorbeeld € 2500. Ik noem hem voor het gemak de Apple Vision 1. Over 2 jaar zal er een versie komen voor iedereen voor zo'n €1500. De Apple Vision SE is mijn gok voor de naam. Bovendien, als de Apple Vision doorbreekt, is het een vervanging van je laptop van meestal ruim boven de €1000, smartphone van vaak meer dan €500 en TV, van vaak €500 of meer. Samen al meer dan €2000 waard! En dan is heeft het ook nog eens veel meer potentie...

Afgesloten zijn

Als je een bril zoals de Apple Vision Pro op je hoofd zet, ben je even weg van de wereld. Met een aparte draaiknop (de "Digital Crown", afbeelding hieronder) draai je je buitenwereld weg, om maak je hem juist zichtbaar. Ook zien buitenstaanders door het display aan de buitenkant of je iets bekijkt, of je wordt aangekeken: het lijkt dan of je de ogen van de ander ziet. De een zegt: geniaal, de ander zegt: creapy. Dit is veel beter dan bestaande afgesloten VR brillen, maar we zijn er nog niet helemaal. Het zal wennen zijn. Waarom niet de bril afzetten als je met de ander praat? En wat is dan nog het voordeel boven bestaande VR brillen? 

 

De draaiknop waarmee je de omgeving meer of minder zichtbaar maakt in de Apple Vision Pro Bron: Apple
De draaiknop waarmee je de omgeving meer of minder zichtbaar maakt in de Apple Vision Pro Bron: Apple

 

Daarnaast zie je als gebruiker niet goed wat er in je ooghoeken gebeurt. Je kunt dan schrikken als iemand je van achter benadert. Ook dat zal wennen zijn. (Wil je dat mensen straks hun Apple Vision Pro niet meer gebruiken, doe dan een Sneak up: en besluip ze van achter en laat ze schrikken ;) )

Timing

Mogelijk komt er een recessie aan. In de media hoor je het al een jaar. Dan zou het kunnen dat niemand nog veel geld wil uitgeven voor iets nieuws. ook onverwacht nieuwe zaken zoals een pandemie kunnen zaken veranderen. Zorgt dat voor meer (thuis)gebruikers of juist opnieuw een chiptekort?

Gewicht en batterij

Klopt, deze bril is een stuk zwaarder dan andere VR of AR brillen. En inderdaad, een aparte batterij die je aan een kabel moet dragen in je achterzak is onhandig. Maar zie de Apple Vision Pro dan ook als een eerste versie. Net als de eerste iPhone een relatief klein scherm had, geen goede internetverbinding en super duur was, was dat niet het belangrijkste. Het gaat erom dat er een nieuwe manier van digitaal ervaren en communiceren ontstaat. Het is makkelijk om redenen te vinden waarom het gaat lukken... maar wat als het wel lukt zoals bij de iPhone?

future globe iconWat is de toekomst van de Apple Vision Pro

De potentie is groot. Misschien loopt iedereen over een paar jaar met zo'n bril op z'n kop. Net als iedereen na de iPhone ene paar jaar later een smartphone had. 

Áls de Apple Vision Pro een succes wordt, dan gaat Apple waarschijnlijk inzetten op de 100+ patenten die ze hebben op dit apparaat. Denk aan sensoren die je door je pupillen, iris, bloeddruk en huidcontact te meten kunnen voorspellen wat je wil, voordat jíj weet dat je het wil. Oftewel, deze bril heeft de potentie om beslissingen voor je te nemen. Het kan dus echt onderdeel worden van wie je bent. Een onlosmakelijke band dus met gebruikers wereldwijd... de eerste stap van met z'n allen leven in een virtuele wereld zoals de Matrix..? Misschien niet, maar het is een kleine stap die kant op.

question iconMoeten we blij zijn als de Apple Vision Pro een succes wordt?

Het voordeel van een bedrijf als Apple voorop laten lopen in een innovatie zoals dit, is dat privacy bij Apple goed is geregeld. Daar staan ze al jaren om bekend. Ook stellen ze het belang van gebruikers centraal, als essentieel onderdeel van hun bedrijfsstrategie.

Het nadeel is dat deze bril mensen mogelijk nog meer afgeschermd van zijn buitenwereld. Nog meer dan de smartphone nu al doet. Bij kwestbare groepen zoals jongeren zorgt dat nu al voor vereenzaming en verslaving. Dus wat als dit nog veel sterker wordt? De wereld lijkt steeds complexer te worden, met problemen zoals nieuwe wereldmachten, migratie en milieu. Gaan we deze problemen vergeten en ons hiervan afschermen in een eigen gecreëerde wereld?

Het is natuurlijk mooi als de bril ons helpt nieuwe zaken te ervaren, productiever te maken en ons leven te vergemakkelijken. Maar is het echte leven niet buiten de digitale wereld? En als de bril ons beter kent dan wij onszelf kennen, wat doet dat dan met onze persoonlijke vrijheid?

Een van de toekomstige scenarios wordt geschertst in het boek en film van Ready Player 1. Hierin is de wereld een rommeltje, maar mensen kunnen elkaar nog steeds elkaar ontmoeten en veel ervaren in een digitale wereld. Is dit een mooie toekomst of een dystopie? En als dit toch gaat gebeuren, moet dan een privacy-onvriendelijk bedrijf als Meta of Google dit voor ons gaan bouwen, of een bedrijf als Apple dat de gebruiker centraal zet? Of moet we juist samen, bijvoorbeeld via de overheid, de regels maken over hoe we willen gaan leven? 

De wereld van Ready Player One Bron en rechten: Warnes Bros Studios
De wereld van Ready Player One: de echte wereld is een zooitje maar in de virtuele wereld beleefd Hoofdrolspeler Wade spannende avonturen. Bron en rechten: Warnes Bros Studios

app smartphoen iconKansen voor jouw app

Bestaande iPad apps kunnen straks al gebruikt worden op de Apple Vision Pro. Alleen, ze zijn er niet helemaal voor gemaakt. iPad apps op deze moderne bril zullen toch een beetje als tweederangs voelen.

Hoe speel jij in op de kansen?

Apple heeft nu developers kan gegeven om alvast apps te ontwikkelen. De kans is groot dat ze bij hun grote congres (WWDC) over precies een jaar, willen laten zien aan het grote publiek, wat hun bril kan in de praktijk. Dat doen ze door te laten zien wat apps precies kunnen erop. Dus ze willen laten zien wat apps kunnen met deze moderne techniek.

Dus als je een app maakt die Apple interessant vindt, kun je gefeatured worden door hen in hun media, appstore etc. Mogelijk sta je zelfs op een podium bij Apple, zoals Jordi Bruin dat eerder deed (zie mijn interview met hem in deze Podcast op Spotify). Maar hoe doe je dat?

tip bulb icon

Tips om je app door Apple te laten promoten

Maak gebruik van de nieuwe techniek. Bijvoorbeeld door iets in 3D te laten zien, een innovatieve toepassing van hun sensoren. Duik hiervoor met een ontwikkelaar in de mogelijkheden die de VisionOS Development Kit heeft om in te spelen op de technische kansen

Geef een wow-effect. Een nieuwe manier van producten kopen is vaak niet zo interessant voor media om op te pakken, dan het helpen van mensen in nood of een benadeelde doelgroep. Zo had Jordi succes met een app die automatisch en live ondertitels maakt voor doven en slechthorenden.

Bouw een band op met de redactie. Apple is een gesloten organisatie en zelfs binnen Apple zijn er vaak barrières om iets gedaan te krijgen. Dus echte contacten leggen is heel moeilijk. Wel kun je jezelf in de kijker spelen, door bijvoorbeeld vragen te stellen aan developer en het app-redactie team over de innovatieve implementatie van jouw app. Geen domme vragen dus, maar wel je het maximale haalt uit hun hard- en software om (uiteindelijk) voor meer device verkoop te komen.

man iconÉcht aan de slag met je Apple Vision Pro app maken

Met de bovenstaande ideeën krijgt je idee meer potentie op een Apple Vision Pro. Maar wil je écht nu aan de slag? En stappen zetten naar je eigen app? Wil je de zeven belangrijkste stappen op een rij, zodat je weet waar jij moet beginnen?

Ik heb het stappenplan gemaakt zodat je precies alle stappen kan zien die bij een app maken horen. Hieronder krijg je direct toegang tot het van A tot App stappenplan, door je gegevens in te vullen. Je krijgt dan meteen een email gestuurd met toegang tot het stappenplan.

het Van A tot App Stappenplan
In welke stappen ga jij Van A tot App?
het Van A tot App Stappenplan
Kom erachter welke stappen je leiden naar jouw eigen app

Met het Van A tot App Stappenplan ontdek je:

✔️ Welke stappen er zijn om je app succesvol te maken
✔️ Waar je allemaal aan moet denken om geen stappen te vergeten
✔️ Hoe je iedere stap uitvoert
 

Toegang tot het Van A tot App Stappenplan kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegankelijk:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter